Varmeveksler

Vores varmeveksler efter 25 år er gået i stykker så der løber fjernevarmvand ude i cirkulationsvand til radiatorerne og ud gennem overløbsafløb på ekspansionsbeholderen. Vi havde en varmeveksler i sted for direkte fjernevarme fordi vores radiatorer ikke kunne klar trykket dengang - eller så har jeg forstået det.

Jeg fik samme VVS firma der installerede den at kigge på sagen for 8 dage siden. Han var tydeligvis ikke imponeret over systemet og mente vi skulle bare køre med fjernvarmsvand direkt. Jeg synes faktisk det fungere udmærket med en varmeveksler da jeg kan selv flytte radiatorer etc. og vores radiatorer og rør er meget gamle. Jeg havde mere på sind at komme af med vores varmvandsbeholder der fylder en hel del og er lige så gammel. Jeg spurgte om der ikke findes en varmeveksler der kan klar både brugsvand og rumopvarmningsvand men det mente han ikke der gjort.

Nu har jeg så været på nettet (www.lavprisvvs.dk) og fundet nogle veksler der kan. Jeg er bare ikke klar over forskellen imellem direkte og indirekte anlæg eller en og to strengs systemer.

Jeg kunne godt tænke mig at stå med lidt mere viden inden han vender tilbage med anbefalinger og tilbude - som han ellers lovede vil ske inden slutningen af sidste uge! Jeg tænker osse at sammenligne de priser for en ny varmeveksler med dem fra lavprisvvs og måske selv stå for indkøb hvis der er meget forskellen.

Nogle råd om varmesystemer? Vi er to husholdninger men bruger ikke ret meget varme da vi har brændeovn, dog går vi i tanker om at bygge til.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Fritnat.
Jeg ved at et etstrenget anlæg kanvære en dyr fornøjelse, det betyder at der kun er et rør igennem hele huset altså ikke noget retur løb. Et tostrenget er det mest brugte, hvor der er en rørlinie med det varme vand og en returlinie der fører det "brugte" vand tilbage til fyret eller i dit tilfælde varmeveksleren.
Ud fra ordene direkte og indirekte ville jeg tolke det sådan at det direkte er hvor fjernvarmen kører direkte ind i dine radiatorer og varmtvands beholder. Den indirekte er så hvor du har en varmeveksler imellem som du altid har haft det.
At din vvs mand måske er lidt sløv i optrækket kan måske skyldes at du har snakket om at ville købe nogle af tingene selv, herom har jeg lige en lille historie:
Se derhjemme på Fyn har vi mange små Landsbyer (som så mange andre steder) Men i den her by var der både en Kromand og en Mekanikker.
En dag dukker så Kromanden så op med sin bil på Mekanikkerens værksted og han har lige købt 5 L. motorolie i Bilka inde i Oens ! Ja om Mekanikkeren ikke lige kunne skifte olien på bilen og det kan da ikke koste noget når han nu selv har olien med. Mekanikeren brummer nok lige lidt men gør dog hvad Kromanden beder om og så er Kromanden jo en glad mand !

Et par dage efter dukker så Mekanikkeren op henne ved Kromanden, medbringende en bakke æg, lidt flæsk og purløg. Kan du ikke lige lave en Æggekage til mig siger Mekken så og det kan da ikke koste noget vel !!!

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværkeren.

Tak for svaret.

Ja, nu har jeg kigget lidt mere på det og det ser sådan ud som du skriver borset fra at med direkte anlæg kør brugsvand igennem veksleren.

Jeg har nu ikke fortalt VVS manden at jeg har spekuleret om at købe selv anlægget - jeg venter på et tilbud. Til forskellen fra æggekager så kommer anlægget som færdigvare.

Fritnat
Citat fra Håndværkeren

Hej Fritnat.

Et par dage efter dukker så Mekanikkeren op henne ved Kromanden, medbringende en bakke æg, lidt flæsk og purløg. Kan du ikke lige lave en Æggekage til mig siger Mekken så og det kan da ikke koste noget vel !!!

V.h. Håndværkeren


Har du ikke misforstådet tråden lidt?

Jeg har forstådet det sådan at Fritnat, har været en tur på nettet efter besøget fra sin VVS mand.

Selv om han ikke havde været det, så syntes jeg det er en dårlig sammenligning. Jeg kan godt forstå din mening og også lidt din holdning.

Hvis man gerne vil have cykkel olie på sin bil og ikke det der bliver brugt i formel 1. Ja kan man jo godt betale en for at skifte olien... Det koster jo stadig, også alle de extra omkostninger der er ved skiftet.

Beklager Fritnat, kan ikke hjælpe.
Hej Zink Brian.
Næh jeg tror ikke du har forstået pointen med min lille historie til Frinat. Det handler ikke om kvaliteten af olien, men om at mekanikkeren også har lidt fortjeneste på at sælge olien.
Desuden har jeg da besvaret en del af frinats spørgsmål, så stik lige piben ind Brian !

V.h. Håndværkeren
hmmm håndværker har du nogensinde overvejet hvorfor du ofte kommer lidt på kant med mange andre herinde?

Kan det være noget med måden du skriver til andre på?
Almindelig respekt overfor andre mennesker?

....tjaaa jeg ved det ikke, tænker bare højt.
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Hej Zink Brian.
Næh jeg tror ikke du har forstået pointen med min lille historie til Frinat. Det handler ikke om kvaliteten af olien, men om at mekanikkeren også har lidt fortjeneste på at sælge olien.
Desuden har jeg da besvaret en del af frinats spørgsmål, så stik lige piben ind Brian !

V.h. Håndværkeren


Hej Håndværkeren.

Jeg forstå godt pointen men jeg mener fortjeneste skal stå mål med ydelsen. Hvis en mekanikker køber oile i tønder, har dem stående klar til brug og giver kvalificeret råd så har jeg ikke noget imod at han har lidt fortjeneste på at sælge den. Hvis min VVS mand ikke kende til en varetype jeg efterspørger, ikke har den på egen lager men må vente tre dage for levering, akkurat som jeg. så kan jeg ærlig talt ikke se hvorfor han skal have en fortjeneste ud af handlen og især hvis fortjenesten er forskellen mellem den vejledende pris og hvad jeg kan få den til - a difference på 15 - 20%, eller kr 3.000,-

Fritnat

PS Du har på ingen måde trådt mig over tæerne!
Citat fra boso

hmmm håndværker har du nogensinde overvejet hvorfor du ofte kommer lidt på kant med mange andre herinde?

Kan det være noget med måden du skriver til andre på?
Almindelig respekt overfor andre mennesker?

....tjaaa jeg ved det ikke, tænker bare højt.


Hej Boso.
Jo men det er da noget jeg tænker over, og mange gange kan jeg bagefter godt se at det kunne have været formuleret anderledes når jeg giver svar herinde, det er da lige så tit jeg bliver ked af at jeg har jogget en eller anden over tæerne. Jeg er bare selv vant til den hårde omgangstone så jeg tænker mange gange ikke over at andre måske ikke lige kender til den. Og reelt mener jeg det ikke så dybt som jeg mange gange skriver det.
Jeg mener selv at min respekt for andre menesker er i rimelig forfatning, jeg har den holdning at alle menesker er lige, uanset job rang eller hudfarve !
Men jeg har også overvejet at stoppe herinde for jeg har nogen gange lavet mere lort end lagkage

V.h. Håndværkeren smile

Men jeg har også overvejet at stoppe herinde for jeg har nogen gange lavet mere lort end lagkage

V.h. Håndværkeren


I Nordjylland siger vi som regel til den slags udtalelser: "OK, men der er også flere r**huller end der er bagere"wink

I øvrigt kan jeg kun tilslutte mig det skrevne, og opfordre Håndværkeren til at se efter, om han ikke har to ører og kun en mund?wink

Mvh.
bodker

Det er sjovt at trådene tit og ofte kører ud i noget personfnidder, i stedet for at holde sig til spørgsmålet. (Det svarer måske også på den anden tråd om, hvorfor der er så mange gæstekiggere - sådan en få ikke ristet r*ven ved det mindste forkerte pip!) DA jeg skulle have lavet varme fik min egen smed iøvrigt ikke "røde" knopper af, at folk i nogle tilfælde købte ting hjem over nettet - han snakkede bl.a. om nogle spanske kedler, som han havde installeret for kunder, men selvfølgelig havde han kun ansvaret for sin egen del af arbejdet - iøvrigt lavet på timeløn (og sikkert + xx%). Og det er da min fornemmelse af, at han ikke er den eneste - omvendt har vi alle det sådan med vores job, at det man kender kan man prissætte og "man kender sine lus på gangen", hvorimod det ukendte - uha. Det er vel iøvrigt også derfor du henvender dig til "den gamle" smed - et lønligt håb om, at få nogen erfaring med i købet. DA jeg ikke har forstand eller erfaring med varmevekslere skal jeg undlade at kommentere den del af dit spørgsmål (men jeg ved da, at Harald Nyborg jævnligt har tilbud på gevindskærer, og at rør kan skæres over med en stiksav--- )
Gerhard
(og til Håndværkeren - så melder du dig ikke ud, før du har været til træf med vovsen i sidevogn- skal lige se modellen af den kørepose du har lavet til dyret)..

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra Håndværkeren

Men jeg har også overvejet at stoppe herinde for jeg har nogen gange lavet mere lort end lagkage

V.h. Håndværkeren smile


Du må ikke stoppe her inde, du kommer med god information. Det kan vi godt bruge, resten for du bare igen...

Ang det med at selv købe tingene hjem og få en til at montere, bør vi starte en ny tråd om... Den kan vi godt snakke meget mere om... wink

Sorry Fritnat, vi har ødelagt din tråd....
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis