en spøjs ide?

halløjsa i det dejlige forår smile
går og pusler med en lille spøjs ide:p
sidste sommer lavede jeg jo gulvvarme i hele hytten, og hvor er det dog fedt, nu nærmer sommeren sig jo igen, og det er nærmer sig at fyret skal slukkes, men nu er vi jo blevet forvente med varme om fusserne, og pt er der ikke lige penge der står solvarme anlæg på rolleyes
så fik jeg den ide, hvorfor ikke lave X antal kvm terasse, på samme måde som gulvet ide i stuen, altså med isolering og gulvvarme slanger i, og lægge nogle mørke fliser. og så lade det varme gulvet op i sommer perioden, beton holder jo på varmen til langt ud på natten.

er ideen helt sindsyg?
det skal lige siges at jeg har gulvvarme slange, samt materialer til beton på lager, og en styring er ikke umulig at biksen sammen hvis det skulle være nødvendigt

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gert
det lyder på en måde ret fedt, jeg kan godt se ideen i det. men præsist hvordan du gør det ved jeg ikke lige. men lige lidt til eftertanke.

1. hvad med om vinteren, skal terressen også opvarmes, eller hvad vil du gøre for at frost sikre rørne ude på terresen?

2, du kan også lave det som en jord anlæg, det er smart, men det koster også en del, en stor del.

men jeg syntes det er spændene og glæder mig til at høre hvad du finder ud af..

/Martin

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Citat fra mnoergaard

Hej Gert
det lyder på en måde ret fedt, jeg kan godt se ideen i det. men præsist hvordan du gør det ved jeg ikke lige. men lige lidt til eftertanke.

1. hvad med om vinteren, skal terressen også opvarmes, eller hvad vil du gøre for at frost sikre rørne ude på terresen?

2, du kan også lave det som en jord anlæg, det er smart, men det koster også en del, en stor del.

men jeg syntes det er spændene og glæder mig til at høre hvad du finder ud af..

/Martin


1/ nej teressen skal ik varmes op om vinteren, der regnede jeg med at lukke det fra det anlæget, evnt dele det op med en vvbeholder med spiral (som jeg os har liggende) og så påfylde frostvædske. eller os tømme rørene.

2/ jo jordvarme har været med i overvejelserne, men lige som solvarme anlæg penge (eller mangel på samme) så er der ej heller penge til jordvarme pt.

ideen var at lave det med forhånden værende materialer og derved holde omkostningerne nede biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

jeg kan ikke lige se en super løsning for mig, men din terrese.

jeg er heller ikke sikker på at det kan svarre sig økonomisk, men hvis det kun handler om komfort, så er det bare at finde ud af den rigtigt løsning.

hvor varme tror du at dine rør på terresen vil blive når det er varmest og hvor længe tror du at det kan holde sig varmt?, tænker mere på om det kan blive varmt nok til at varme dit gulv op i huset. ellers skal du ud i det som man bruge ved jordvarme. med 2 væksler. der får du de 8 grader fra jorden til at blive 80 grader mener det er 80...

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Citat fra mnoergaard

jeg kan ikke lige se en super løsning for mig, men din terrese.

jeg er heller ikke sikker på at det kan svarre sig økonomisk, men hvis det kun handler om komfort, så er det bare at finde ud af den rigtigt løsning.

hvor varme tror du at dine rør på terresen vil blive når det er varmest og hvor længe tror du at det kan holde sig varmt?, tænker mere på om det kan blive varmt nok til at varme dit gulv op i huset. ellers skal du ud i det som man bruge ved jordvarme. med 2 væksler. der får du de 8 grader fra jorden til at blive 80 grader mener det er 80...


jamen jordvarme ville da helt klart være nr 1, men jeg har bare ikke de omkring 100.000.- det koster at etablere et sådan anlæg.


det er kun til ren komfort ikke andet, en mørk belægning på en solrig dag kan jo blive RIGTIG varm! og kan jeg bare holde vandet i omegnen af 40 grader så vil jeg være en glad lille hjemme bygger rolleyes

pt kører mit fyr 65 grader ud og gulvvarmen ligger omkring 35-40 grader, og sådan har det kørt siden det blev startet op sidste efterår.

mht holdbarheden af varme i beton så tænker jeg at det udligner hinanden, opvarmning fra den udvendige flade i dagtimer, hvorefter gulvet her inde fungere som depot i nattetimerne, det tager ca 7-8 timer nu før man rigtig kan mærke hvis der er slukket for varmen.
og det er med de temperature vi har nu smile

men pt er alt sammen på tegnebrættet, så det er nu teorien skal bruges :p

groft sagt er min teresse jo solfangeren og gulvet er min buffer beholder (vandbeholder)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Kunne man forestille sig at man lod vandet gå gennem en akkutank, så man kunne få varmen tilbage ud på aftenen og derved holde terrassen opvarmet?

Vi kender vel alle til den herlige varmeudstråling man har fra mure og terrasser f.eks. sydpå om aftenen.

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide! :-)

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis