Gulvvarme - 1 strenget system

Bær over med mig da jeg er ny her på siden!!

Jeg har søgt og læst for, at finde svar på mine spørgsmål og der har da også været en hel del informationer jeg kan bruge men jeg vil alligevel gerne have et klart ja eller nej for mit måske kommende projekt.

Jeg har planer om, at lave gulvvarme i det meste af vores hus undtagen badeværelser, entre, køkken så rest der skal laves er 140 kvm.

De steder der ikke skal være gulvvarme skyldes det allerede findes. Men da jeg vil undgå, at skulle hugge gulv op for at få fat på de eksisterende rør vil jeg høre om det er muligt at danne flere små kredse ud fra et 1 strenget varmesystem (central varme).

Jeg går ud fra at det er 1 strenget da der til hver radiator går to rør.

Så vil man kunne fjerne radiatorerne og koble pexrør på? Det skal gøres i 6 værelser dvs. 6 kredse. Hvis radiatorerne er serie forbundet kan jeg så være sikker på at vandet løber videre til næste radiator/kreds.

En lang "tråd" som jeg håber nogen kan forstå og svare på.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen, der går da altid 2 rør, et fremløb og en retur, til en radiator. Det tror jeg ikke du skal udlede for meget af. Du må vente og se, til du har hugget gulvet op, og så se om der er 1 eller 2 rør nede i gulvet.
Hvis du sætter en minishunt på hver system skulle det kunne fungere, men det er jo lidt drastisk.
Jeg har gjort dette i en vinterhave langt væk fra pumpen, hvor jeg har trukket forsyningen ud fra en eksisterende radiator, ganske som du påtænker, og det virker.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Hvis du går ud til dit fyr og mærker på frem og retur løb fra fyret. Hvis de er lige varme så er det et etstreng anlæg hvis der er forskel så er det tostreng og det skal være når du har varme på. Hvis det er etstreng så skal du passe på hvad du laver for et et streng kan nemt komme ud af balance (bedst at snake med en prof)

MVH Troels
Tak for svaret.

Ja, der kommer nok mere syn for sagen når jeg får fjernet gulvet. Men det vil sige at det godt kan lade sig gøre hvis det er et 1 strenget system.

Havde en VVS mand til at se på sagen og han sagde at samtlige gulve skulle væk og at der skulle laves en "forbindelse mellem de to fjerneste radiatorer hvis det skulle virke.

Det vil jeg gerne undgå så jeg kan tage et eller to rum af gangen.

De er ikke helt billige disse minishunt så dem til 2000,- på tilbud!!

Hvad mener du med længst væk fra pumpen?

Men det vil sige i korte træk hvis jeg forstår dig ret så kan jeg fjerne en radiator og ud fra de to rør der stikker op af gulvet kan jeg koble pexrør på samt en minishunt og fra denne kan jeg også regulere varmen som var det en radiator?
Ja det er det sædvanlige, at det er lettest, hvis man rager hele lortet ned, inden man begynder på noget! :-) , men det er som bekendt ikke en metode, der altid er anvendelig.

Nej minishunts er halvdyre, men kig dig lidt omkring. Der er meget store prisforskelle.

Længst væk fra pumpen, er den fjerneste, altså der hvor pumpens virkning nok er mindst kraftig, og bla.a. derfor skal der være en minishunt, men også for at opnå en ensartet opvarmning af gulvet.

Sådan har jeg gjort det. Jeg skal dog dertil bemærke, at gulvvarme i sig selv er lige i underkanten til at klare en udestue, hvor de 3 sider består af alm. thermoglas, hvis man vil have fuld stuetemperatur i alt slags vejr. Til hjælp, har jeg yderligere en radiator, og hvis det er helt galt, et par elektriske varmepaneler, som dog kun skal bruges meget lidt.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Minishunt´s er efter min mening kun anvendelig når man har en lille del af sin installation som gulvvarme - du får alt for meget til dette

Jeg villle montere en rigtig shunt med fordeler + evt trådlåse termostater
herfra trækkes så en kreds til hvert rum - reguleringen foregår på shunten - hver kreds sin ventil, ved fjernstyring sidder der en motor på hver ventil

Har du har meget store rum er det muligt der skal mere end en kreds i max lgd. på slangen mener jeg er 80 meter - ellers kan du ikke opnå samme temp. på hele gulvet

Med venlig hilsen

Fladder
Annonce
Citat fra Fladder

Minishunt´s er efter min mening kun anvendelig når man har en lille del af sin installation som gulvvarme - du får alt for meget til dette

Jeg villle montere en rigtig shunt med fordeler + evt trådlåse termostater
herfra trækkes så en kreds til hvert rum - reguleringen foregår på shunten - hver kreds sin ventil, ved fjernstyring sidder der en motor på hver ventil

Har du har meget store rum er det muligt der skal mere end en kreds i max lgd. på slangen mener jeg er 80 meter - ellers kan du ikke opnå samme temp. på hele gulvet


Som Fladder skriver så bør du anvende en fordeler med en pumpeshunt, denne kan du placere hvor det passe bedst, formentlig ude ved dit eksisterende fyr.

Dog vil jeg ikke anbefale dig trådløse termostater, for det første skal du skifte batterier, og for det andet er de ikke så nøjagtige som de trådførte og for det tredie så er de meget dyrere. Og når du aligevel har brækket de fleste at gulvene op, då er det ikke noget problem at trække kabler til termostaterne!

Normalt siger man at max rumstørelsen er 40m2 eller ca. 120 meter slange til en streng, hvis du har et rum der er større bør du dele den op i 2 strenge.

Mvh

Klaus
Citat fra Fladder

Minishunt´s er efter min mening kun anvendelig når man har en lille del af sin installation som gulvvarme - du får alt for meget til dette

Jeg villle montere en rigtig shunt med fordeler + evt trådlåse termostater
herfra trækkes så en kreds til hvert rum - reguleringen foregår på shunten - hver kreds sin ventil, ved fjernstyring sidder der en motor på hver ventil




Fladder, gider du ikke forklare mig problemet med flere minishunts?

Svarer det til mange VVSeres udtalte og heftige modvilje mod flere cirkulationspumper i samme anlæg?

Ved at skulle sætte en central enhed op, skal den stakkels spørger jo netop rive hele huset fra hinanden, hvilket jeg godt forstår, at han vægrer sig ved.
Jeg ved også at som den udførende håndværker, vil man helst rydde hele lortet, for at kunne komme ordentlig til, uden tanke på familien, der skal leve i det.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo gerne....

Som du selv er inde på er det altid hensigtsmæssigt at have så få pumper som muligt på et anlæg - både af hensyn til økonomi (strøm) og så for at holde balance i anlægget - husk at det vand Minishunten aflevere kan være helt ned til 25 -30 grader

Dernæst er der lige det med prisen - minishunt´s til så mange kredse bliver meget dyrere end den "rigtige" løsning

Og så til sidst lige den der med installationen - jeg mener ikke at det bliver så meget mere besværligt
Det er vanskeligt at lave gulvvarme uden at bryde gulvet op, når det alligevel er gjort - trækkes der samtidig kredse(og evt. ledninger) frem til de tilstødende rum så der kan fortsættes her

Minishunten fylder jo også en del, og det de færreste der vl have sådan en til at sidde midt på gulvet - man kan jo placere fordeleren til den rigtige shunt hvor man vil, eller bruge to fordelere til samme shunt hvis det nemmer installationen

Med hensyn til det med at være udførende Håndværker - så er det kun hjemme jeg roder med den slags - ude i den virkelige verden er jeg gammeldags smed - ikke noget med VVS

Med venlig hilsen

Fladder
I mit bardomshjem, da jeg var ganske spæd, for mange år siden, levede vi igennem en halv snes år med at en trediedel at et stort hus på en gård, ikke kunne varmes op, pga manglende cirkulation, fordi det var kommet på senere.
Først, da jeg voksede til i magt og vælde, fik jeg gennemtrumfet, mod den aut. VVSers påbud, at der blev sat en supplerende pumpe op, hvorefter der kom varme i hele hytten, til mine forældres store glæde. :-)

Senere i livet var jeg ejer af en større gammel erhvervsejd. med et centralvarmeanlæg, der havde mange knopskydninger. 2 forskellige VVSere nægtede at montere en supplerende pumpe, så der kunne komme varme i den yderste del af foretagendet, hvor jeg oven i købet havde lejere!! De bifaldt til gengæld at montere superkæmpekolonorme pumper i stigende størrelse, den ene større end den forrige. Så vidt jeg husker kostede den sidste i 1984 ca. 10.000 kr. oven i alle de forrige.
Først da jeg fik en 3. VVS fat, som dog slog korsets tegn for sig og fralagde sig alt mulig ansvar, og monterede en lille supplerende sag til en 1000kr. kom der endelig langt om længe varme i hele biksen. Det var jeg meget glad for, og var mig ikke nogen ulempe bevidst.
I dag har jeg hjælpepumpe i mit værksted og har dejlig varme, uagtet det er "forbudt" :-) , men er ikke et problem bevidst??
Nu behøver en decentral minishunt jo ikke lige præcis sidde midt på gulvet!! :-). Jeg har sat mine ude langs vægges og nogenlunde fikst dækket dem!

Som det anes, lides jeg af et traume fra barndommen ang. cirkulationspumper! :-) men jeg kan stadig ikke lide at fryse for at overholde vedtagne normer!

mvh
ktm, og undskyld min påståelighed

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar og historier :p

Jeg kan godt se at det nemmeste var hvis samtlige gulve skulle hugges op så man kunne starte helt forfra.

Men da vi for ca. 2 år siden fik to nye badeværelser og bryggers med granit gulve osv. så er jeg meget imod det skal hugges op.

Den eksisterende gulvvarme (rør)er samlet ude i vores bryggers.

Så en løsning med små kredse er det jeg går efter. Værelserne ligger som det mindste på 12 kvm og det største på ca. 45 kvm.

Min plan lige nu er at få en VVS mand ud som må kunne vurdere hvad der er muligt og ikke muligt. confused
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis