Firefox??

I en anden tråd omkring besværlighed med fotos, er der kommet et forslag om at benytte Firefox i stedet for Explorer.
Det lyder jo meget tiltalende, men kan man så stadig benytte Officepakken, som er anskaffet i dyre domme?
Kan man fortsat bruge sin Outlook, ikke at forveksle med Outlook Expres?
Hvad sker der med alle mulige andre programmer, der knytter sig til Windows?
Er det vanskeligere for en IT-spasser at finde ud af Firefox, og findes der letfattelige instruktioner på dansk?
Hvilke katastrofer sker der ved at downloade Firefox på sin computer og kan ens sikrede bankforbindelse og andet af den slags umiddelbart fortsætte?
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst: Mozilla Firefox er et selvstændigt program, der IKKE giver problemer med andre programmer - heller ikke Office-pakken!

Hvis vi ser lidt på historien, så er Firefox udviklet af folkene bag internet-browseren Netscape. Og netop Netscape var den førende browser for nogle år siden. Men Microsoft har formået at gøre Internet Explorer til den browser, som de fleste bruger i dag. Og mange tror stadig, at det er den eneste, de kan bruge, når de skal på internettet. Men da Firefox har en masse fordele, så er der altså flere og flere, der har åbnet øjnene for den.

Når jeg er hos folk, jeg hjælper med it-problemer, så kommer jeg mange gange ind på brugen af en anden browser. Men jeg kan mærke, de kvier sig ved at bruge fx Firefox. Det er der absolut ingen grund til. Jeg har selv brugt den fra den startede som *beta-udgave (*er når den ikke er færdigudviklet). Én af de største eksperter er, som jeg har nævnt tidligere, Kim Ludvigsen:
http://kimludvigsen.dk//programmer-i...t-firefox.html

Firefox har en række fordele og der temmelig mange. En af de mere øjensynlige er, at man kan ændre udseendet (themes) på brugefladen . Kig selv:
https://addons.mozilla.org/firefox/themes/

Jeg bruger selv, at ændre udseendet. Men jeg bruger også at fjerne alle de irriterende reklamer, der står og blinker, farer rundt og virker forstyrrende, når man skal læse. Ønsker jeg at se en reklame, er der en pil i det vindue, som normalt virker forstyrrende, jeg kan trykke på. Man henter det man kalder 'Extensions', og indsætter i Firefox.

Det kan godt virke svært, det skriver ovenfor. Men det er det ikke. Hvis du vover at installere Firefox, skal jeg nok hjælpe med at guide igennem, selv om det er mange gange lettere, når man sidder ved den pågældende pc.

Svend Erik

Bygningssnedker

Lyt til Svend Erik, der er du i gode hænder. Selvfølgelig vil du opleve "ulemper" ved FireFox, men det drejer sig i reglen kun om procedurer som du er vant til at gøre på en lidt anden facon. Der bør heller ikke opstå problemer i forbindelse med netbank og andre sikrede forbindelser. Dog kan det være nødvendigt at opdatere SUN's JAVA for at se websider korrekt, men normalt forgår opdateringen ganske automatisk.

Følgende er at læse på http://ods.ordnet.dk/vejledning_html#internetexplorer
Det Danske Sprog- og Litteraturselskab støtter åbne standarder. Det betyder at ODS på nettet, så vidt det overhovedet er muligt, følger anbefalingerne fra W3C-konsortiet. Det betyder desværre at hjemmesiden ikke vises optimalt i browseren Microsoft Internet Explorer i versionerne op til og med version 6 idet disse browsere ikke følger de åbne standarder. Hjemmesiden vises bedst i Internet Explorer 7 og Mozilla Firefox. Sidstnævnte kan downloades gratis til de fleste styresystemer fra Mozillas hjemmeside.

Så der er altså ingen grund til bekymringer omkring Firefox. Forøvrig er hjælpen til Firefox nemmere at gå til.

Mvh. Christian

Grunden til at jeg er lidt nervøs, er at jeg for nogle år siden forsøgte at installere en browser, kan det passe den hedder Lotus? eller sådan noget. Det gik helt i kage for mig og jeg kunne kun finde instruktioner på udenlandsk, hvori jeg ikke er stærk, når det handler om IT-fagsprog.
Jeg takker så mangfoldigt for dit generøse tilbud, Svend Erik, og det er noget sådant, der kan få mig til igen at skride til værket! :-) Bliver det for voldsomt, vil jeg gerne om jeg kunne købe lidt af din tid, og så komme helt i mål!

Jeg håber at opnå en større sikkerhed ved at bevæge mig rundt på Internettet. Jeg ville meget gerne opnå at have et postprogram med kalenderfunktion i stil med Outlook, men så med mulighed for at få support, hvor det er meget umuligt at blive supporteret i Outlook.
I outlook slås jeg med problemet med ikke selv at kunne bestemme, hvilken af mine adr., der skal stå som afsender. Det kunne måske løses i Firefox?

Sidst, men ikke mindst, er jeg lidt træt af mammutfirmaer der næsten tiltager sig en overstatslig magt, med deraf følgende elendig service. Jo større jo ringere service! :-(

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm, support til Outlook skulle da ellers ikke være svær at få; det er da et meget anvendt program. (se links længere nede)

Når du har flere mail-konti i Outlook, er det den som er angivet som "Standard" du sender fra (det kan vælges i Funktioner - Konti, eller Funktioner - E-mail konti, alt efter version af Outlook 2000/XP/2003)

Men når du laver en ny mail, skulle du gerne have en lille knap ved siden af knappen Send, som hedder Konti. Her kan du vælge at sende fra en anden konto, end den som er standard.
Bemærk dog at du bør anvende den send-server-adresse (SMTP-server) som du har fået udleveret af din internet-leverandør.

Det bliver måske lidt teknisk, men for at begrænse spam og anden misbrug forholder det sig altså sådan.

Jeg ved ikke helt hvad du alternativt kunne anvende. Der er selvfølgelig Google's Gmail (dog endnu et mammutfirma), som byder på gratis webbaseret mail, adressebog og kaldender? (mail kan også anvendes sammen med Outlook)
Men så skal du jo også skifte e-mailadresse, så...

Selv er jeg i forhold til kalender helt pjattet med www.zyb.com, hvor man kan synkronisere kalderen i mobilen. Kræver dog at mobilen har kaldender og "syncml"-funktion, men der er nok lidt uden for emnet...

Alternativer til IT-support:
www.itsvar.dk
www.experten.dk
www.itup.dk

Husk altid at beskrive dit problem grundigt, så er det meget lettere at få gode svar.

Mvh Morten
Tak for mere info!

Outlook supporteres kun af MS. Her kan man beskrive sit problem, hvorefter man får besked om at være klar ved telefonen en dag ud i fremtiden, de gange jeg har prøvet det op til 10 dage senere. Man får dog at vide, at det vil blive om formiddagen eller eftyermiddagen, og ellers kan man sidde der og blomstre.

Mht. standard-mail adr. har det ikke været mig muligt at finde ud af at ændre den??
Min plan er at min eksisterende e-mail. adr. helt skal nedlægges og en ny er oprettet, men den gamle skulle gerne vedblive med at fungere mht modtagelse, indtil jeg har fået rettet alt igennem og meddelt den nye adr. til mine forbindelser. Det ville derfor være overordentlig nyttigt om jeg så kunne afsende fra den nye adr., idet jeg ellers aldrig får udryddet den gamle.

Jeg har kun "papirclipsen" ved siden af SEND-knappen til at vedhæfte dok. med.

Jeg synes de webbaserede postkonti er noget mere biksede og som du rigtig skriver, så skal man til helt at skifte mail.adr. igen igen.

Jeg er nu ganske fornøjet med Outlook som mailsystem og vil gerne bevare det, men ligger der noget lige så godt til Firefox, skal det da undersøges.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Til Ktm.

Der er lige et par ting, der skal på plads:
Firefox er en såkaldt browser - altså KUN til at se hjemmesider i som Internet Explorer. Thunderbird er et e-mail-program som Outlook. Og her vil jeg skynde mig at oplyse, at Outlook er et omfattende program beregnet for de proffesionelle. Og sikkerheden: jeg ved godt, hvad jeg har mest tillid til.

Hvad angår det at få Outlook til fungere optimalt, må du ikke glemme, at der findes en omfattende hjælpefunktion i programmet. Tast F1-knappen og der fremkommer en boks, hvor du kan søge ...

Der er jo utroligt meget der kan findes på nettet. Vi kan jo tage Eksperten igen, klikke lidt rundt på deres startside og pludselig kommer du ind i alverdens spørgsmål og svar om Outlook:
http://www.eksperten.dk/spm/Programmer/E-mail/Outlook/

Du må heller ikke glemme biblioteket. Du kan finde og låne masser af bøger, der kun omfatter Outlook:
http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field1=forfatter&term1=&field2=titel&term2=&field3=emne&term3=Outlook&field4=fritekst&term4=&cclbuf=&divbuf=Alle+typer+materiale&field_mat=&term_mat=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=sp%3Ddan&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa

Det var bare lidt fra mig her kl. 20.23 :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er man omtaler som Outlook.

Det ser ud til at nogen tror at det er Outlook Express, der er et decideret mail-program og andre at det er Outlook, der er et kontorprogram med bl. a. kalenderfunktioner, kontaktpersoner og mail.
Outlook Express og Thunderbird eller for den sags skyld et vilkårligt andet e-mail program kan ikke erstatte Outlook.
'Ktm' har startet denne debat, og er bl.a. bekymret for om hans Outlook vil virke, når andre programmer bliver installeret.

Det program han har, er det store proffesionelle fra Office-pakken, og altså ikke den bitte Outlook Express. Og så er Outlook Express ikke bare et decideret mail-program. Faktisk bliver det også brugt som nyhedslæser (newsreader) af langt de fleste. Og hvad er det så for noget? Det vender vi tilbage til en anden god gang :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Ja er det ikke skønt som MS bidrager til forvirringen..?

Der er iøvrigt nødvendigt at nævne at der er forskel på de forskellige Outlook-versioner 2000/XP [aka 2002]/2003/2007 (kan ses i Hjælp - Om Outlook)

Jeg har selv kastet mig ud i 2007'eren, og der er nogle ændringer. (dog ikke så mange som i Word, som er helt anderledes skruet sammen)

Nå nu må det være slut med at Lave-Det-Selv for i dag :-)

Godnat
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis