Cockpittelt farve

Hej alle.

Jeg har netop bestilt cockpit telt med tilhørende sprayhood til min sejlbåd, og ønsker at holde det i rød/hvid farve som resten af båden er inddelt i. Sadelmageren venter med at sy selve cockpit teltet, til jeg har truffet min beslutning vedr farvevalg.

Mit spørgsmål går nu på flg.:
Er der nogen der har erfaringer med et rødt cockpittelt, her tænker jeg på om lyset under cockpit teltet er til at holde ud, uden at give et forkert og forvrænget lys ?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh JBN
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jep! Vi har erfaring fra 2 både ialt ca 16 år med de røde farver.
Den første en Granada 27 sejlede med den samme sprayhood i 10 år og så næsten ud som ny da vi solgte båden.
Vi har nu en Elan 33 også med røde stoffer, både telt og sprayhood, vindbreak samt bompresenning.
Du skal være obs. på en farveforskel på teltet og de andre ting, da teltet jo ikke er oppe så tit, og derfor ikke falmer så hurtigt, med hurtigt mener jer 3-4 år.
Vi har hvert år ved sæsonstart imprægneret alt så det sejler i væske, også selv om der siges at det må man ikke,med det resultat at vandet preller af også ved slut på året.
Og lyset skal du ikke tænke på, da der jo kommer en del "hvit" lys ind af vinduerne.
Mvh autoole
Sådan lige til din orientering Ole, så er lyset ikke hvidt, men lyseblå og ultraviolet. Det er bla. derfor at farven blå bruges på eks. en rullefoks yderkant, så den er blå når den er rullet op på staget, det nedsætter den utraviolettes nedbrydning af kunststoffer. Jeg ved godt at nogle sejmagere siger at det er noget vås, men de lever jo også af at sælge sejl.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker
Jamen Jamen du har jo tildeles ret, men grunden til jeg samlede det til hvit lys var for ikke at gøre det for indviklet, og fordi det er det vi ser,men så for at gøre det helt færdig, skal der jo nok tilføjes menge flere farver, nemlig hele spekteret.
Mvh Ole
Hej autoole.

Tusind tak for dit svar, det gør udfaldet at jeg bestiller det i rødt, så bådens samlede farver bibeholdes.
Jeg var en anelse betænkelig om hvorvidt lyset under cockpit teltet ville give et underligt lys, men det lader jo ikke til at være tilfældet.

Mvh JBN
Hej JBN.
Der er også en anden stor fordel ved en rød sprayhood, den sikkerhedmæssige side. Rødt og orange ses væsentligt bedre i meget dårligt vejr til havs.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej Håndværkeren.

Du har ret, det kan selvfølgelig også have en stor betydning, hvis man skulle være så uheldig at havne i dårligt vejr.

Igen, det bliver den røde der vinder.

Mvh JBN
og lige en ting mere hvis du vælger rød, har du muligheden for at "genfarve" det om en del år, når den falmer (og det gør den).
Men hvis du vælger bordeaux - har du på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at "farve" den igen. For Fabrikken laver ikke bordeaux.....endnu ! Kan jo være det kommer med tiden, når der er solgt rigeligt af den farve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis