bejdse

Halløj!
Jeg skal til at bygge/samle min egen lilletromme, og så er det jeg lige vil spørge jer til råds.

Trommen er i ubehandlet ahorn når jeg modtager den, og det jeg gerne vil spørge om er, kan man lave en finish som den på billedet ved hjælp af tape ("til at dele trommen op med") og så bejdse der hvor der ikke er tape? Eller vil bejdsen løbe ind under tapen så man ikke får skarpe vægge/overgange?
Stave_Shelll.jpg


Håber i forstår mit spørgsmål...rolleyes

/Kenneth
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil ikke kunne lave knivskarpe overgange med bejse selvom du taper den, bejse er meget tyndtflydende og træet vil derfor suge noget af bejsen ind under tapen.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Du vil ikke kunne lave knivskarpe overgange med bejse selvom du taper den, bejse er meget tyndtflydende og træet vil derfor suge noget af bejsen ind under tapen.

V.h. Håndværkeren


Hmm..okay...kan man lave det på anden måde? Eller noget tilsvarende?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En helt oplagt mulighed er jo at benytte to forskellige træsorter. På den måde vil der blive en skarp adskillelse i lodrette striber. Naturligvis afhængig af forskellen mellem de valgt e træsorter og sorteringer.

Om det vil give dig lydmæssige problemer har jeg ikke nogemn ide om rolleyes

En anden muliged er at du laver et lille spir son adskillelse, skærer en rille i træet mellem felterne. Og så naturligvis påfører bejdsen med nænsom hånd...

Hvor dybt du skal skære osv, og reelt om det virker eller ej må du afprøve i den aktuelle træsort da veddet har meget forskellig sugeevne og karakter.

Bare en tanke wink

MVH Njord
Citat fra njord

En helt oplagt mulighed er jo at benytte to forskellige træsorter. På den måde vil der blive en skarp adskillelse i lodrette striber. Naturligvis afhængig af forskellen mellem de valgt e træsorter og sorteringer.

Om det vil give dig lydmæssige problemer har jeg ikke nogemn ide om rolleyes

En anden muliged er at du laver et lille spir son adskillelse, skærer en rille i træet mellem felterne. Og så naturligvis påfører bejdsen med nænsom hånd...

Hvor dybt du skal skære osv, og reelt om det virker eller ej må du afprøve i den aktuelle træsort da veddet har meget forskellig sugeevne og karakter.

Bare en tanke wink



Altså kedlen kommer i ét stykke, så det med to træsorter dur' nok ikke!biggrin
Og det med spiret kunne måske godt være en mulighed! Men det tror jeg ikke jeg kan gøre særlig præcist!!!!

Tak for alle svarene og ideerne! Kome endelig med flere hvis i har flerecool
Se grunden til at nogle kedler ser ud som du gerne ville have din, er naturligvis at de er limet sammen af eks. hvid og brun teaktræ.
De koster nok noget mere og det er vel det du har villet spare !

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad med lakbejse?? Det er noget "tykkere" og trænger vist ikke ned i træet på samme måde.

Sniffer  
Du siger nogt Sniffer, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Men så skal manden aligevel skære nogle tynde snit lige som Njord foreslår, så vil det nok kunne lade sig gøre. men det vil aldrig blive som en keddel der er limet sammen af to farver træ.

V.h. Håndværkeren
Aha..interessant! Men hvordan skal man lave de tynde snit hvis det var?
Og ja, det er sandt at på biledet er det en stavlimet lilletromme
Find et andet stykke træ - sæt malertape på og forsøg der først. Det giver så svaret, om det er nødvendigt med riller.

Sniffer  
Tak for de mange brugbare svar!!! I er nogle rare menneskerbiggrin

Så vil jeg lige jer ad, hvilken olie skal jeg bruge for at efterbehandle et stykke bejdset ahorn?
Og det skal være olie og ikke lak..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også