Acryl- eller siliconefugemasse

I weekenden var jeg i gang med at fuge nogle vinduer udvendigt. Jeg havde indkøbt noget Bostik siliconefugemasse til bevægelsesfuger ude og inde. Desværre havde jeg indkøbt for lidt, og manglede derfor at fuge et par vinduer. I dag tog jeg (igen igen) i byggemarkedet (Stark) for at købe mere fugemasse. Da jeg ledte efter den samme siliconefugemasse, blev jeg pludselig i tvivl, og begyndte at læse på tuberne med acrylfugemasse, som også kunne anvendes til bevægelsesfuger ude og inde - blandt andet omkring vinduer.

Jeg spurgte mig så til råds derude, og fik at vide, at vinduer altid skulle fuges udvendigt med acrylfugemasse. På mit spørgsmål om hvilken forskel det gjorde, kunne jeg kun få som svar, at acrylfugemassen kan overmales - det kan siliconefugemassen ikke. Nu kunne jeg aldrig finde på at male mine grå fuger omkring vinduerne, så det var nok det dårligste argument jeg har hørt i dag.

Derfor er jeg nødt til at spørge her blandt kompetente mennesker: Hvilken reel funktionel forskel er der mellem acrylfugen og siliconefugen omkring vinduet udvendigt?

/Jan
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ævle bævle, acryl fugen rådner da hvis den sidder udendørs vil jeg tro. Silicone uden for. Invendig kan man godt bruge acryl, men det ville jeg aldig selv, jeg syntes det her det med at revne (får som regel nok også købt lidt for billigt, 12 kr. for sådan en fætter så kan man nok ikke forvente det store).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

De acrylfugemasser som jeg kender, er ikke til udvendigt brug, da de ikke tåler konstant fugtpåvirkning, og og har langt mindre elasticitet en andre fugemasser.

Hvis der er acrylfugemasser til udvendig brug i handelen, vil jeg gerne have lidt oplysninger om det!

Anvend en MS-fugemasse eller polyrethanfugemasse som typisk kan optage +/- 25 % bevægelser.

Der kan også fåes malbare siliconefugemasser.

Problemet med alm. ikke malbare siliconerfuger er, at hvis der bare kommer en smule ind på vinduet, vil det lægge en hinde, som du aldrig får efterfølgende maling til at binde på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også