Viktualierum

Hej
Vi vil lave et viktualierum i vores eksisterende kontor. (kontoret ligger ikke ud til en ydervæg og der er ingen gulvvarme.) Hvordan laves rummet køligt? Er det nødvendigt at grave gulvet ud? Får vi problemer med kondens? Udluftning? Hvordan skal vi gribe sagen an?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lvg.
Nu var et viktualie rum jo datidens "spisekammer" så der skulle frisk luft derind, men ellers er det jo bare et rum i huset hvor der ikke er varme. Hvorfor skulle du dog grave gulvet op det giver ingen mening.

V.h. Håndværkeren
Hej
Tak for svaret. Grunden til jeg spørger er, at vi gerne vil have et nogenlunde køligt viktualierum. I nye huse med viktualierum laver de jo et trin ned - og det er vel for at holde det køligt. Du mener, vi blot skal lukke rummet af og så sørge for lidt alm. frisk luft til rummet?
Jeg vil tro at grunden til at de gør det i moderne huse, skyldes at et viktualie rum med "sten" gulv altid vil være køligere end hvor der er lagt trægulv. Så mon ikke det trin fremkommer ved at gulvet i resten af huset ligger på et bjælkelag med isolering imellem.

V.h. Håndværkeren
Hej

I ældre huse er viktualierummene ganske rigtigt uden varme, men ofte også med enten en lem med trådnet eller et vindue der skal erstattes af et trådnet. På den måde har du altid god ventilation, men også meget kulde på denne årstid.

Det samme gjaldt i ældre lejligheder hvor spisekammerskabet ofte havde trådnet i stedet for vindue.

Jeg mener derfor heller ikke at du behøver at grave ud, men forslaget med klinker på gulvet og rigtig god ventilation i form af trådnet, eller ventilationslem, så tror jeg du er godt på vej.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis