Varmeanlæg taber trykket TERMIX

Jeg har en TERMIX VVX 1-1, min radiatorkreds taber trykket. Det er et 2 kredssystem, og jeg tror der er en utæthed imellem kreds 1 og kreds 2. På en måned taber den fra. ca 2 bar. ned til 1 bar. Næsten hele huset har fået skiftet over til vandbåren gulvarme, og jeg ved at det ikke er der der er en utæthed. Havde den også før hvor der stort set kun var radiatorer. Alle installationer er "synlige".

Er der nogen der kender prisen for at få skiftet sådan en. Er der en eller anden test man kan udføre, for at checke den.

Den står også til en afkalkning tror jeg. Sidder der et filter et eller andet sted der kan "nedsætte" trykket på det varme vand pga. skidt, jeg kan ikke finde det. Alle rør til brugsvand er også skiftet så jeg ved at det ikke er pga. stoppede rør.

Jeg har prøvet at trykke på den lille "bil" ventil som beskrevet i et andet indlæg her på siden, det gav bare luft der lugter af rådden røv.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor længe siden er det at anlægget blev bygget om? Det kan godt tage lang tid at få al luft ud.
Det er ca. 1 år siden. Og jeg er rimelig hardcore med udluftning. Jeg ved at alt luften samler sig i 2 radiatorer på 1 sal. i løbet af et par dage.

Alle strenge har autoudluftere, placeret på det højeste sted. Tendensen er den samme fra før og nu, så jeg ved der er noget galt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hej, der sidder en føler inde bag din ekspansionsbeholder som mærker temperaturen på dit varme vand, den kan godt være kalket til og derfor kan der være trykmangel på dit varme vand.
Det kan også være din veksler der er stoppet til med kalk, det ser man ret ofte her på vestlolland, hvor jeg bor. Vi skifter dem jævnligt ihvertfald.
Jeg mener at der er 5 års garanti fra termix med hensyn til tilkalkning, så hvis du overholder garanti perioden er det bare at få fat på en vvs´er smile .
Med hensyn til tryktabet:
hvis der er mange kredse med gulvvarme kan der godt gå lang tid før al luften er ude af slangerne.
Du kan prøve at skylle dem igennem ved at sende vand igennem fremløb med en haveslange og så lade det løbe ud af returen indtil der ikke er mere luft, tag en kreds ad gangen!!
god påske smile
Hilsen damien
Ok, kan se i din profil at du er vvs montør. Har du en ca. pris på hvor meget i plejer at tage for operationen med at skifte en væksler, har du prøvet det, eller er det ikke dit normale arbejde.

Jeg er stadig sikker på det er den væksler. Jeg har ikke luft i, med sikkerhed.

Jeg dyrker akvarier, og du klager over kalk i vandet der hvor du bor på lolland. Vi får nærmest kalk og vand ud hvor vi bor i roskilde og ikke omvendt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hej igen,
Sådan en veksler koster ca. 4-5000 kr. og det tager et par timer at skifte den alt efter hvor nemt det er at komme til, så det giver en arbejdsløn på 800-1000 kr.
De fleste gange vi skifter dem er det på garanti og der betaler fabrikanten det hele.
hvis i har meget kalk i vandet kunne det måske være en fordel at montere en kalkspalter ved vandtilførslen til huset. den koster et par tusind, men hvis den så kan sørge for, at man ikke skal skifte veksleren så ofte, ville det hurtigt tjene sig ind smile ..
Annonce
Veksleren er lavet af rustfrit stål og skal bare afkalkes med et specielt apparat og specielt afkalkningsmiddel, det har jeg gjort ca. hvert 6. år.

VVS'eren vil vel hellere sælge dig en dyr og unødvendig udskiftning.
Jeg ved ikke hvad VVS'eren vil, men jeg vil jo gerne have en uden hul i....

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Fjernvarmeværkets tryk er højere end 2 bar, så hvis der var hul i veksleren ville dit tryk stige
hej

ang. afkalkningsmiddel:
hvilket middel er der tale om? for vi har aldrig haft den store succes med at afkalke/afsyre denne slags veksler.
vores problem har været at veksleren er opbygget af en masse små kanaler som vandet løber igennem, og når vores afsyringsapparat har kørt igennem sådan en veksler har den kun renset en af kanalerne, så resten af dem stadig har været tilkalket. Så hvis der skulle være et middel der kan tage det, ville det da være værd at prøve smile smile
Erik2, er det ens i hele landet med 2 bar....

Det var jo en oplysning der sætter min teori over styr.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis