fugt problemer i båden

Hej vi har en motorbåd som volder os en del problemer med fugt
der kommer skimmelsvamp på træ og stof.
har i nogle forslag ,råd eller andet der kan afhjælpe
har prøvet sidste år med rodalon
mvh flemming
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste er at sørge for luftudskiftning ved at have ventilerne på klem.

Hos Matas kan man købe poser med 'affugter' - det er silicagel af samme type, som man finder i de små 'te-breve' der ligger sammen med f.eks. en kikkert, når man køber den. Hæng en eller to op over vasken i pantryet, de samler fugten og får den til at dryppe af. Pas på, ikke at efterlade sådan en affugter på et bord eller en hynde, det giver fæle skjolder.

Ret meget mere er der ikke at gøre, hvis I ikke vil ty til en varmeblæser, som koster spidsen af en bondegård at have kørende, eller tage hynderne med hjem her i vintersæsonen.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Som Albino skriver, så skal der bare en god udluftning til. Fugtfjernere er ikke det bedste efter min erfaring, ikke hvis båden ligger i vandet for her er luftfugtigheden høj så det er spild af penge. Men et par gode luft ventiler kan gøre meget, det er ikke nok med en der skal være mulighed for gennemtræk i båden.

V.h. Håndværkeren
Vi fik hverken soveposer, puder eller hynder med hjem, da skuden kom på land sidste efterår. Men vi huskede at åbne luftventilerne, og de har ikke været lukket siden.

Det har jo været en mildest talt jammerlig sæson i år, vi har haft 2 fornuftige ture og tager en lille afstikker til Hven på torsdag, som nævnt i en anden tråd. Vi var omkring båden i dag og tjekke tingene ud, og selvom det har stået ned i stænger, vi har lænset 100-vis af liter regnvand ud af båden, så er køjerne faktisk lige til at hoppe i. Der er hverken kommet jordslag eller andet i sengetøjet. Så moralen må være: Frisk luft er hovedsagen. Luk aldrig luftventilerne, det er opskriften på et muggent interiør.

Håber på en lidt bedre sæson 2008, ellers er det en dårlig forretning at have båd...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Du har da ingen grund til at beklage dig, og vejret har da været strålende.
Du har et skiv hvor du kan stå i læ når du fører hende, ja du kan sikkert sidde på din flade under hele turen. Har man en motor"sejler" som du er der ikke nogen undskyldning for ikke at komme afsted, regntøjet er opfundet og både havet og naturen er flot uanset hvordan vejret er, det er blot et spørgsmål om at se det.
Jeg kunne forstå du klagede hvis du havde en ældre sejlbåd med bomulds sejl !

V.h. Håndværkeren
Vi elsker også dig wink

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Jeg har sejlet noget jeg kalder kaffe-kop i Brøndby Havn i ca. 9 år... Kaffe kop fordi vi samles til kaffe efter sejladsen...
Der er heldigvis mange ældre og meget erfarne sejlere med der og de øser af deres erfaring og viden..
Et emne var min affugterpose som jeg troligt hængte op hver efterår.. og alligevel havde fugt i hynder og papir (bøger og søkort)
Hvis du har høj fugt uden for båden vil fugten udligne sig og du vil få lige så meget fugt inde... og sådan en fugtsuger bliver fuld i løbet af ingen tid..
Jeg løste problemet med en solcelle ventilator.. købt i Biltema for kun 299.. Den fås også i bådudstyrs (og camping) butikker til ca. 700 kr. med opladelige batterier i så den også kører om natten..
Jeg var spændt på om den kunne kører de mørke vinterdage.. men lys gennem skyer får den til at snurre fint.. Den suger ikke vildt meget men flytter luft nok til at holde båden tør og lugtfri.. wink Kvaliteten fra biltema holder nok 1½ til 2 år.. så begynder den at støje lidt i "lejerne" men for 300 kr kan man i samme periode købe mange fugtposer som ikke virker.
Med andre ord... luftudskiftning...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

grandoldm. har ganske ret, og det er jo et emne der har oppe nogle gange. En pressenning, som ikke slutter tæt over cockpit og så åben salondør, så får du ingen problemer med det kondensvand, der opstår når båden indv. bliver varmere end skroget er. Bare stil en kold flaske ud i varmt vejr og vandet driver af den. Jeg vil da gi' albino ret i at det har været et skidte vejr, som håndv. dog ikke mener, måske skyldes det at han bevæger sig på motorcykel og ikke i båd. Derudover bor han jo et sted hvor der ikke er plads nok til at få rullet en ordentlig bølge sammen, så han ved nok ikke meget om havsejlads. Jeg vil gætte på at bølgesystemerne dernede på Als har samme karakter, som dem i den indre havn i Bogense.rolleyes cool

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Glemte lige at tilføje at jeg også har en "altid åben" rist under døren til kahytten så der også kan komme luft ind... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja ja Lynæs, du må hen og kigge i kortet engang til, jeg kan love dig for at bølgerne kan slå meget langt ind over kysten her hvor jeg bor. De komme også rullende helt ovre fra Bornholm. Sådan en rigtig pivert fra Ø-SØ kan bære så store søer med sig at dæmningen over til Kegnæs næsten forsvinder i bølgebrus.
Og i de år jeg havde skiv blev der sejlet uanset vejret, det var kun stiv kuling og opefter der kunne holde mig i havn, dog var Katamaranens livret en god kuling så kunne den næsten trække det ene skrog ud af vandet.

V.h. Håndværkeren
Ja ja, inden I to kamphaner flår hovederne af hinanden...

Vi sejler i Køge Bugt området, og selvom det naturmæssigt er nogenlunde lige så interessant som en brugt kattebakke, så er det bølgemæssigt særdeles inspirerende, især når man som vi sejler i et badekar med lanterner.
¨
Så vi har endnu ikke fundet ret mange dage i år, hvor vi har haft lyst til at lufte badekarret, men i morgen skal det altså være, der er lovet nogenlunde fornuftig vind m.v. op gennem sundet.

Ønsk os gode bølger, vi har brug for dem.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis