HUset skalder - kan det reddes?

Hej!

Er der nogen der ved hvordan jeg redder dette problem. Træværket rundt on huset er blevet behandlet med lasur som skalder af i stor stil. Hvordan fjerner jeg nemmeste lasuren og behandler lærketræet i stedet`?

Se billedet

Med venlig hilsen
Martin K. Andersen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Denfrosnesko

Hej!
Er der nogen der ved hvordan jeg redder dette problem. Træværket rundt on huset er blevet behandlet med lasur som skalder af i stor stil. Hvordan fjerner jeg nemmeste lasuren og behandler lærketræet i stedet`?
Se billedet
Med venlig hilsen
Martin K. Andersen



Hej Martin.
På dette problem findes der ingen nemme løsninger, du skal igang med skrabejernet og en varmepistol / gasbrænder for at fjerne det helt. og det skal fjernes helt for du går igang med at behandle træværket igen ellers vil du få nogle grimme pletter rundt omkring.
Når du har fjernet Lasuren/Lakken, skal du slibe træværket med en båndpudser, husk at det skal være på langs af træet i åreretningen.
Nu ved jeg jo ikke hvor stort et hus det drejer sig om, men der er et godt stykke arbejde i det.
Til gengæld kan du få et rigtig flot hus hvis du gør det ordentligt fra starten.

V.h. Håndværkeren
Hej!

Tak for svaret selvom det er lidt sørgeligt biggrin

Det meste af huset er beklædet med træ, så der er nok at gå igang med.

Lige et sidste indskud. Det kan ikke lade sig gøre at sandblæse træet?

Med venlig hilsen
Martin K. Andersen
Jo du kan godt sandblæse træet, hvis du vil have dobbelt så meget arbejde ud af det.
Det der sker ved sandblæsning af træ er godt nok at du får fjernet al "maling mm. men du fjerner også veddet imellem årene i træet. D.v.s. så skal du slibe endnu mere for at få en glat overflade igen.
Så det er nok ikke den bedste ide, selvom det kan lyde fristende.

V.h. Håndværkeren
Hej

Der er nok ingen anden udvej end at få skrabet træet fri fra den gamle lasur.

Om du behøver at slibe helt ned, afhænger helt af hvad du ønsker at behandle med bagefter.

1. Skal huset males efterfølgende, skal AL løs maling fjernes og du kan male ovenpå den maling der sidder fast.

2. Skal huset stå råt - og blive gråt med tiden skal du selvfølgelig have al lasuen af, og du bliver i givet fald nødt til at efterslibe for at få en jævn overflade, men pas på! Du må ikke slibe for meget, så fjerne du træets naturlige beskyttende lag. Derfor træd varsomt frem!

3. Ønsker du en olie/tjære behandling efterfølgende har du heller ikke andet valg end at fjerne al lasuren, men du behøver ikke at slibe efterfølgende. Olien/tjæren vil gå ind i alle revner og med tiden vil træet blive mørkere hvorfor kradse sporene efter dit skrabejern vil forsvinde - "blive mindre synlige".

Tænk dig derfor godt om inden du går i gang. Husk du behøver ikke at gøre hele arbejdet indenfor den samme sommer. Træet tager på ingen måde skade af det de første mange år, du har derfor tiden med dig endnu!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også