Skunk / kvist

Hejsa,

har lige opdaget dette dejlige forum, som med lidt held kan blive min redning :-) Jeg bor øverst på 5. sal i en gammel bygning i København, og var for et par dage siden så kæk at vælte en af mine skunke (har 3 i alt), i den tro at der ville komme mere plads ud af det. Det er der i princippet også kommet, men resultatet ses her:

http://img155.imagevenue.com/img.php?image=33464_1_122_221lo.jpg

Det var jo ikke så godt.... efter at have spurgt oppe og nede har jeg dog en ide om hvad der skal gøres:

Flade 1: det sorte er vist tjære eller asfalt, det skal have en omgang fliseklæb og derefter en omgang mørtel med cement.

Flade 2: Her er umiddelbart plads til 12cm isolering, dampspærre og en så en gipsplade. Men må dampspærren godt ligge helt op ad gipsen ? Og er 12cm overhovedet nok ? Så vidt jeg kan se er der ikke isolering på den anden side af murstene, kun endnu mere skidt, murbrokker osv...

Flade 3: Her er taget vist isoleret udefra engang, og der er allerede dampspærre (det er svært at se på billedet, men den er der) . Det jeg overvejer er at banke pudset oven over af (på det stykke
der egentligt ser fint nok ud), for så kan jeg lægge een stor gipsplade ned over hele det skrå stykke, helt ned til flade 2. Men - skal der forskallingsbrædder på først, før gipspladen ?? Som det ses er der en fin bjælke i begge sider som gipsen kan bankes fast i.. Det samme spørgsmål gør sig gældende ved det trekantede stykke øverst i venstre hjørne af billedet, det vil jeg også gerne have banket ned og gips istedet men skal der forskallingsbrædder først ?

Det var en masse spørgsmål, hvis du har input til mig om det ene eller det andet bliver jeg glad ;-)

mvh Henrik
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Det ved jeg desværre ikke så meget om. men iden lyder go

2. Du må gerne ligge dampspæren direkte på gipsen.. tit ligger man dampspære (0,20 mm plast) mellem de to lag gips.. bare det er på den varme side af isoleringen. ang. isolering, så ville jeg lægge det i du nu kan få plads til (100 mm) og så ikke tænke så meget på om det nok, for efter de nye regler skal du jo næsten fylde hele rummet med isolering.

3. hvis du piller pudset ned, vil jeg tro der er forskalning bag det.. er det jævnt nok er det fint til gips.. ellers tager det ikke lang tid at, ta de gamle ned og smidre en par nye brædder på..!!

Tror trods alt du får et hyggeligt hjørne der.. kan godt lide synlige bjælker.. men hva med radiator rør´ene...?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Vedr. flade 1. Hvis det er asfalt kan det sagtens lade sig gøre, jeg har prøvet det.
Jeg bruget alfix multi (den sorte) som jeg lavedet en tynd blanding af, og nærmest malede det på med en kalkkost. Herefter kan du puse vægen op.

Held og lykke
Hej Lopus,

og tak for svar :-)

1. Ja jeg håber bare det er det der skal til, så er det jo ligetil... muren er godt nok en ydermur uden isolering overhovedet (! dog måske hulrumsisolering ? Der er mursten både indvendigt og udvendigt ihvertfald..), men nu har jeg levet med det i nogle år så det går nok...

2. Det lyder godt, jeg syntes bare jeg havde læst noget med ventilering... Det der var en mulighed var at lægge fx en lægte på stolperne, så der var plads til fx 5cm's mere isolering. Men jeg vil gerne have den smule mere plads, så hvis ikke lovkravet eller lign. er mere så nøjes jeg med de 10-12cm (også bag ved radiatoren).

3. Men er det overhovedet nødvendigt med brædder/forskalning, kan jeg ikke bare montere gips direkte på bjælkerne ?

Du har ret med rørene, men hvad jeg ikke fik skrevet er at der er en skunk nede i den anden ende af rummet (8m til venstre fra dette hjørne), og også en midt på væggen. Det er for sent gået op for mig at jeg ikke kan lave bare dette hjørne, skal det laves ordentligt skal det være det hele - så jeg tror rækkefølgen er: væk med alle skunke, væk med eksisterende gulvplanker, flytte rør til radiator længere ud ad, strøer oprettes med regler (det nuværende gulv er vind og skævt), nye gulvplanker lægges, og først der efter skal kvistene laves. Og i al den tid skal jeg bo i køkken/alrummet med alt mit habbengut og møbler, uha uha !! :-)

Men rørene til radiatorerne giver mig også lidt hovedpine, for jeg ville gerne have monteret noget pex rør så jeg har lidt frihed mht. hvor radiatorerne skal være, og det er vist ikke tilladt at lave en samling mellem metalrør og pex nede under gulvbrædderne...

mvh Henrik
Tak FAG, det vil jeg gå efter ;-)
Hej
Man nå gerne lave skjult samlinger hvis det er en rep.. men det er det jo ikke i dit tilfælde sad men du må stadig gerne lave samlimger under gulvet og i skunk når bare der er lavet en eller anden form for lem eller andet så man kan komme til at besigtige samlingerne eller f.eks lave en rep../ udskiftning

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Annonce
Dvs. jeg bliver nødt til have et gulvbrædde som kan tages op ? De nuværende rør kan jo ikke nå ud til væggen. Det bliver da noget l..... ingen andre muligheder når nu rørene skal længere ud ad ?
Hvad skal du have på gulvet i skunken, du kan jo lave noget gulv som sider monteret på en plade, som du så kan tage op.
Jeg har svært ved at se om der kan blive plads til det. men hvor langt får du under det eksisterende gulv ?.
Der sider jo sikkert en samling under de eksisterende rør.
Hejsa FAG,

jeg tror der er en 10-15cm mellem gulvbrædderne og de brædder der ligger mellem strøerne, det var der ihvertfald i den anden side af lejligheden. Måske man kan varme rørene op, og bøje dem... ? :-D Nej, hvis ikke det er plads nok til en samling kan jeg ikke lige se løsningen for mig... og det bliver garanteret også 3-4-5.000 at få en vvs'er herop. Måske jeg kan vænne mig til dem...
Der er et ordsprog der hedder, betal og vær glad, det vil så være mit råd.
Du kan da altid få en vvs mand ud og kigge på det, samt give en pris. Det koster ikke noget.

Ud over det, har jeg lige siddet og kigget på dit billed igen, hvorfor vandskurer di ikke bare væg 2, og maler stolperne i en anden farve.?
hvis man som fag siger vil overveje at "bare male" stolperne skal man huske det skal gøres med brandhæmmende maling og gøres af en professionel da det er en bærende del af ejendommen. Og den maling er ikke billig og hvis man vil have den nogenlunde synlig ville jeg beklæde den med 2 lag gips så bliver den også trukket lidt frem...

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også