luftfugtighed?

michael krogsgård
michael krogsgård
Postnr: 9430
Indeklima og luftfugtighed

Hvad er den bedste værdi for luftfugtighed indendøre?

Den relative luftfugtighed indendørs bør ligge i området 30-60%. Om vinteren, hvor udetemperaturen er lav indeholder luften mindre vand, og den relative luftfugtighed indendørs vil typisk ligge i den lave ende af området, mens den om sommeren og efteråret vil ligge i den høje ende.
Kun i kolde perioder vil man opleve gener som følge af lav luftfugtighed, mens man oftere har problemer når den er for høj. Hvis du har dug på indersiden af dine vinduer er det tegn på for høj luftfugtighed, hvilket giver gode vækstbetingelser for skimmelsvamp og husstøvmider
Kløjs
Kløjs
Postnr: 2500
Kløjs Kløjs
Jeg er lidt interesseret i spørgsmålet, fordi jeg i forbindelse med et kælderprojekt omdanner en tidligere "kold" krybekælder til "varm" (dvs. min 10-15 grader hele året) krybekælder mhp. opbevaring.

For mig er det ikke så meget et spørgsmål om, hvad der er "sundest" for mennesker at opholde sig i, men derimod hvornår luftfugtigheden bygningsteknisk bliver så høj, at der er risiko for råd og svamp. Jeg havde nemlig tænkt mig at sikre mig mod den slags ved at installere en billig hygrostatstyret badeværelsesudsugning i krybekælderen til at sørge for, at luftfugtigheden holdes nede under det kriminelle niveau.

Men altså, spørgsmålet er i korthed: Hvad er det "kriminelle fugtighedsniveau" mht. råd og svamp?
JGH
JGH
Postnr: 4100
JGH JGH
Jeg mener at have læst et sted at 70% er den kritiske grænse for råd og skimmel
michael krogsgård
michael krogsgård
Postnr: 9430
fordi jeg senere fandt svaret på teknologisk instituts hjemmeside og så tænkte at der måske var andre der var intereseret i svaret.DERFOR
ErikP
ErikP
Postnr: 6000
ErikP ErikP
har læst at mellem 45 og 55 er det mest optimale for alle personer og for interiør.
TomN
TomN
Postnr: 9850
TomN TomN
Når man taler om det "kriminelle fugtighedsniveau" mht. råd og svamp, så har varmen i rummet
vel også en vis indflydelse - jeg spørger ?
Jeg mener at have hørt, at 72% fugt ved 16 graders varme, er det "kriminelle niveau"
Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Ja det er det sikkert Tom !
Men du har fat i en tråd hvor der sidst er skrevet d. 7 februar 2007 !
Kunne du mon finde noget der var af lidt nyere dato
Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio
Jeg tager hatten af for Tom der bruger tid på at oprette en bruger herinde, for at kommentere på en fem år gammel tråd!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

fartilfire
fartilfire
Postnr: 4000
fartilfire fartilfire
Borebiller trives fint i træ med en relativ fugtighed på 60% og derover - under 60% dør de af tørst.
TomN
TomN
Postnr: 9850
TomN TomN
Ja, jeg kan nok se det morsomme i at svare på et indlæg fra 2007 - men da jeg er ny
i dette forum, kiggede jeg ikke lige på datoen.
Når jeg svarede på spørgsmålet, er det fordi vi lige har haft problemet med
fugt og svamp, tæt inde på livet.
Jeg vil gerne bruge lejligheden til at advare mod ovennævnte problem,
en af mine bekendte har stort set fået sin tilværelse ødelagt for bestandig,
ved at opholde sig i en lejlighed med svamp under gulvene, hun har
pådraget sig sygdommen MCS, en sygdom der ikke kan helbredes.
SÅ PAS PÅ !

Tom
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Luftfugtighed.
    Fyr og opvarmning
  2. Kælder luftfugtighed
    Lav-Hus
  3. Luftfugtighed/ventilation i kælder
    Lav-Hus
  4. Høj luftfugtighed
    Lav-Hus