kan man blande olier..?

Hehe, det her er virkelig et n00b-spørgsmål, og det gør ondt på mig at blive nødt til at stille dettongue

Olien på min Opel Astra 94' ligger lige over stregen, og vil gerne vide om jeg kan hælde olie oveni. Og i såfald, gør det noget at blande olier? Olien var på da jeg købte bilen, så ved ikke hvilken slags det er. Kan jeg f.eks. hælde 15-40 oveni, hvis der er 10-40 på?? på forhånd taktongue
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Nu er det forhåbentligt den nederste streg du mener :-)

Ja - du kan sagtens blande motorolie med forskellig viskositet.

Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Du kunne jo også skifte den, det ville jeg nok gøre istedet for at hælde nyt på !

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Du kunne jo også skifte den, det ville jeg nok gøre istedet for at hælde nyt på !

V.h. Håndværkeren


Helt enig...!!!
Er du ikke sikker på hvilken olie der er i din motor, så er det ski da vigtig at vide det.. I med noget nyt, og ikke være en fedterøv. God olie er vigtig !!

Mvh Jan
Fint at skifte olien, men hvorfor??
Altså hvis olien er fin endnu, hvorfor så skifte??

Slidte motorer kan godt bruge lidt olie, og så kan det være helt fint at suplere under vejs og så følge almindelige skifte intervaller.
Og så vælge en rimelig olie når der skiftes.

Så vidt jeg huske accepterede Citroen på et t idspunkt at deres nye 2,0L motorer brugte 0,5L olie / 1000 km... Det var beskrevet som et OK forbrug i deres manual... Men det er jo en helt anden sag ;-)

MVH Njord
Hej Njord.
Vidste du også at Citroen med en 2CV har gennemført Paris Dakar løbet, hvor en del af løbet blev gennem ført med Bananmos som motorolie.

V.h. Håndværkeren
Min kammerat havde en lille peugeot, hvor der også stod i manualen at den brugte noget med 0,5 l olie pr 1000 km. Han troede først at hav var blevet taget i r..... af sælgeren da han opdagede forbruget. Men så var det åbenbart helt som det skulle være...
Han forsøgte ikke med bananmos : )

mvh jan
Det er ellers et virkeligt efektivt smørremiddel !
Om man kører med olie eller bananer i smøresystemet, så skal oliefilteret altså også skiftes ind imellem - det får jo nogenlunde samme mængde urenheder fra motoren, uanset om den spiser lidt af olien eller ej.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis