Kender nogen noget til dette gamle skib...

hej jeg er ny bruger har læst mange råd og tips her inde
jeg er blevet ejer af en ældre klingebygget lodsbåd 1911 med 4 cyl.ford diesel 80 hk.prm.gear den skal jeg til og renovere bedst muligt så der kommer nogle spørgsmål hen af vejen da jeg ikke har den store erfaring med træ og glasfiber arbejde.

Mit første spørgsmål er, der nogen der ved: hvilken type den er hvor er den bygget
Og er der nogen der har billeder af den type rigget med sejl da der ikke er mast på nu
Men kunne tænke min at få lidt af den gamle stil frem igen..
Se billeder af M/S Amanda på min hjemme side
www.raakilde.com

Pfh. Tak
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej. jeg kan se mit styrehus lige ret bagved din båd, så vi må være naboer. umiddelbart ligner den ikke en lodsbåd, så vi må håbe du kan finde ud af hvordan den har set ud, vi ses nok på havnen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja verden er slet ikke så stor,efter at have læst dine indlæg bla.om glasfiber og spartel masse har jeg længe funderet over hvad det dog kunne være for en båd der havde fået sådan en omgang,så bare lige nabobåden pænt arb.i har lavet dengang,det intreser mig fordi min har kun fået glasfiber op til vandlinien,så det er med om det skal føres helt op.
du har ret det ligner ikke en lods båd,men det siger tidliger ejer at den har været på sydfyn..
- vi ses på broen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg har lige købt et par bøger om gamle danske bådtyper, så må jeg se, om der er noget der kan sammenlignes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg var lige rundt for at se din båd, du har da noget af et arb. foran dig, håber lysten og energien holder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja der er meget den skal laves op til relingen og roret skal have ny bøs pind, så må resten komme hen af vejen motoren og gear er ok skulle kun være kørt 200 timer.
jeg vil prøve og finde ud af hvad det koster m2 at få pålagt glasfiber på klinger så det nemmere at overskue....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg har fundet lidt billeder af gamle lodsbåde, de er er lagt ind på min side under både

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
de er flotte jeg kunne godt tænke mig sådan en rigning med gaffel sejl
er din motor også en 2712 industri motor
Hej Gravemesteren.
ÅÅÅH hjælp !
Jeg håber du har en sød og forstående hustru, for her har du da virkelig slæbt et problem til huse, der bliver nok ikke til udlands rejser de næste mange år. Med al den rust der kommer fra dine nagler ville jeg nok lægge et ordentligt lag glasfiber på helt op til dækket.
Men først skal du have fjernet al den gamle maling, og det nemmeste hurtigste og billigste, der også giver en virkelig god hæftegrund for glasfiberen vil være at få hele skroget sandblæst.
Husk at afmontere stævnrøret inden du lægger glasfiber.
Du spørger til om det eventuelt kunne være et skrog af en Syd Fynsk lodsbåd, her ville jeg anbefale dig at kontakte Marstal Søfarts Musæum. Umiddelbart syntes jeg ikke det ligner en lods båd, den er for lav agter og for buttet i stævnen til at være en hurtig sejl jolle.

V.h. Håndværkeren
Hej håndværker

Jo jeg har en sød kone det er hende der plejer at stå for valg af farver og maler arb. Hvis du så Malibu på hjemmesiden vores forrige skib, det gjorde hun godt.
Sandblæsning var planen, men jeg har fået en meget snæver plads. Det åbenbart ikke så let at få en renoverings plads, så jeg må begynde med spartler og el værktøj med stålkost, centersliber og en ryste pudser. Det er galt med de to øverste planker, de er møre nogle steder. Der er sat bly pl. på. der havde jeg tænkt at save det dårlige træ væk, og skrue nyt træ fast, der er jo samlinger i forvejen, i stedet for at ud skifte hele bordet.
Eksisterende glasfiberen skulle være lavet prof. op til vandlinie, så jeg håber på at lægge fiber på der fra og op til dækket.
God ide med Marstal museum det vil jeg prøve, nej den ligner ikke en lodsbåd, de billeder Lynæs havde fundet ser mere smidige og hurtige ud, men den skulle heller ikke været brugt som fiskekutter for det ligner den mere…

M.v.h. gravemesteren
Der er den mulighed at den har være brugt som "Færge" imellem en af øerne og Fyn, eks. har min far haft en af de gamle klinkbyggede der sejlede imellem Birkholm og Marstal. Den var på 24 fod, klinkbygget med en stor kahyt i forskibet der lå en ældgammel Rudkøbing benzin motor på 10 HK. i den, et ordentligt skrummel af en motor.
Den var virkelig søstærk og havde notop denne buttede stævn som din har.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også