Arealberegning for carport og garager

Jeg har søgt at gennemgå reglerne i bygningsreglementet for arealberegning af henholdsvis carport og garager.
Udgangspunktet er, at man ikke må bygge disse bygninger større end 50 kvm. Hvis man laver en carport beregnes arealet efter princippet længde x bredde incl. udhæng. Hvis man laver en garage beregnes arealet som længde x bredde af garagens ydervægge eksklusive udhæng under 50 cm.
Hvis dette princip er rigtigt vil det være muligt at muligt at få flere kvadratmeter ud af at bygge en garage.
Jeg har spurgt kommunen, men deres evne til at komme med et klart svar, er noget sparsomt. De siger blot, at jeg kan jo tegne en tegning, så vil de se på sagen.
Er der nogen der ved om min antagelse rigtig eller forkert???

------------------
MVH
JEA

MVH
JEA
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at du har ret.

Jeg kender dog ikke lige noget omkring der skulle være en regel om udhænget størrelse.

Bladet "GDS" kom for skade at de for nogle år siden lavede en artikkel om at bygge en carport som de mente var 49,9 kvm og derfor kun skulle anmeldes ( når visse regler ellers er opfyldt ) Men de havde regnet udvendigt på stolperne. Et par numre senere måtte de krybe til korset og "indrømme" fejlen. Og her mener jeg at de suplerede med en tekst om at hvis man lavede bygningen med lukkede sider så var det en garage og derfor under 50 kvm. Hermed var man så inde under reglerne om anmeldelse..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Aller koncernen vil jeg tro ??

Men du kan sikkert låne det på biblioteket. Det gør jeg hvis der er enkelte ting jeg vil studere nærmere, ellers bliver det skimmet sammen mad en mængde andre blade på bibliotekets læsesal.

Prøv evt "gds"'s hjemmeside http://www.goerdetselv.dk/ måske kan du søge på carport eller noget i den retning ??

venligst Njord

MVH Njord
Dine antagelser om arealberegningen er helt rigtige...

Og ja det virker noget besynderligt, at der skal være forskel mellem carport og garage.

Men hvorfor har du ønsker om, at udnytte det til max. areal?

Hvem ønsker at bygge en garage hvis det man egentlig har behov for er et skur og en carport?

Hvis det handler om at kunne bygge til op til de 50 m2 så skal du huske, at du reel ikke få noget udaf de m2 du "vinder" ved at lave en garage. Du får jo blot mulighed for et samlet udhæng på 16 m2 - som du kan bruge til hvad?!?! wink.

Ved en ren carport kan du jo bare sætte stolperne i hjørnerne og ikke trække dem ind i forhold til tagfladen. Så får du det størst mulige overdækkede areal - ikke at forstå det medfører en pæn konstruktion.

Det du også skal huske er, at hvis du bygger garage/skur kan du ikke uden videre placere den tættere end 1 meter til dit hus - for så er du nød til, at sikre ydervægge på huset.

Så dit ønske om, at anvende dine byggemuligheder fuldt ud betyder at:

Du bygger en garage med lukkede sider -> større materialeforbrug.

Du bygger en større tagflade -> større materialeforbrug.

Du skal enten placere din garage mere end 1 meter fra huset - eller opgradere ydervæggen på dit hus -> større materialeforbrug.

Jeg er lidt spændt på hvorfor du egentlig ønsker at udnytte regneforskellen og hvad du mener du vinder herved. smile

Mvh.

René

Tak for dit svar.
Grunden til, at jeg ønsker at ud nytte alle 50 kvm. er for at få god plads til et stort værksted/udhus og for at få plads til MC og biler.
Eksempel 1: Værksted/carport, 5,5 m bred. Med 40cm udhæng fra den udvændige beklædning på værkstedet i den ene ende og 40cm udhæng på carporten målt fra stolperne.

Værksted på 5.5x3,5m=19,25kvm.
Rest: 30.75kvm.
Længden på carport incl udhæng i enden:
30,75/(5,5+0,4+0,4)= 4,88meter

Eksempel 2:Værksted/garage, 5,5 m bred. Med 40cm udhæng fra den udvændige beklædning på hele bygningen.
Værksted på 5.5x3,5m=19,25kvm.
Rest: 30.75kvm.
Længden på garagen eksklusiv udhæng :
30,75/5,5= 5,59meter.
Ved at benytte eksempel 2 får jeg en længere garage/holdeplads til bilerne og min MC fordi udhængets areal ikke tæller med.
Da den ene bil er 5 meter lang vil eksempel 1 ikke være optimal. Men med eksempel 2 vil den kunne holde i tørvejr.
Det er rigtigt, at det er mere bekosteligt at lave en garage, men da definitionen af en garage er, at den er lukket på alle sider kan det maksimalt udgøre nogle brædder i begge sider og et par garagelåger.

------------------
MVH
JEA

MVH
JEA
Annonce
Hvorfor kun bygge 50m2 hvis du har brug for mere ?. Søg dog kommunen om at bygge det du har lyst til, og se om de ikke godkender det.
50 m2 reglen er jo bare en størrelse du kan bygge op til uden tilladelse, men det siger jo ikke at du ikke kan få lov til et større byggeri. God fornøjelse
husk på at de max 50 kvm også skal ligge inden for lovens krav..
Hvis du ikke søger en bygge tilladelse er der også krav om at det du bygger skal ligge en bestemt afstand fra skel og ikke må hænge sammen med andet du har i forvejen osv..

Det eneste sted der er "lavere" krav er til dokumentasionen for byggeriets holdbarhed.
Der behøves ingen beregninger for byggerier under 50 kvm. Men i egen interesse skal det da ikke laves ringere bare fordi det er lidt mindre !!

Kvalitet og sikkerhed fremfor alt..

Venligst Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis