Beregning af udveksling

Hej.

Jeg har betalt en klog ingeniør en mindre formue for at lave en udregning til udveksling ved mit trappehul.

Det har han så gjort, men desværre har jeg ikke plads til de 20x20cm bjælker han siger jeg skal bruge. Jeg vil så lægge nogen I/H bjæker i istedet og jeg har spurgt ham om hvor store de så skal være. Det er over 1½ måned siden men jeg har stadig ikke hørt noget selvom jeg har rykket ham flere gange :-( Snakkede med han så sent som i onsdags hvor han lovede jeg ville få besked samme dag. Surt ikke at kunne komme videre...

Er der nogen der kan fortælle mig bæreevnen for en 20x20cm træbjælke og hvilken størrelse jeg så skal bruge for at finde en jernbjælke der kan bære tilsvarende?

Evt et sted hvor jeg selv kan læse om det.

Mvh Frank
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke bare sammenligne pære med bananer uden at kende forudsætningerne. Der er flere parametre der spiller ind. Eksempelvis må træ teoretisk have en bøjningsspænding på 9 N/mm2 - modsat må stål have en spænding på 164 N/mm2. Et tyndt stålprofil (som IPE) vil måske kunne kippe hvis det bare når op på den halve spænding, det kan en 20x20cm træbjælke ikke.
Hvordan ser konstruktionen ud? Hvor lange er bjælkerne og hvordan er de fastholdt?
Hvis han siger du skal bruge 20x20cm bjælker må der være nogle alvorlige kræfter et eller andet sted.
Umiddelbart ville jeg hellere gribe knoglen igen og rykke i ham, fremfor at tage imod gode og velmenende råd fra GDS'er som ikke ved hvordan dit trappehul ser ud, og hvilke kræfter vi snakker om!
Ok, det vidste jeg så ikke lige. Troede det var enklere end som så :-)

Men, det drejer sig om et trappehul på 3x3 meter hvor der er 2 skunkstolper der bliver fjernet og en kvist på ca 2 meter i bredden.

Han siger så der skal 20x20cm bjælker op og ligge på hanebåndene i hver side mod spærret og skal have fat i 2 spær på hver side af kvisten. Det er 2x6meter bjælker jeg skal have fat i og dem kan vi simpelthen ikke få op :-(

Men jeg synes også det lyder vildt overdimensioneret.

Mvh Frank
Ahh, du bekræfter mine bange anelser! Nu snakker vi lige pludselig ikke om et trappehul mere, men udveksling i spær for en kvist (på begge sider af taget, eller ??)

Vil det hjælpe dig at bjælkerne laves i stål i stedet for i træ, er det ikke længden der er et problem. Hvordan vil du få dem lagt op ovenpå hanebåndene. De bliver jo ikke lettere i stål (20x20x600cm = 120 kg, HEA120x600cm = 120 kg). Desuden bliver fastgørelse vel også mere besværligt.

Du må simpelthen have fat i din ingeniør for at få løst dine problemer!
Havde så tænkt mig at svejse 2 3 meter stykker sammen mens jeg lå ovenpå hanebåndene.

Der er kun kvist på den ene side men der skal alligevel være 20x20cm på begge sider af hanebåndet ?

Mvh Frank
Nu skriver du skunkstolper? Har dit hus trempel, for så er spærene udsat for helt andre kræfter.
Hej Erik.

Nej, det er et ganske almindeligt t45 graders hældnings tag med tegl. Men for at trappen skal kunne være der skal stolperne i skunken fjernes. De må jo også gtive noget af?

Mvh Frank
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis