Marmor gulv, og loftspots.

Jeg starter lige med at smide et billede ind, så i kan se hvad det drejer sig om. smile

100%5F4434.JPG

Jeg har lige købt et hus (mit første), og er nu i fuld gang med at renovere det. Vægge, loft, osv bliver lyse, og gulvet ville jeg gerne have til at blive noget mere "frisk" igen.

Mit første spørgsmål er så, hvordan kan jeg få marmor fliserne til at se fine ud igen?

Mit andet spørgsmål er så ang lyset. I loftet ville jeg gerne have noget indbygnings spots. Jeg regner med at købe et sæt med 5 pærer/lamper i. (Dette sæt: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6782&n=30100)

Men som jeg havde tænkt mig, så ville jeg sætte 2 i loftet, en hvor garterroben starter, og en et stykke længere nede. En der hvor jeg står og tager billedet (ca 1 meter bag mig til væggen) og så to ude til højre for billedet (der er hoveddøren).

Men spørgsmålet, vil 2 lamper i loftet være nok på det stykke gang?

For budget reasons, the light at the end of the tunnel had to be switched off.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg ikke tro det - men mit svar drejer sig mere om, at du har ca. 720W til rådighed med den transformator, og de supplerende sæt koster jo ikke en bondegård. Så du kan jo bare supplere - hvis jeg nu får ret, når de mørke timer kommer igen.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Aaaaahhhh... 720W mon man kan rive så meget ud af den?

Tror ikke den kan levere 60A ved 12V. Har en switchmode strømforsyning til bilen, som kan give 23A ved 13.4V og den er godt nok i en anden prisklasse end det sæt hvor jeg samtidig får pærer med. smile

Ellers må jeg prøve at holde dem op, og se hvor meget de kan lyse op.

For budget reasons, the light at the end of the tunnel had to be switched off.
60VA = 60W. ved faktisk ikke hvor forskelden ligger i.

VA = Volt * Ampere

Husk der skal bygge sikkerheds kasser til spottene. Du kan ikke bare bore hul, og putte spotten op.

Det er muligt at få en lavenergi spot i 230V, koster lidt mere, men du spare også en masse strøm.

JA der skal mindst 6 spot op. = 120W.
Citat fra zink_brian

60VA = 60W. ved faktisk ikke hvor forskelden ligger i.

VA = Volt * Ampere
B: Så egentligt er den trafo jo for lille, når der er 100W forbrug.

Husk der skal bygge sikkerheds kasser til spottene. Du kan ikke bare bore hul, og putte spotten op.
B: Ja, jeg køber nogle urtepotter (ikke plastik :p) og sætter op over dem.

Det er muligt at få en lavenergi spot i 230V, koster lidt mere, men du spare også en masse strøm.

JA der skal mindst 6 spot op. = 120W.

En skam jeg ikke kan finde dem ved harald nyborg, skal nemlig lige der ind forbi imorgen.

Men tror bare jeg skal have en billig løsning i første omgang, og senere når der er blevet udviklet lidt mere på diode lamperne, så kan der komme sådan nogle op.

For budget reasons, the light at the end of the tunnel had to be switched off.
NEJ NEJ NEJ

Ikke urtepotter, det er ikke lovligt. Der skal bygges en kasse af gips til vær spot.

Nu var det ikke diode spots jeg tænkte på, men det er også en mulighed. Man kan købe nogle det er som lysstofrør. De koster onkring 100.- an på typen. Kig i harald nyborg.

En anden mulighed er at købe en spots type der ikke kræver sikkerhedskasse.

Ang trafo, troede det var et sæt med 3 spots. Der må være fejl i beskrivelsen af trafoen.
Annonce
Okay? Den elektriker jeg snakkede med sagde at det var lovligt med ler urtepotter.

Syntes ikke jeg kan finde andet brugbart på deres side. Ikke som spots ihvertfald.

For budget reasons, the light at the end of the tunnel had to be switched off.
Næste plan (man har vel et standpunkt til man tager et nyt? wink )

Jeg ved man kan få specielle huse til at sætte over dem, som er godkendte til det. Nu mangler jeg bare at finde et sted hvor de har dem.

For budget reasons, the light at the end of the tunnel had to be switched off.
Ro på. Hvis der på Harald Nyborgs spots ikke står noget om urtepotter/safeboxes olign. så skal disse naturligvis ikke benyttes. Hvis du køber en færdig belysning er det fabrikantens anvisninger der skal følges.
Ang. trafo så må det være en skrivefejl med de 60 VA (skal min. være 100VA trafo), som zink brian også skriver, hvis det er med 5*20W halogenspot
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis