automatgear

Nu lyder jeg måske dum.. jeg har egen bil + firma bil, så køre meget rundt.. kan sagtens køre bil...

MEN hvordan virker gearét i en bil med automat gear.. sad og ja, jeg mener når man skal køre bilen.. ikke den tekniske del.. vil bare gerne vide hvordan jeg bruger det..!!!

hva betyder de forskellige ting.. og hva nu hvis man køre, bremser og vil bakke.. hiver man den så bare i R bak.. hjælp...!

P - må være parkering eller hva
R- bak gear
N - ?
D - ?
S - ?
1 - ?
2 - ?

Er der flere..

(skal på ferie med kæresten, hvor den lejede bil har automat gear.. kan jo ikke sidde der som mand og virke dum...;-) )

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
N = Neutral (Fri gear)
D = Drive (Alm frem ad gående gear)
S er jeg ikke klar over.
Så vidt jeg ved er 1+2 lave gear hvor den ikke skifter op i de høje gear.
Det kan være jeg tager fejl, men det kommer en af de klogere nok og retter mig i smile

Jeg havde en varevogn engang med automatgear, men der var der ikke D & S, der hed gearene bare P R N 4 3 2 1.
4 = Den brugte alle 4 gear
3 = Kunne den kun skifte til 3 gear
2 = kun til 2.
1 = Der brugte den så kun første gear.
Om det er helt det samme med 2 + 1 i en person bil skal jeg ikke lige gøre mig klog på.

/K
Når du skifter mellem de frem ad gående gear skal bilen ikke stå stille, men du får næppe brug for andet end D, med mindre du skal ud og køre i bjergene eller sidder fast.
Skal du fra D (frem) til R (Bak) skal du naturligvis holde stille.
Der til skal der siges at der sidder en knap på gear stangen som skal bruges når du går fra P (Parkering) ned i R og når du skal fra N til D eller R.
Som jeg husker det fra varebilen kunne den gå fra R og D til N (fri gear) uden at trykke knappen ind. Hvordan det lige er mellem de andre frem ad gående gear vil jeg ikke gøre mig klog på. Knappen forhindrer at du ved en fejl kommer til at skubbe gear stangen i feks P når du er ved at bakke, det vil ende i en mindre katastrofe da bilen vil stoppe med et brag. Så lad være med at prøve det wink

/K
S står for sport. Den kører længere ud i gearerne inden den skifter op og skifter tidligere ned når du tager farten af. Sådan virker det i min Altea med VW's DSG gaerkasse.
Citat fra Hans123456789

S står for sport. Den kører længere ud i gearerne inden den skifter op og skifter tidligere ned når du tager farten af. Sådan virker det i min Altea med VW's DSG gaerkasse.


Så lærte jeg da også lige noget biggrin
Annonce
Du træder på bremsen, flytter gearstangen til D (drive), og så triller bilen helt stille, indtil du speeder op.
Easy! cool

- Når jeg kører i byer (50 km/t), sætter jeg den i position 3, ellers skifter gearet op/ned hele tiden.
Der er i ovenstående nok kursus i, hvordan du bruger gearstangen, og så længe du ikke bare forsøger at rive fra frem til bak uden at holde stille, går det sikkert også meget godt. Mit indlæg går mere på: Prøv lige at øve dig et par gange i at lade bilen trille frem, inden du overtager den på en parkeringsplads, og skal en hel masse manøvrer i "lukket rum". Og så overbevis dig selv om, at dit venstre ben er "bundet fast" til sædet - Hvorfor: fordi den måde du normalt kobler ud på, (pedalen i bund) overført til bremsepedalen giver blå mærker i panden på passageren, når din venstre fod farer frem for at koble ud - Bum og bilen holder stille, mens din højre fod fortvivlet leder efter bremsepedalen. Det sker selvfølgelig i de situationer, hvor du ikke når at tænke, men din krop bare reagerer på rygmarven. (For mig tog det 14 dage før jeg havde vænnet mig helt til situationen)
Gerhard
Ps. og iøvrigt god ferie.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Endnu et tip, som forhindrer at man sidder og ser helt åndssvag ud over for kæresten:

I de biler jeg har kørt med automatgear kunne man ikke fjerne tændingsnøglen medmindre gearvælgeren stod i stilling P.

Første gang jeg oplevede ikke at kunne få nøglen ud var jeg lige ved at ringe efter autohjælpen :-)

MvH,

Bent.
Ja, og den kan heller ikke starte, hvis ikke den står i N eller P.

Venlig hilsen
Knud
Rigtig mange tak.. nu føler jeg mig meget mere forberedt.. så må vi bare håbe min kæreste ikke pludselig dukker op her inde, få så er jeg indnu mere til grin...

tak for hjælpen !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis