Valg af batteritype til akkuværktøj?

Hej med jer alle.

Jeg er lidt fristet af at købe lidt akkugrej.....
Det ender nok med at blive et sæt.

Jeg hælder mest mod et sæt fra Makita i 18Volt.
De leverer en serie MXT med batterier af typen Ni-Mh
Og en anden serie LXT med batterier af typen Lithium Ion

Jeg kender MXT serie fra arbejde, men er lidt hooked på den lavere vægt og bedre batteriholdbarhed i LXT serien.

Er der nogen der kender begge og kan give en serie for og imod når disse vurderes op imod hinanden?

MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge LiIon batterierne.
To grunde:
1: LiIon har højere energitæthed = lavere vægt/mindre
2: NiMH selvaflader temmelig meget, hvilket er irriterende når man lige griber maskinen og den er flad. Her er LiIon MEGET bedre.

MvH,

Bent.

Hej,


Nogen, der har erfaringer/viden om at bruge akku frfa et mærke i maskiner fra et andet mærke? Jeg har efterhånden mange LiION akkuer til AEG og Bosch grøn, men mangler stadig trådløse havemaskiner, f.eks. hækkeklipper og kanttrimmer. Mange maskiner kan købes som SOLO-modeller uden akku, men det nytter jo ikke, hvis de ikke kan bruge de akkuer, jeg har liggende.

Så vidt jeg kan se, ville jeg kunne købe en hækklipper som SOLO for prisen på 2 akkuer. Min grønne Bosch hækklipper viste sig nærmest at være legetøj, og er nu fuldstændog slidt på, men akkuen fungerer fint.

Jeg kan læse mig til, at uoriginale akkuer til AEG også skulle passe til Milwaukee og Atlas Copco. Er der nogen, der har prøvet det?


Mvh.
vejland skrev den 06-09-2018 13:06:05

Hej,


Nogen, der har erfaringer/viden om at bruge akku frfa et mærke i maskiner fra et andet mærke? Jeg har efterhånden mange LiION akkuer til AEG og Bosch grøn, men mangler stadig trådløse havemaskiner, f.eks. hækkeklipper og kanttrimmer. Mange maskiner kan købes som SOLO-modeller uden akku, men det nytter jo ikke, hvis de ikke kan bruge de akkuer, jeg har liggende.

Så vidt jeg kan se, ville jeg kunne købe en hækklipper som SOLO for prisen på 2 akkuer. Min grønne Bosch hækklipper viste sig nærmest at være legetøj, og er nu fuldstændog slidt på, men akkuen fungerer fint.

Jeg kan læse mig til, at uoriginale akkuer til AEG også skulle passe til Milwaukee og Atlas Copco. Er der nogen, der har prøvet det?

 I forhold til hækklipper kan jeg kun anbefale at købe en benzin udgave... langt langt hurtigere en 230 V og accu..... 


MVH Njord

Tak for svar, Njord


Efter års samliv med benzinmotorer på båd har jeg konkluderet, at mit liv er for kort til den slags. Til gengæld er min 230 V rigtig god til at klippe ledning over. Derfor er jeg endt ved akku - og det skal være Li-Ion. 

Men jeg er træt af at se på alle de lækre detaljer i de andre mærker, som jeg er udelukket fra pga de forskellige akkusystemer. Så: hvem ved, om der er systemer, der passer sammen??? 


Mvh.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis