Hej Knudr.
Det er et godt kabel du har erhvervet dig, så jeg håber dette er lidt mere informativt, men først lidt teoretisk udenomssnak..
En lille sidebemærkning til andre som kunne tænke sig at udøve slige tekniske krumspring:
For at bruge RGB skal man have et SCART-kabel der er fuldt monteret. Det betyder, at alle forbindelser til composite/Fbas, s-video og RGB er med igennem kablet.
Scart-stikket i dit fjernsyn kan indeholde:
Audio signal: IN/OUT.
Composite videosignal (FBAS): IN/OUT.
S-video (Y/C): IN - hvis det er indbygget.
RGB Component: IN - hvis det er indbygget.
Scartstikket i din DVD/Video kan indeholde:
Audio signal: IN/OUT.
Composite videosignal (FBAS): IN/OUT.
S-video (Y/C): OUT - hvis det er indbygget).
RGB Component: OUT - hvis det er indbygget.
Bemærk, at blot fordi apparatet har et eller flere indbydende SCART-stik, betyder det ikke nødvendigvis at alle signaltyper understøttes. Check derfor med brugsanvisningen (den man alligevel aldrig læser). Ofte er der forskel på TV'ets SCART-1 og SCART-2, og DVD-afspilleren skal måske stilles om til RGB inde i menuen.
Kvaliteten er bedst på RGB, men er kilden f.eks. en SVHS videomaskine, bliver signalkvaliteten ikke bedre af en konvertering til RGB. Her vil S-video give det bedste resultat. Fra en DVD-afspiller er RGB generelt det bedste valg. FBAS/Composite er kun et levn fra forrige århundrede, men kan være rar at have i baghånden når alt andet svigter.
RGB Component = Component Video, er det originale DVD billedformat, og derfor er RGB-signalet ikke en garanti for optimal DVD billedkvalitet. Man skal huske på at det originale RGB-signal (som ikke er kompatibelt med Component Video) konverteres til Component Video på en digital disk. Hvor meget billedkvaliteten taber ved den sidste konvertering til RGB, afhænger af TV'ets konverteringskredsløb.
Før du begynder, bør du være i besiddelse af en lille skruestik eller andet til at fastholde kabel og stikben. Varmer du for meget når du lodder, løber tinnet op i kablet og de enkelte ledere bliver stive og knækker ved svage mekaniske påvirkninger. Har du flere typer loddetin, bør du bruge den som flyder lettest, dvs den der kræver mindst varmebehov. En 30W loddekolbe (minimum) er at foretrække, fordi den har kapacitet til at smelte tinnet hurtigt uden at varme stik og ledning unødigt, modsat de mindre "elektronik" loddekolber.
Coaxkablernes og audiokablernes farverækkefølge er ligegyldig. Det er bedre at kablerne ligger frit inde i scartstikket således at lodningerne ikke påvirkes mekanisk. Det kan i visse tilfælde være en god ide at føre tynde fleksible ledninger fra coaxkablernes skærm (strømpe) og ned til det tilhørende stel-ben, idet loddetinnet ofte gør skærmen så stiv at den let brækker af stikket..
NB: (XX) = tilhørende stelpunkt.
De 6 coaxkabler, Blå, Grøn, Rød, Grå, Sort og Hvid, forbindes henholdsvis til ben 7 (5), 11(9), 15 (13), 16 (14), 19 (17)og 20 (18).
De fire ledninger i midten er audio + stel som forbindes til ben 1, 2, 3, og 6 (4)
Grøn og Gul enkeltledning forbindes til ben 10 (I/O Control Bus = EasyLink) og ben 12.
Brun ledning, den tykke, forbindes med ben 8.
*Ben 21 er metalafskærmningen på SCART-stikket.
Husk at krydse 19 og 20, 1 og 2 samt 3 og 6.
Får du problemer med brum eller billedforstyrrelser er der meget at hente på
http://www.epanorama.net/links/video.html
Jeg har med vilje udeladt de tekniske detaljer, idet kablet kan håndtere alle dataformater og det kan godt virke forvirrende med forskellige funktioner på det samme ben. Dog kan det i visse situationer være hensigtsmæssigt at fjerne forbindelsen til ben 8, som styrer den automatiske A/V-funktion. Er du fingernem, kan du altid eftermontere en lille skydeomskifter på det ene scartstik.
Held og lykke med projektet.
Og så vil jeg ønske Jer alle en rigtig glædelig jul.