kan jeg lave udveksling over 2 spær

jeg skal lave min trappehul støre, men der sidder 2 spær i vejen.
Kan man lave en udveksling fra spær 1 til spær 4. spær 1 ligger mod gavlen.
Spærene spænder over 3 m.
Spærene liger med 70 cm mellemrum.og måler ca. 16 gange 16 cm.

Håber på svar.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg har forstået dig rigtig??? så tror jeg lige jeg har lavet noget lign. jeg sku lave en konvektorgrav mellem stueloft(stuen) og soveværelsegulv(1sal) for at gøre dette måtte jeg understøtte en af gulv/spærbjælker save den over og sætte en tværsgående bjælke ud til de gulv/spærbjælker ved siden af og fik på den måde plads hvor der før gik en bærende bjælke....
Jeg har limet/skruet to stykker spærtræ sammen 45mm*200mm = 90mm*200mm*1400mm som er sømmet i bjælkesko med kamsøm og nogle fandens store vinkler på den bjælke som bliver holdt, den spænder 4m og det er gjort på de sidste 500mm.....det var hvad min trælastmand mente der sku til for at holde....min nabo som er tømmer, mente at en (45mm*200mm) ville ha været nok men nu var jeg sikkersmile
Citat fra keno

jeg skal lave min trappehul støre, men der sidder 2 spær i vejen.
Kan man lave en udveksling fra spær 1 til spær 4. spær 1 ligger mod gavlen.
Spærene spænder over 3 m.
Spærene liger med 70 cm mellemrum.og måler ca. 16 gange 16 cm.
Beklager jeg er ikke så god til pc.
Håber på svar.


Hej Keno

Man kan snildt lave trappe hullet større med udveksling , men du skal være sikker på at du ikke bryder de spændretninger der i din konstruktion uden at forstærke det igen ( du flytter de vandrette krafter et andet sted hen). Jeg kan ikke helt vurdere udfra det du skriver hvormeget dette skal være uden man har set en tegning

MVH TP-design v. Bygningskonstruktør
Tommy Poulsen
[email protected]
Jeg har en tilsvarende konstruktion i mit hus, over 4 spær, men med 90 cm imellem hvert spær.
Det er en original konstruktion, der har stået i 103 år.
Udvekslingsbjælken er af samme dimension som de tvæliggende, svarende til dine. Det er så lavet med svalehale samling, men mon ikke skruebeslag er ok.

Det jeg ville være bekymret for er om det nedadgående tryk fra taget på spærene, der omsættes i udadgående træk i dis bjælkelag, kan styres, men det kan det altså i mit gamle tilfælde. Jeg har betontegl og ingen udbulinger i væggen :-)

Hvis man sætter udvekslingsbjælkerne i lidt forspænd, forhindrer det en evt. sætning, men allerførst ville jeg sikre mig et solidt gulv, lagt/skruet på bjælkelaget, idet det vil være med til at modvirke trækket ud mod væggene.

Man kunne jo også overveje en jernbjælke, hvis man er nervøs. Der skal så påsvejses skruebeslag til fastgørelse af bjælkerne.

En delikat, men sjov opgave!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

mange tak for alle svar.
opgaven er nu færdig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis