elinstallation

Hej

Har nogen nogle interessante links med trin-for-trin guides til trækning af nye elkabler eller elektrikerrør, hvori kabler skal trækkes.

På forhånd tak.

Mvh. Thomas
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stærkstrømsbekendtgørelsen forklarer kun hvad man må og ikke må, samt at arbejdet skal udføres "håndværksmæssigt korrekt". Så det er nok et skidt sted at kigge efter guides til installationer.

Find en at spørge til råds eller stil dine spørgsmål herinde, så kan vi alle sammen få gode ideer.
Nu har du nok hørt denne smøre før, men det er jo ikke gør det selv arbejde, derfor finder du nok heller ikke nogen vejledning i hvordan man gør.
trin for trin ok..... 1. du køber en rulle elkabel - 2. du åbner pakken - 3. du trækker kablet fra A til B.... det er jo ikke fordi det er særligt svært så vidt jeg kan se biggrin
ikke at jeg har prøvet det jeg gider ikke rode med el.... det gør for nas hvis man ikke passer på....biggrin

men hvis du spøger lidt mere konkret kan du sikkert få et lidt mere konkret svar biggrin
Eftersom elektrikere ikke ligefrem mangler arbejde for tiden er jeg ret sikker på at du kan lave en aftale med en elektriker om at du selv sætter elektrikerrørene op og trækker kablerne, muligvis endda monterer kontakter. For at installationen skal være lovlig skal en autoriseret godkende det, der er intet krav til den, der udfører selve arbejdet - det kan også være den lærling, der blev ansat dagen før!

M.h.t. vejledning, så er dette arbejde faktisk så nemt at du intuitivt kan gøre det rigtigt hvis du blot læser lidt i reglementet.

mvh
Torben
Annonce
Jo tak, jeg ved at det ikke er gør-det-selv arbejde. Jeg kender ikke noget til elinstallationer og jeg har heller tænkt mig at lave dem selv, men blot forberede lidt til elektrikeren.
Konkret skal jeg nu til at sætte et gipsloft op, hvori der skal være nogle lampeudtag. En af lamperne skal kunne tændes to steder. Hvordan gør jeg det?
Det bedste svar er nok en tegning af en udført installation på en nybygning med signaturforklaring.

På forhånd tak.

Mvh. Thomas
Sørensen---> Jeg mener det er Steinaa der plejer at skrive "...det er forbudt at godkende uautoriseret arbejde...) Så installatøren må ikke godkende arbejde der ikke er lavet af ham selv, eller af en af ham ansat arbejder!! Men F**K det. Thomas--> det med at tænde en lampe 2 steder kaldes for en korrespondancetænding, og det kan gøres med en 5-leder... Men jeg synes du skal ringe efter en epilptriker og forklare ham din situation. Han vil sikkert gerne lave de sidste montager for dig når du har trukket kabler/rør.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Sikke meget snak om hvad man må og ikke må.
Vil det sige at du mener at jeg skal trække en 5-leder fra de to steder hvor jeg ønsker at placere mine kontakter?

Mvh. Thomas
Jeg mener ikke noget... eller... Det er ikke "bare lige" Måske skulle du lægge en tegning af dit projekt op. Så kan vi se hvilken vej kablet skal føres og hvilket antal ledere du skal have med rundt til de forskellige stik og afbrydere...

Men som sagt synes jeg du skal ringe efter en installatør. Han kan også sætte dig ind i tingende når han er på stedet, hvilket efter min mening er meget lettere.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformand: Du tager al morskaben fra mig!

Thomas: Gør som næstformanden siger: Lav en tegning, så er det meget lettere at rådgive.

Sørensen: Hvor i reglementet står der beskrevet hvordan arbejdet skal udføres?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis