'Penge-kontrakt'

Hej LDS'er...

Vi har været så søde at låne nogle penge til min lillebror og hans kæreste i november. Aftalen gik på at vi skulle have pengene igen i starten af januar.

Der opstod så nogle problemer med dem, og de er nu ikke sammen mere. De aftalte at de betaler ½-delen. Ca. 4.500,- hver.

Nu har hun så nægtet at betale dem så min lillebror kommer til at betale os alle pengene, hvilket ikke er fair da det er begge der har brugt dem.

Hun har nu gjort krav på at få sine ting som hun har stående hjemme hos min mor, men vi har sagt at disse ting ikke kan fås før vi ser penge.

Nu er der virkelig opstået krig, og det er jo ikke det vi ønsker. Så er der på nogle måde at vi kan lave en kontrakt med hende, så vi sikre at vi får pengene...?
Så kan hun nemlig få sine ting.

Jeg kunne forestille mig at der lægger sådan en kontrakt på nettet et sted, men der skal nok stå nogle bestemte ting i sådan en.

Nogle der kan hjælpe os... PLEASE...!

Popp confused
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige snakket lidt med konen om det... Hun læser lidt Jura ifm. studiet. Hun siger at man gerne må tage pant i andres ejendom, såfremt de står i gæld til dig. Dog var hun ikke helt klar over om der skulle ligge et skriftligt bevis på at udlåningen havde fundet sted.

Personligt er jeg lidt mere aggressiv end de fleste når folk ikke vil opføre sig ordentligt. Jeg ville beholde ALT hvad hun har opmagasineret indtil der begyndte at rulle mønter ind...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Næstformanden

Har lige snakket lidt med konen om det... Hun læser lidt Jura ifm. studiet. Hun siger at man gerne må tage pant i andres ejendom, såfremt de står i gæld til dig. Dog var hun ikke helt klar over om der skulle ligge et skriftligt bevis på at udlåningen havde fundet sted.

Personligt er jeg lidt mere aggressiv end de fleste når folk ikke vil opføre sig ordentligt. Jeg ville beholde ALT hvad hun har opmagasineret indtil der begyndte at rulle mønter ind...

Næstformanden

Jeg er også mest til den lidt mere aggressive måde at føre politik på
Jeg ville helst også at vi beholdte skidte. Men på den anden måde vil jeg også gerne have ro og fred i familien. Ikke mindst så min lillebror kan få noget fred.

Men stod det til mig, så havde hun bare at hoste op med det samme, ellers INGEN sager
Enig !

Hvis det er fordi hun ingen penge har, kan i jo sætte en pris på hver enkel ting og så kan hun købe det tilbage efterhånden som hun får råd.
Men har man lånt penge, skal man betale tilbage !!
Også selvom hun måske er sur på din bror og hans familie !!

Tror du at hun vil skrive under på en kontrakt nu ?
For sådan en kan da nemt laves... ligesom ved privat bil-køb.

Ellers få dem opmaganiseret et andet sted og sig at hun kan købe nøglen for 4500.-
Så er din mor jo ikke længere, rent praktisk, i besiddelse af tingene længere.

Meget træls situation, håber i finder en løsning...

Mvh Jesper
Tømrer

Citat fra Jesper_

Enig !

Hvis det er fordi hun ingen penge har, kan i jo sætte en pris på hver enkel ting og så kan hun købe det tilbage efterhånden som hun får råd.
Men har man lånt penge, skal man betale tilbage !!
Også selvom hun måske er sur på din bror og hans familie !!

Tror du at hun vil skrive under på en kontrakt nu ?
For sådan en kan da nemt laves... ligesom ved privat bil-køb.

Ellers få dem opmaganiseret et andet sted og sig at hun kan købe nøglen for 4500.-
Så er din mor jo ikke længere, rent praktisk, i besiddelse af tingene længere.

Meget træls situation, håber i finder en løsning...

Hun siger hun igen penge har men arbejder 50timer om ugen rolleyes Hun bruger dem nok på Hotel, da hun intet sted har at bo. Joke...!

Vi har alle tingene til at stå i et kælderrum i Valby hos min søster. Hun har truet med at bryde døren op for at få fat i tingene.
Men det kan man jo ikke bare gøre lige meget om det er hendes noget af det der står dernede.
Hun truer også min lillebror med at hendes far vil tæske ham.
Vi har selvfølgelig gemt disse beskeder da faktiskt er "trusler om vold og indbrud".

Men trusler kommer nok forbi at hun kan se at hun ikke kan gøre noget. Vi har hendes ting, og dem får hun ikke før der falder mønter til os.

Jeg ved ikke om hun vil skrive under, men så får hun jo bare ikke hende ting. Men det var også mere for at lave en fredlig løsning.

Det med at opmaganisere tingene et andet sted. Er en ret god løsning. Hehe...! wink
Det er måske en god løsning lige her og nu at få tingene opbevaret et andet sted, men det koster også penge at opbevare ting hos tredie mand, så bliver regningen bare større, og i sidste ende kan det ende med at i må sluge giraffen og beholde hendes ting, men er de så det værd.
Jeg ville faktisk bruge den trussel om vold, gå direkte til Politiet og fortælle alt i sagen, så gør i heller ikke noget i senere kan blive hængt op på.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Se - en ting er moral, noget helt andet er jura (som jeg ikke har specielt MEGET forstand påwink. I udøver en gang selvtægt - ikke specielt lovligt.
I har ikke en underskrift fra hende hvor hun anerkender gælden - hun kan med fuld ret kræve tingene udleveret, og hævde, at din brors gæld er hende uvedkommende.
Så se, at få hendes underskrift på, at hun anerkender, at skylde jer halvdelen af pengene - hvis hun nægter, så se hellere, at få afleveret hendes ting - jeg tror i så fald, at jeres sag står rigtigt dårligt. Hvis hun dukker op med foged eller politi, så risikerer i et mindre "gebyr" for deres ulejlighed.
Så lad være at lede efter en færdig kontrakt, send hende et brev, hvor gælden står på, og giv et forslag til afvikling el. lign. og FÅ HENDES UNDERSKRIFT.
Og nej - jeg er ikke jurist.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

En mundtlig aftale er.... en aftale. Spørgsmålet er, med hvem aftalen er indgået. Din bror eller din bror OG hans daværende kæreste.
Har du lånt din bror pengene, er det en sag mellem ham og hans eks. Du skal blot bede din bror om pengene.
Dernæst er der spørgsmålet om at kunne løfte bevisbyrden.

Jeg ville foreslå, at du beder din bror få styr på sin eks og at han ordner mellemværendet med dig. Hun kan da relativt nemt låne pengene i banken, med mindre hendes økonomi er helt til rotterne (det er jo ikke en herregård, vi taler om). Ellers må hendes farlige far da låne hende pengene.

Men behold hendes ting - I er fuldt berettiget til at tage håndpant i tingene, såfremt I kan sandsynliggøre, at I har et tilgodehavende.

Mvh.

Jan R.
Det evindelige spørgsmål...har du papir på det????

Men har damen nogen beviser på, at de ting er hendes????

Og lån så ALDRIG penge ud, hvis du ikke kan tåle at miste dem - slet ikke til familie.

Sniffer  
Citat fra Sniffer

Det evindelige spørgsmål...har du papir på det????

Men har damen nogen beviser på, at de ting er hendes????

Og lån så ALDRIG penge ud, hvis du ikke kan tåle at miste dem - slet ikke til familie.


Vi har ikke beviser på at hun skylder os penge, og hun har heller ikke beviser på at det er hendes ting

Kan godt 'tåle' at midste dem, men vil da også gerne have mine penge igen.
Det var da et kollossalt familiesammenhold, der mobiliseres i forsvar af din lillebroder.

Faktum er dog, at du har lånt din lillebroder et beløb, som han har brugt bl. a. på hans daværende kæreste. Da der ikke er papirer på lånet lyder det ikke særligt sandsynligt, at du dengang lånte hver af de to parter halvdelen hver. Som ved mange andre forhold er det mere sandsynligt, at det var forudsat, at de to hæftede solidarisk, hvilket betyder, at du blot kan kræve en af parterne at få dine penge. I dette tilfælde vil det være mest naturligt, at det er din lillebroder du kræver. Hvordan din lillebroder og hans daværende kæreste indbyrdes vil klare det, er da dig fuldstændigt ligegyldigt.

At du, din mor og din søster nu begynder at tilbageholde den tidligere kærestes ejendele er helt ude i hampen, for så burde i også tilbageholde din lillebroders ejendele indtil han har afregnet beløbet med dig, men begge dele kræver altså, at den enkelte person har vedgået sig gælden og at i har fået fogedretten til at få gjort udlæg i de pågældendes ejendele.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis