luftfugtighed?

hvor mange % luftfugtighed skal der ca. være indendørs i et hus, evt min.-max.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael.

65 % siges at være den bedste luftfugtighed at opholde sig i !

V.h. Håndværkeren
Indeklima og luftfugtighed

Hvad er den bedste værdi for luftfugtighed indendøre?

Den relative luftfugtighed indendørs bør ligge i området 30-60%. Om vinteren, hvor udetemperaturen er lav indeholder luften mindre vand, og den relative luftfugtighed indendørs vil typisk ligge i den lave ende af området, mens den om sommeren og efteråret vil ligge i den høje ende.
Kun i kolde perioder vil man opleve gener som følge af lav luftfugtighed, mens man oftere har problemer når den er for høj. Hvis du har dug på indersiden af dine vinduer er det tegn på for høj luftfugtighed, hvilket giver gode vækstbetingelser for skimmelsvamp og husstøvmider
ØH ! Hvorfor stiller du et spørgsmål som du selv kan svare på !!!!!
Jeg er lidt interesseret i spørgsmålet, fordi jeg i forbindelse med et kælderprojekt omdanner en tidligere "kold" krybekælder til "varm" (dvs. min 10-15 grader hele året) krybekælder mhp. opbevaring.

For mig er det ikke så meget et spørgsmål om, hvad der er "sundest" for mennesker at opholde sig i, men derimod hvornår luftfugtigheden bygningsteknisk bliver så høj, at der er risiko for råd og svamp. Jeg havde nemlig tænkt mig at sikre mig mod den slags ved at installere en billig hygrostatstyret badeværelsesudsugning i krybekælderen til at sørge for, at luftfugtigheden holdes nede under det kriminelle niveau.

Men altså, spørgsmålet er i korthed: Hvad er det "kriminelle fugtighedsniveau" mht. råd og svamp?
fordi jeg senere fandt svaret på teknologisk instituts hjemmeside og så tænkte at der måske var andre der var intereseret i svaret.DERFOR
har læst at mellem 45 og 55 er det mest optimale for alle personer og for interiør.
Når man taler om det "kriminelle fugtighedsniveau" mht. råd og svamp, så har varmen i rummet
vel også en vis indflydelse - jeg spørger ?
Jeg mener at have hørt, at 72% fugt ved 16 graders varme, er det "kriminelle niveau"
Ja det er det sikkert Tom !
Men du har fat i en tråd hvor der sidst er skrevet d. 7 februar 2007 !
Kunne du mon finde noget der var af lidt nyere dato
Jeg tager hatten af for Tom der bruger tid på at oprette en bruger herinde, for at kommentere på en fem år gammel tråd!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis