Halogen spots - dårlig forbindelse i fatning

Jeg har problemer med dårlig forbindelse i halogenspot-fatninger i køkken og badeværelse.

I køkkenet er det spots mærket "Uniline type 900", ét af disse har dårlig forbindelse. I badeværelset er spots af et ukendt mærke, og næsten alle ikke-indkapslede spots (udenfor vådzone) har dårlig forbindelse. Se vedhæftede fotos.

Begge steder skal jeg lirke med halogenpærerne for at få lys. Og det virker kun i kort tid.

Jeg forestiller mig at det er pga korrosion i fatningen. I badeværelset er problemet som nævnt værst, sikkert pga den ofte høje luftfugtighed.

Findes der noget til at rense fatningerne med? Hullerne er jo bitte-små, så en vatpind med rensemiddel kan ikke komme til.

/Henrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du burde kunne løse problemet med noget kontaktrens. Det kommer i en sprayflaske á la wd-40.

Du skal nok i en elektronikbutik, for at finde det. Eks. www.brinck.dk

Men fugt, og el, er sjældent en god kombination, i længden wink

Og hvis du ikke har prøvet det, så start med at prøve med en anden pære. Jeg troede engang at jeg havde en løs forbindelse, fordi mit halogenspot tændte, og slukkede, når jeg bankede på den.
Efter megen unødvendigt besvær fandt jeg ud af at pæren bare var gået. Men glødetråden i halogenspots er så tyk at når man banker på den kan de to løse ender få kontakt igen, selvom den ellers er brændt over.

Mvh Grandjean 

Hejsa.

Jeg har selv haft problemer med de skide små spot pærrer der.

Det er rent ud sagt det arveste LORT. Jeg har spurgt et par elektrikkere som begge har sagt at de der lamper med de små pærrer, skal jeg holde mig langt væk fra da den fatning ikke kan klare den voldsomme varemeudvikling der kommer fra disse pærrer. Jeg har haft fatninger som er brændt i stykker ved det. Det var vel at mærke en Herstal lampe. Jeg har lige solgt et hus i hvor vi lavede et eltjek på, der fik jeg også at vide af installatøren at det var noget være lort med de lamper der.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg har også haft problemet, jeg skiftede lamperne.

Jeg tror ikke der er meget andet at gøre end skifte dem.

Elektronikrens -> Du kan bare bruge sprit eller Isopropyl alcohol.
Biltema har det varenr. 36-4517. (Isopropyl alcohol)
Tror bare ikke på det virker, problemet ligger nok mest i at fatningen er brændt væk.
Herstal er bare noget L O R T ! ! ! ! !!
Problemet er ganske enkelt kvaliteten - halogenpærer fungerer jo glimrende andre steder/andre mærker. Og med kvalitet menes der både konstruktions- og materialekvalitet.

Dine køkkenspots har ingen udluftning => al varme koncentreres i trekantens spids, hvor fatningen sidder => store krav til materialekvalitet

Badeværelses-spottene bliver alt for varme - se lige varmemærkerne bag spottene. Så vidt jeg kan se, er de møghamrende ulovlige - der skal være luft bag disse. Jeg har lige skiftet den første spot i vores badeværelse (af 8 mulige) efter 4 år - kvalitetspærer monteret i indbygnings-stål-kasse (8 cm cm høj). En sådan kasse koster ca. 70 kroner - har prøvet de billige spots, det duer ikke.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jeg havde samme problem med alle mine køkkenspots. Da jeg efterfølgende skiftede til 10 watts pære har der aldrig været problemer siden. Lysets styrke er næsten den samme men der er ikke nær så stor varmeudvikling i fatningen.
Tak for jeres svar.

Jeg glæder mig til at der bliver udviklet lysdiode-halogenpærer med et ordentligt varmt lys (i modsætning til det kolde blå der fås idag). De bruger jo meget mindre strøm og varmer næsten ikke.

Jan R, de indbygnings-stål-kasse du nævner til 70 kr - kan jeg få noget mere at vide om dem? Mærke, butik osv.

/Henrik
Citat fra henrik9000

Tak for jeres svar.

Jeg glæder mig til at der bliver udviklet lysdiode-halogenpærer med et ordentligt varmt lys (i modsætning til det kolde blå der fås idag). De bruger jo meget mindre strøm og varmer næsten ikke.


/Henrik


Man kan sakkens købe led-pærer der ikke har blåt skær, de er lidt mere hvide i det end alm halogen.
OK, jeg kan se du sælger nogen af slagsen. Men det ville være rigtig smart hvis de var ren "plug and play" fx ift almindelige G4 halogen-pærer, så man kunne jokke dem i istedet for. Og vupti! - meget lavere strømforbrug og næsten ingen varmeudvikling.

Har lige taget et foto mere af mine badeværelses-spots uden "pyntering". De sidder i et hul med ca Ø56 mm, og er skruet fast i gasbetonen med 3 skruer. Den type har jeg ikke kunnet finde i byggemarkederne - har I andre set denne slags?

/Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis