Vindue og dør - lydtætte

Jeg skal bygge en lydtæt speakerboks - med dobb. gibsvægge med isolering i mellem. I boksen skal sidde en "lyddør" der dæmper 35db (mener jeg det er) samt et lille vindue. Jeg ved at man til speakbokse benytter vinduer med 3-lag glas der alle er vinklet forskelligt, p.g.s. af lydbølger/reflektioner.

1) Hvor kan man købe et sådan "lydtæt" vindue med 3-lag glas?

2) Jeg regner med at bygge boksen på et træskellet da jeg skal opsætte en tung lydtæt dør i den (det er vel den eneste mulighed ikke?). Jeg har ikke prøvet at sætte en dør op selv før. Kan det lade sig gøre at sætte den op selv og i så fald hvad skal man være opmærksom på?

Tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Bruger man ikke termovinduer med en speciel slags gas i idag (istedet for 3 lag glas)??
2) Du kan godt lave din væg med stålregler. Hvor døren skal være sætter du en trælægte ind i stållægten (i hele dørens højde) til at skrue i.

Fremgangsmåde for isætning af dør:
a. Tag døren ud af karmen, og kil karmen op hvor den skal være i lod og vatter.
b. Fastgør karmen i hængsel siden med egnede skruer i falsen (hellere en for meget end en for lidt). Sørg for at have minimum en skrue tæt på hvert hængsel.
c. Monter døren i karmen og ret karmen (modsat hægsler) ind efter døren. Spænd kiler til så at de ikke giver efter.
d. Åbn døren og fastgør derefter resten af karmen
Hej Webmail

Jeg ved, at ScanGlas i Korsør tidligere leverede 3 lags ruder og havde tabeller med rudernes lydreduktion. På deres hjemmeside kan du læse om termoruder med specielt gode lydreduktions-egenskaber. Følgende forhold giver god lydreduktion for termo-ruder:

1) stor afstand mellem glassene
2) tykke glas
3) glassene skal være af forskellig tykkelse
4) der findes specielle gasarter imellem ruderne, men det har ikke så stor effekt som 1), 2) og 3).

Med hensyn til god lydreduktion af boksen så gælder følgende:
1) der må ikke være nogen utætheder i boksen. For ikke at kvæle personen i lydboksen skal der laves en eller anden form for ventilation, hvor der skal tænkes meget på lydreduktion og støj fra ventilaor.
2) tunge plader er god (standard er 2 lag gips)
3) stor afstand mellem gipspladerne
4) hulrummet udfyldes med mineraluld
5) ingen stive forbindelser mellem "yderlaget" og "inderlaget" - lav det gerne som en elastisk ophængt kasse.

mvh Janus
Tak for jeres svar!

Der forslåes:

ingen stive forbindelser mellem "yderlaget" og "inderlaget" - lav det gerne som en elastisk ophængt kasse.

- Hvad betyder det konkret?

- Vil I anbefale at bygge skellettet i træ el. stålprofiler?

- afstanden mellem gipspladerne er vel = bredden af dørkarmen ikke?

- nogen forslag til ventilation? Den må meget gerne kunne lukkes 100% tæt når den ikke skal bruges.

- Jeg vil bygge boksen i en kort afstand fra andre vægge så der ikke
kan overføres lyd til boksen. Er der en minimum afstand til andre vægge der skal overholdes?

Tak igen.
Stauns link viser et konstruktion med 52 dB s dæmpning.
Kravet til dæmpningen mellem vokalbox og yderrummet afhænger bla. lydtryk i yderrummet. Hvis du skal save med kædesav i yderrummet mens vokalboxen er i brug så er 52 dBs dæmpning ikke nokrolleyes

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis