Trægulve og gulvarme i nye huse

Hejsa

er der nogen der ved hvordan man typisk laver trægulve og gulvvarme i nye huse. Bruger man brædder på strøer og varmefordelingsplader eller støbes varmeslangerne ned i betonen og derpå et svømmende gulv.

Umiddelbart tror jeg selv på det sidste, men er blevet i tvivl, da jeg synes (måske er det noget psykologisk), at der er højere gang-komfort når trægulv er lagt på strøer, pga. at det fjedrer en smule.

Håber nogen kan svare på det!

mvh
Jørgen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen
Langt de fleste huse bliver idag labet med svømmende trægulve på beton med indstøbt gulvarme. Det er den billigste måde at lave det på, da et " rigtigt2 trægulv på strøer kræver kraftigere gulve ( 20-25mm) og gode strøer, helst af limtræ, samt en mere nøjagtig styring af gulvvarmen.
Til gengæld får man, efter min mening, en bedre komfort med gulve på strøer, dels på grund af fjedervirkningen, som du selv nævner, men også fordi systemet reagerer meget hurtigt på varmereguleringer da der ikke er så stor en masse der skal skifte temperatur.
Når vi nu er i et LDS forum er det vel også væsentligt at det er en forholdsvis nem opgave at gå i gang med selv.

se evt systemet i detaljer her:
http://www.pdffiler.dk/pdf/v2/pdfframeindhold.asp?k=50&p=31&s=21
Hejsa

ja, det anede mig at man typisk laver svømmende gulve.

Grunden til jeg spørger, er at vi overvejer at bryde et kældergulv op, isolere, lave gulvvarme og lægge trægulv. Derfor prøver jeg at finde ud af hvilken løsning vi skal gå efter.

Hvad med at lægge strøerne. Der skal man vel udvise stor omhu?

mvh
Jørgen
Har det ikke også en betydning at gulvet skal bære en trappe?
Hej Jørgen

Når det er i en kælder ville jeg gå efter betonmetoden, da der vel kan forekomme lidt fugt, og du skal jo alligevel grave et godt stykke ned for at få plads til en fornuftig isolering.
Et svømmende gulv vil også bedre kunne optage fugten, og en evt reparation efter skader vil være nemmere og billigere.

Trappen er også nemmest/bedst at etablere på et betongulv.
Hejsa

ja det lyder sådan set meget fornuftigt med et svømmende gulv.

Tusind tak for info!

/Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis