Benzinforbrug???

Jeg har kig på en båd med to BMW benzinmotorer med hver 175HK, altså ialt 350HK...
Hvor mange liter "sluger" den i timen ved lav og høj fart ca.???

Forresten så vejer båden 2400 kg...

Stig
Elektriker
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm svært spørgsmål, det kommer jo meget an på skrogform og hvad man anser for lav og høj fart...

Men tag 4 familiebiler med hver 90 HK og smæk en campingvogn på. Send dem ud på motorvejen i en time, så har du nok nogenlunde et bud på forbruget ved høj fart: 40 - 60 l/t eller et par liter pr. sømil (forstår forresten bedre dit andet spørgsmål om benzintanke på havnen nu)

Husk forresten, at man som minimum skal have speedbådscertifikat og formodentlig duelighedsbevis for lovligt at sejle i en båd af den størrelse.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra Stig Odgaard

Jeg har kig på en båd med to BMW benzinmotorer med hver 175HK, altså ialt 350HK...
Hvor mange liter "sluger" den i timen ved lav og høj fart ca.???

Forresten så vejer båden 2400 kg...


Det kan jeg sådan noget lunde svare på, min bror havde en Coronet Day Cruiser med 2 x 135 Hk. Volvo benzin motorer.
Ved fuldt skrald brugte den 80 L. pr. time og løb 42 knob.
D.V.S. fra Svendborg til Nyborg på 20 minutter, forudsat at det var stille vejr.
Med en båd af den størelse kan det slet ikke betale sig at sejle under planings hastighed i forhold til benzin forbrug, der vil den blot bruge endnu mere benzin.
Jeg ved at når han sænkede farten til ca. 30 Knob fald forbruget til ca. 50 L.pr. time.
Hans båd havde en tank kapasitet på 400 L. og i dag ville det svare til at skulle fylde for omkring 4000,00 Kr. i tanken tænk lige over det inden i brækker nakken på sådan en bådtype. Desuden skal der som et minimum, et dueligheds bevis til for at måtte sejle med en båd der har mere end 200 Hk. så vidt jeg er orienteret.
Så måske i skulle stile efter en båd med lidt mindre motorkraft og diesel. så kunne i bruge pengene på sjov i gaden i stedet for.

V.h. Håndværkeren
Er helt enig med Håndværkeren - det er sjovere at kigge efter piger end efter benzintanke, når man kommer i havn.

Kan til sammenligning sige, at vores gamle Albin sejlede 300 sømil på 90 liter diesel i sommers...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Og 300 Sømil svare til Fyn rundt et par gange sådan ca.


Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis