Kiste i baglås

Hej
Jeg har en gammel dragkiste der er gået i baglås.......og nøglen ligger inden i kisten. SMART jeg ved det .
Er der mon nogen her der har gode tricks til hvordan jeg kan få åbnet??

kiste1.jpg

Kisten

kiste2.jpg

Detalje af låsen

Jeg håber der er nogen der har gode ideer.
Hilsen
Theo Lyngby

hilsen  Theo
_________________________________________________
JEG HAR ALDRIG LAVET NOGET SELV - MEN NU SKAL JEG rolleyes
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag en tynd smørkniv eller et stykke tyndt metal. Stik metalet ind under låget i lige linje over låsen og skub til den ene eller den anden side.
Du skulle gerne kunne ramme den låsepal der sidder der og få den skubbet væk. Har selv prøvet det, men ved ikke om det virker på alle gamle låse
evt lav et lille hul i bunden i et af hjørnerne så nøglen kan lirkes ud den vej

når nøglen er ude kan det lukket med en rundstok og males med lidt bejse så det får samme farve igen
Jeg ved dette er et forum for GDS folk, men hvad med en laasesmedrolleyes

Karsten
Jeg har stået med samme problem, løsningen var for mig at løsne et af brædderne i bunden bagerst for at få nøglen ud. Bunden er som regel kun sømmet fast på de gamle kister.

V.h. Håndværkeren
Hvad med at se om du kan krejle nogle gamle nøgler et sted,- Med den lås ser det ud til at det er nok at den bare ligner.... Dvs at det skal være en nøgle, hvor der er et hul i enden, så den kan gå over den metal stump der sidder i åbningen.
Eller evt prøve at lave noget der ligner en nøgle ud af noget stift ståltråd eller lign, og se om du kan få det drejet rundt inde i låsen og dermed låse den op.

mvh jan
Annonce
Løsningen er at dirke den op. Jeg synes bestemt ikke det ligner en "dirkefri" lås. Lån dig frem til et dirkesæt og så er det bare i gang efter "førsøg - fejl" metoden.

Torben
Nu er den type lås faktisk dirkefri, det er fra en tidsalder hvor en låsesmed lavede et ordentligt stykke håndværk, så den er med stor sandsynlighed udstyret med to paler der skal løftes samtidig for at nøglen kan aktivere låsen.

V.h. Håndværkeren
Det er ikke umuligt at dirke denne lås op - at der skulle være to paler tror jeg ikke og selv om der er, burde det alligevel kunne gøres
Du kan evt. (med forsigtighed) brække låseblikket af - det giver muligvis bedre kig ind i låsekassen

Hvordan er det lykkedes at låse den uden nøgle ??

Med venlig hilsen

Fladder
Tak for gode ideer. Desværre er låsen ikke oppe endnu.

Forslaget med at tage brædderne af i bunden er forsøgt, men de sidder meget godt fast og jeg tør ikke "regere" mere med brædderne for der kommer meget hurtigt hakker og småskader.

Det med at bore et hul i bunden dur ikke da hullet ikke er stort nok. Jeg skal mindst kunne få en arm ind. (nøglen ligger i et lille rum inden i kisten )

Forslaget med låsesmeden er mit næste træk. Måske ligger han inde med gamle nøgler eller hvad ved jeg.

På spørgsmålet om HVORDAN nøglen er kommet IND i kisten, må jeg sige at det er flovt, men jeg hat lagt den der således at den nikke brækkede under transport. Det har fungeret fint med at lægge låget på lige så stille, men een eller anden (rolleyes rolleyes = mig) er kommet til at skubbe låget HELT ned, således at låsen er "faldet i hak" - pinligt

Tak for råd og er der andre gode ideer ja så er jeg åben...........modsat kisten wink wink

hilsen  Theo
_________________________________________________
JEG HAR ALDRIG LAVET NOGET SELV - MEN NU SKAL JEG rolleyes
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også