Skjulte radiator rør

Hej NG

Jeg skal have sat en radiator op i min entree, og radiatorens frem- og tilbageløbsrør skal gå lige ned igennem gulvet i min entree, og i en strækning over 2-3 meter vil jeg gerne have rørene skjult i etagedækket mellem entree og kælder. Hvorefter rørerne skal komme ud i kælderen nær væggen. Her skal rørerne så tilkobles eksisterende fjernvarmerør. Med andre ord, så vil jeg gerne undgå synligerør i kælderloftet.

Hvordan laver man en sådan rørføring?
Kan man bruge PEX-rør eller skal det være kobberør?
Jeg har hørt, at en sådan rørføring ikke må være samlet, der hvor rørerne er skjult, og så kan PEX-rør vel ikke bruges?
Eller findes der en koblingsdåse, som man må monteres på undersiden af entreegulvet, hvorefter man så f.eks benytter et 3/8" sortrør fra denne koblingsdåse og op til radiatoren?

Håber på et godt og brugbart svar og siger hermed på forhånd tak!

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke, der er krav om at radiatorrør ikke må have skjulte samlinger. I så fald vil næsten alle varmeinstallationer være ulovlige. Den almindelige måde er at man har sine almindelige sorte rør rundt i hele hytten under gulve, skruet sammen for hver mindst 6 meter.

Tænker du ikke på brugsvandinstallation? Her må man ikke have skjulte samlinger.

Jeg skal ikke kloge, hvis det handler om fjernvarmevand direkte i installationen uden varmeveksler, idet der da vil være et voldsomt tryk på hele installationen, samt at et brud vil have helt uoverkuelig og fæle konsekvenser.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jeg mener ikke, der er krav om at radiatorrør ikke må have skjulte samlinger. I så fald vil næsten alle varmeinstallationer være ulovlige.

Jeg håber, da ikke at næsten alle varmeinstallationer er ulovlige.
For jeg er meget sikker på, at jeg har hørt rigtig, men vil bare gerne have det bekræftet.

Citat fra ktm

Tænker du ikke på brugsvandinstallation? Her må man ikke have skjulte samlinger.

Nej, jeg tænker ikke på brugsvandsinstallation.
Som jeg skriver, så har jeg hørt at fjernvarmerør ikke må have skjulte samlinger.

Citat fra ktm

Jeg skal ikke kloge, hvis det handler om fjernvarmevand direkte i installationen uden varmeveksler, idet der da vil være et voldsomt tryk på hele installationen, samt at et brud vil have helt uoverkuelig og fæle konsekvenser.

Jeg har netop en fjernvarmeinstallation, og såvidt jeg ved uden varmeveksler.
Det eneste jeg har er vist nok en stor vandbeholder til opvarmning af varmt vand.
Og ja, der er et pænt tryk på fjernvarmevandet.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Nu er det her godt nok sakset fra Viborg.

Men reglerne skulle være de samme: http://www.viborg-fjernvarme.dk/images/log/409.pdf
kør gennem ca. 2/3 af siderne. der står 7.0 INTERNE RØRLEDNINGER Eller læs flg:


7.0 Interne rørledninger
Interne anlæg 7.1 Interne rørledninger skal udføres i overensstemmelse med gældende normer
bl.a. Norm for varmeanlæg med vand som varmebærende medium
(DS 469) samt (DS 469/till.1) for interne rørledninger i bygning samt”
Beregning og udførelse af præisolerede faste rørsystemer for fjernvarme
DS/EN 13 941” for interne rørledninger i jord.
Synlige, udskiftelige
rør og samlinger
7.2 Medierørerne skal have en mekanisk styrke og holdbarhed, som tilgodeser
de maksimalt forekommende tryk og temperaturer.
Medierør skal samles med godkendte samlinger.
Skjulte, ikke udskiftelige
anlægsdele
7.3 Skjulte, ikke udskiftelige anlægsdele skal være vedligeholdelsesfrie og
have en bestandighed og funktionsstabilitet, der svarer til de bygningsdele,
hvori de er indbygget.
Skjulte, ikke udskiftelige
samlinger
7.4 Der må ikke udføres skjulte ikke udskiftelige samlinger på rør der fører
fjernvarmevand.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak til formanden for dit svar, som ledte mig frem til dette lignende link gældende for min kommune: http://www.aarhuskommune.dk/files/aak/aak/content/filer/magistratens_2._afdeling/aarhus_kommunale_vaerker/varme/diverse/varme-tekniske.pdf

Jeg mangler dog stadig svar på om det er muligt/lovligt, at bruge PEX-rør til skjult rørføring for montage af radiator. Og hvis det er lovligt at bruge PEX-rør til skjult rørføring, hvordan laver man det så for at undgå skjulte samlinger?

Jeg forestiller mig, at PEX-røret monteres på termostatventilen og i et stykke trækkes det frem til fjernvarme rørerne i kælderen. På den måde er PEX-røret i et stykke og såvidt jeg forstår lovlig at skjule. Men det vil jo ikke se så kønt ud, at have et stykke PEX-(rør i rør) hængende fra termostatventilen og ned til gulvet, så hvad gør man der?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis