15 km pr liter??? Huyndai diesel

Hej
jeg har lige købt en Huyndai accent 1,5 diesel, den står til at skulle køre 20km pr liter men den vil ikke køre over 15km pr liter hvad kan der være galt

Nina

hej igen

den kører kun mortorvej ca, 85km hver vej og der står at bilen kører 18.5 ved bykørsel så det burde næsten være det laveste.

Slank
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert noget med hvilken type kørsel du har mest af og hvilken type testen fra fabrikanten er lavet med (bykørsel,motorvej og andet)

Og så er der det med køre-stilen, hvornår der skiftes i forhold til omdrejninger

Selvfølgelig spiller vægten også ind (passagerer og andet gods) og sidst men absolut ikke mindst - dæktryk og dæktype

Som udgangspunkt skal du nok regne med at testen er lavet under de bedst mulige forhold for brændstoføkonomien

Med venlig hilsen

Fladder
Den BURDE køre 18-20 km/l, hvis du holder 120 stabilt. Det gør de fleste mindre dieselbiler, jeg har kendskab til - selv Peugeots ;-)
Kører du mindst 130 med mange accelerationer, ville 15 km/l ikke undre mig...!
Vindmodstanden vokser med kvadratet på hastigheden (så vidt jeg husker min fysik...)

Kørestil, dækmontering og antal koldstarter kan påvirke dit forbrug meget - ligesom brug af aircondition!!!

Du vil altid have lidt højere forbrug om vinteren end om sommeren - igen afhængig af hvor mange koldstarter etc....

Mvh.

Jan R.
Som Lupo-ejer er det nærmest en videnskab at få dytten til at rulle så langt på literen som muligt. Her et par tips fra http://www.lupo3lklub.dk

Pres ikke motoren. Kør som din morfar, stille og roligt, og uden voldsom acceleration. Hold farten omkring de 90, og rul så meget som overhovedet muligt, d.v.s. hold foden fra bremsen. Se frem i trafikken, så du undgår at bremse ned ved vejkryds eller langsom kørsel. Find gerne en campingvogn eller en bus som du kan holde dig bag, og bliv der uden at overhale.

Det handler næsten udelukkende om den måde som man kører på, hvis du ikke vil kører kedeligt, så vælger du også at du ikke kan komme op på det km pér liter som fabrikken skriver.

Fabrikkernes udregning af km/liter er i øvrigt en EUreguleret teoretisk udregning som ikke nødvendigvis har så meget med virkeligheden at gøre.

Green

Citat fra slank

Hej
jeg har lige købt en Huyndai accent 1,5 diesel, den står til at skulle køre 20km pr liter men den vil ikke køre over 15km pr liter hvad kan der være galt

Nina

hej igen

den kører kun mortorvej ca, 85km hver vej og der står at bilen kører 18.5 ved bykørsel så det burde næsten være det laveste.


Du burde kunne komme op på flere km/liter.

Jeg har en BMW E46 316i 1.9Liter BENSIN og jeg køre uden problemer med lidt over 15km/literen, bruges næsten udelukkende til motervejskørsel med en gennemsnitshastighed iflg. den onboard computer der er på bilen på 50km/t ( er målt på et halvt år ).

Hvis jeg køre rigtig, rigtig pænt brænder jeg kun 6.8L/100km så ja, din Diesel burde gøre det bedre. Følge nogle af de andre råd i tråden, da de ret gode smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis