Friskluftventil i velfac vinduer

Hej

Vi påtænker os at invistere i topstyrede Velfac vinduer og døre til vores hus. Men jeg er utrolig meget i tvivl om vinduerne skal være med friskluftventil eller ej. Grunden dertil er at jeg via en søgning på internettet fandt information om at det kunne trække ind af friskluftventilerne især hvis det var meget koldt eller hvis vinduet vendte mod vestenvinden. På den anden side er det jo også meget vigtigt med udluftning via disse ventiler når man ikke er hjemme. Men det er en dyr omgang hvis de inderligt ikke holder tæt når de er lukket.

Jeg ville meget gerne høre fra andre som har erfaringer med netop velfac vinduer med friskluftventil evt. i top karm om de har bemærket at det trækker eller ej.

Med venlig hilsen
Tommy
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det trækker kun i læderet, når du køber dem. De vinduer er så tætte, at man skulle tro det er løgn. (Forhandel om prisen - det kan lade sig gøre)

Sniffer  
Hej

Jeg har Velfac 200 vinduer i hele huset. Og jeg har ventilation i en del af dem.
Ventilationen er helt fin. Tæt når de er lukkede og ventilerer når de er åbne.
Det eneste jeg vil anbefale er at du sørger for at få NOK ventiler i. Mindst et i hvert vindue. Det vil give dejlig mulighed for at udlufte lidt samtidig med at vinduerne er lukkede og uden mulighed for indbrud...

Måske skulle du overveje at få en lås på håndtaget, så kan de låses i let åben possition ( mener jeg da ) det ville jeg have gjort på fx terassedøren og nogle af vinduerne hvis ikke alle. Men lidt afhængig af prisen.

MVH Njord
Tusinde tak for jeres fine svar. Ud fra hvad i fortæller tror jeg at vi vælger at få en friskluft ventil i top karmen på hvert vindue. Mht. terassedøren kunne vi se på udstillingen i Herlev at den er forsynet med to håndtag. Det skal siges at der her er tale om en dobb. taressedør. På denne løsning sidder der derfor to cylinderlåse. Det ser desværre lidt kluntet ud med de to uens håndtag. Men det er da også den eneste ulempe vi har set mht. Velfac vinduer indtil videre. Så er der selvfølgelig også lige prisen som vi vil prøve at forhandle om

Med venlig hilsen
Tommy
Tusinde tak for jeres fine svar. Ud fra hvad i fortæller tror jeg at vi vælger at få en friskluft ventil i top karmen på hvert vindue. Mht. terassedøren kunne vi se på udstillingen i Herlev at den er forsynet med to håndtag. Det skal siges at der her er tale om en dobb. taressedør. På denne løsning sidder der derfor to cylinderlåse. Det ser desværre lidt kluntet ud med de to uens håndtag. Men det er da også den eneste ulempe vi har set mht. Velfac vinduer indtil videre. Så er der selvfølgelig også lige prisen som vi vil prøve at forhandle om

Med venlig hilsen
Tommy
jeg har også Velfac 200 i hele huset, men har desværre kun udluftningsventiler i de nyeste vinduer i tilbygningen. Selv om disse ventiler oftest altid er åbne og vi ellers lufter ud, luftfugtighedsprocenten er under 50, så samler der sig alligevel kondensvand i bunden når der er under 3 grader. Desværre er ingen af mine vinduer med varmkant.

Njord - kan du helt undgå kondens?

Erik
Annonce
Hej Eric og tak for dit svar

Du har nok ret i at kondens desværre er helt uundgåelig. Og i og med at rammerne indvendigt på Velfac vinduerne er af træ, vil det måske også med tiden skabe problemer hvis man ikke er opmærksom.

Ud fra dit og de andres meget fine svar er jeg nu overbevist om at vi skal vælge en løsning hvor der er integreret friskluftventiler i alle vinduer. Dog vil jeg mene at flere end én i hvert vindue, måske vil bryde den hvide ramme rundt om vinduet for meget. Men det er jo en smagsag smile

Kunne du evt. uddybe hvad der menes med en varmkant?

Mange venlige hilsener
Tommy
Varmkant er rammen rundt om glasset, som laves så kuldebroen som normalt er størst i rammen minimeres. Jeg ved ikke hvad forskellen reelt er, men merprisen er nogle få 100 kr. pr. vindue.
Varm kant:
Det der her kaldes varmkant er vell at spaceren i ruden er fremstillet af kunsstof fremfor alu. det mest almindelige er at det er en alu profil. Men der findes en plastafstandsliste der kan anvendes istedet.

Kondens.
Jeg undgår ikke 100% kondens. Men det er på et acceptabelt niveau. Og det meste er faktisk udenfor. Hvilket vel betyder at isoleringen er OK.
Specielt i badeværelset har jeg en del kondens, når der bades... Først efter badet åbner jeg vinduet på klem... Kan kke lide den kolde luft mens jeg bader....

MVH Njord
Jeg vil helt klart anbefale ventiler i så mange vinduer som muligt - mindst én i hvert rum, medmindre du samtidig har behov for støjdæmpning ud mod vej eller jernbane, for så duer det altså ikke med en friskluftventil i vinduerne på den/de sider af huset.
Inden du køber VELFAC andre steder vil jeg foreslå dig at sammenligne dit tilbud med de 5-7% lavere priser i online-shoppen hos www.VinduesMarkedet.dk som bl.a. sælger VELFAC med fuld 10 års garanti til gør-det-selv-folk.

Med venlig hilsen
Carsten, VinduesPusher.dk

rolleyes Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå - og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis