Beton gulv der suger vand?

Hej

Jeg har et badeværelse med beton gulv der suger vand. Jeg ved ikke om gulvet egentlig er i beton, det kan være det er cement eller lign. Det har så vidt jeg kan se aldrig været malet, det ser ud til at der som øverst lag på gulvet har været et lag af lidt mere finkornet cement. Det er et gammelt hus fra 1935, og badeværelse er på anden sal. Da der er trægulv i resten af huset, vil jeg gætte på at der er trægulv nedenunder betonen. Gulvet i badeværelset ligger ca. 7 cm højere end trægulvet. Gulvet suger godt nok vand, dette er tydeligt på den tid det tager før gulvet bliver tørt. Men ikke mere end at der tilsyneladende ikke trænger vand igennem gulvet, der er ingen fugt plamager på loftet under badeværelset. Det skal siges at vi brusebader, så vandet løber ud over gulvet og ned i afløb som der er i gulvet. Nu er spørgsmålet naturligvis, hvordan forhindre jeg at gulvet suger vand. Vil det være nok at male det? Da vi egentlig godt kan lide det ubehandlede betongulv, vil jeg hører om der findes en mørtel/cement/beton type der kan ligges i f. eks. 3-4 mm ud over gulvet og dermed gøre det tæt`

Nogen der enten har løsningen, eller ved hvor jeg har størst chance for at finde løsningen.

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Mads Gorm Larsen

Orla Nielsen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Suger vand ! Siger du, men hvor meget er der tale om ??
Er det adskillige liter eller ??

En flisegang i betonssten "suger" jo også noget vand men afgiver det igen.

Så hvis du forventede at betongulv ikke ville optage noget vand tror jeg at det er forventningerne der er anderledes end realiteterne.

Men du bør jo lave dit bad så det opfylder de nyeste krav. Altså etablere en manbran og forsegle hjørnerne forskriftsmæssigt..

Der er omtalt en del gange her på siden hvad man gør og at det ikke er så svært.

Det "slemme" er jo så at dit gulv bliver højere da der skal en flise på gulvet..
Har du pladsen til dette ??

Ellers skal du måske have lavet et svejs vinyl løsning, men det kan du ikke selv lave så det er tæt nok.

Brug søge funktionen og se hvad der er af indlæg omkring bad ..

Venligst Njord

MVH Njord
Hej Njord

Tak for svaret, jeg ved ikke hvor mange liter der er tale om. Men som du selv siger suger Beton, og det vil sige at det afgiver fugt ca. en halv dag efter bad. (måske mere men så er det ikke mærkbart).

Jeg er ikke bekymret omkring lovgivning eller forsikring, jeg vil bare have en funktionel løsning.

Membramer og svejste vinyl løsninger kan jeg ikke tro er nødvendigt, toilettet er fra omkring 1950, og da der ikke er synlige vandskader på loftet under det, så må det være rimeligt tæt som det er.

Da betonen tilsyneladne er tæt nok, vil jeg gætte på det er tilstækkeligt at male gulvet. Men jeg vil gerne hører hvad der er af menninger om dette.

Orla Nielsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Valget er jo dit...

Men du bør vælge en maling der holder..
Jeg vil formode at du er ovre i noget 2 komponet og måske noget epoxy.

Jeg har ikke erfaringer fra bad med den slagts. Men jeg går jævnligt på et betongulv i produktionen der er malet med noget epoxy. I de regioner hvor vi har vand er der her udlagt et plastrude gulv. Dette gulv aflaster benene da beton er hårdt at gå på hele tiden og det gør også at den malede beton ikke bliver glat, eller rettere at man ikke går direkte på det glæatte gulv men på en belægning der holdes fast på anden måde.

Prøv at rette henvendelse til et af de firmaer der laver disse behandlinger af fabriksgulve, måske har de også skridsikre løsninger eller måske ved de at man kan give det et tyndt lag sand i sidste lag..

Venligst Njord

MVH Njord
Inden du "lukker" overfladen på dit betongulv, enten med vinyl, membram eller maling, skal du huske, at den fugt der er i betonen skal kunne komme væk.

Konstruktionen skal være gennemtør inden du "lukker" den.

Mvh.

René

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også