Kip/korrespondance i entre

der er installeret en gammel kip system i entre (kun muligt at forbinde to i kontakt)

Jeg har skiftet kontakterne til nye enkeltafbrydere, monteret fjeder i under kontaktplade.

Udfaldet er nu at lamperne lyser konstant, kip systemet virker ikke....

Har tidligere fået af vide, at det var lige meget, hvordan ledningerne på sat på kontakten altså pol og N....?????

Er der nogen der kan hjælpe???
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kunne umiddelbart tyde på at du har vendt en af kontakterne "på hovedet", så den er sluttet hele tiden.
Hvis det er 1-polede fugaafbrydere, skal begge klemmer være i toppen

Mvh. Anders

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders

Tak for dit svar

Det er et polet fugaafbrydere, alle kontakter er monteret med ledningerne i toppen, forstået på den måde, at jeg ser ledningerne, når jeg ser oppe fra og ned på kontakten.

Når jeg sætter frontpladen med fjeder på, er nederst på pladen der kan trykkes ind.

Er der forskel på om fjederen er monteret i den øvre halvdel eller nedrehalvdel af kontakten????

Håber du er manden, der kan løse mit problem

Mvh
Tnl
Hej igen

Det lyder jo umiddelbart som om at det er rigtigt monteret, men jeg tror stadig at det er én af dine afbrydere der vender forkert.

Det letteste ville være at måle efter på liprelæet, om det modtager spænding konstant (hvilket jeg er ret sikker på).
For at løse problemet kan du pille alle afbryderne på nær én fra, og afprøve kiprelæet med denne afbryder, husk at et kiprelæ kun skal have en impuls, deraf fjederen i afbryderen. Spolen i relæet har ikke godt af at stå med spænding på konstant.
Hvis relæet herefter virker igen, er det bare at montere de øvrige afbrydere en for en med tilhørende afprøvning.

Ovenstående er nok mit bedste råd uden at have set din installation, håber det hjælper

Mvh Anders

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders
Tak for svaret - jeg er bange for, jeg er stået af. Du taler om kiprelæ, er det i al sin enkelthed kontakten?
Dernæst taler du om spolen i relæet????? er det kontakt i sig selv eller??

Der er jo ikke installeret noget specielt relæ til styring af dette kip-system, som jeg ser det, er det bare kontakterne, eller tager jeg helt fejl.

Ellers må jeg vist ha fat i en elektriker - smiler
Du skal i hvert fald have mange tak, for den indsats du allerede har gjort.
Mvh
Tnl
Hvor mange afbrydere er der tale om?
Du indleder med at skrive kip/korrespondance, men skriver senere at der ikke er tale om et kiprelæ...
Du skal fjerne de to fjedre du har placeret bag ved afbryderne, samt udskifte de to afbrydere med korrespondance afbrydere dette skulle gerne løse dit problem, hvis du monterer ledningerne på samme måde som du afmonterede de gamle afbrydere.

Læs evt. mere her
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php
Den gammel kontakt var der tre huller i den som blev brugt hvis der er det er det en almindelig korrespondance tændning. Hvis at det er en korrespondance tændning kan du ikke bruge enpolet afbryder så skal du have korrespondance afbryder og der skal ikke sættes en fjeder bag ved. Hvis at der kun var/er to ledninger er det kip tændning ved kiptændnigen skal du have en fjeder bagved frontpladen. Hvis at du er sikker på at du har vendt kontakten rigtig(med ledningerne op mod dig selv når du kigger ned på den og sat en ledning i hvert sit hul en i den blå klemme og en i den røde klemme)så skulle det virke men gør det ikke det så prøv at kigge i din eltavle der skulle meget gerne sidde en dims med en lille omskifter knap på hvor at der sidder et symbol ved sidden af. Denne knap kan stå forkert (kan kun stå på to forskellige måder)Hvis knappen står forkert vil lyset blive ved med at være tændt prøv at slå knappen over på den anden funktion og se om det virker
God fornøjelse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis