Klik v igangsætning

Jeg har lagt mærke til når jeg kører i min bil og sætter den i førstegear.. Så når jeg jeg starter kan det give en klik lyd som to metalplader der trækkes fra hinanden eller møder hinanden..
Og det samme er sket en gang hvor jeg stoppede og holdt i første med koblingen inde og pludselig siger den denne lyd efter at ha holdt stille i noget tid men havde intet gjort plus lyden var temmelig høj.. Da jeg kom hjem ku jeg intet se men har lagt mærke til det nogen gange sker når jeg starter og når jeg stopper og fører den i førstegear..
Skal dog siges det aldrig lige når jeg starter den men når jeg har kørt lidt tid i den... 5-10 min efter og ikke hver gang jeg stopper eller starter men kun engang imellem..
Nogen ideer om hvad det kan være? mad
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder jo meget mærkeligt mht. indtræffelsestidspunkterne. Et bud kunne måske være et skadet 1. gears-tandhjul. Måske ligger der så "en tand" løs i gearkassen.. Skift gearolien og se om du får tandhjulsrester med ud.
Prøv at starte i 2. gear i noget tid, så finder du nok ud af om det er 1. gears tandhjul...
Citat fra ThomsenLDS

Det lyder jo meget mærkeligt mht. indtræffelsestidspunkterne. Et bud kunne måske være et skadet 1. gears-tandhjul. Måske ligger der så "en tand" løs i gearkassen.. Skift gearolien og se om du får tandhjulsrester med ud.
Prøv at starte i 2. gear i noget tid, så finder du nok ud af om det er 1. gears tandhjul...
Hva mener du med skifte i 2. gear i noget tid?
Skal jeg skifte til 2 og så køre i det noget tid eller hvad?

Og hvis det var en tand ville jeg bare ha ment at så skulle det vel knase som hvis du ikke får den helt i gear?
Og mht. tidspunktet synes jeg nu det passer.. For selvom den er meget fin i forvejen så blir den vel mere letflydende jo varmere den blir og så kan rotationerne i gearkassen få båret tanden op til hjulset som så rammer den og gir lyden og skyder den væk igen..
Jeg skrev "starte i 2. gear", ikke "skifte". Med andre ord: Lad vær med at bruge 1. gear - Start i 2. (vha. lidt fil på koblingen).

Det passer ikke tidsmæssigt, at du har oplevet det mens du holdt stille, var i gear og havde koblet ud. Da burde alt jo stå stille i gearkassen!
Derfor skal du måske kigge på koblingen, som jo er hårdest presset ved igangsætning. Lyder det som en fjeder der løsner sig?
Citat fra ThomsenLDS

Jeg skrev "starte i 2. gear", ikke "skifte". Med andre ord: Lad vær med at bruge 1. gear - Start i 2. (vha. lidt fil på koblingen).

Det passer ikke tidsmæssigt, at du har oplevet det mens du holdt stille, var i gear og havde koblet ud. Da burde alt jo stå stille i gearkassen!
Derfor skal du måske kigge på koblingen, som jo er hårdest presset ved igangsætning. Lyder det som en fjeder der løsner sig?

Nej ikke umiddelbart.. som to metalplader der støder mod hinanden..
Men det underlige er jo os at selvom jeg får den lyd er det ikke hver gang jeg starter, men kun af og til.. Og man skulle umiddelbart tro at den tand os ville ramme på et tidspunkt imens jeg kører normalt..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis