Afstivning af underlag til flisegulv

Hejsa,

Jeg bor i en gammel etageejendom på 4. sal og er i gang med at renovere køkkenet. Jeg vil gerne lægge flisegulv i hele køkkenet og for at undgå at gulvet kommer til at ligge alt for højt ønsker jeg at fjerne det nuværende gulv, der består af 32mm tykke planker på strøer med ca. 90cm afstand. Mit spørgsmål er hvordan jeg bedst afstiver gulvet således at det ca. kommer til at ligge i samme højde som det nuværende gulv? Min idé er at:

1) Fjerne eksist. trægulv
2) Benytte eksist. planker til at lægge på tværs mellem strøerne på nogle beslag (?) så de kommer til at flugte med overkanten på strøerne.
3) Lægge 15mm krydsfinér ovenpå og skrue denne fast i strøer
4) Nivellere med Mira X-plan
5) Grunde og derefter lægge fliser

Lyder det helt forkert?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ingen, der har nogle kommentarer? Mon det betyder at mit forslag bare er lige i øjet? confused wink
Jeg ville være lidt nervøs for at 15 mm er lige det tyndeste, men hvis du sætter dine tværstøtter mellem spærene meget tæt går det nok.
Den stærkeste finer er nok disse mørkebrune, meget hårde plader, man også bruger som vognbund.
Var det mit, ville jeg vælget at skrue yderligere, en så stor som mulig, fibergips ovenpå igen og så tåle at gulvet kom lidt over niveau.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Så er jeg kommet videre i projektet. Løsningen blev at fjerne gulvet og skrue lægter ind i siden på de eksisterende bjælker og så lægge stykker af de gamle gulvplanker (med maks et par cm. mellemrum - visse steder helt tæt) oven på lægten så det lå i vater. Alle planker blev skruet fast i lægten og derefter lagde vi 20 mm støbefinér (dem som KTM foreslog ovenfor). Oven på dette har jeg nivelleret med Mira X-Plan (ca. 8mm fiberforstærket nivelleringsspartel) og mit umiddelbare indtryk er, at gulvet er super hårdt og på ingen måde giver sig. Næste skridt er at lægge fliser efter sealeren har tørret op :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis