Tastatur... Ønske om et tip!

Jeg søger et nyt tastatur. Ikke et bestemt tastatur, men et tastatur med nogle bestemte egenskaber.

Baggrund (eller bla, bla, du kan springe over): Jeg har en særdeles lækker, specialbygget bærbar computer med et tastatur der i de flestes øjne, eller skulle jeg sige hænder, er rigtig godt. Det går da også udmærket for mig at skrive et par sider dagligt på. Jeg har skrevet på computer i omkring femogtyve år og har blot skrevet på bærbar i et par år. Tastaturet på min bærbare er bare ikke personligt fyldestgørende, da jeg skal til at skrive seriøst mange sider dagligt i en længere periode. Jeg har som så mange andre nysgerrige og legesyge mennesker bygget og ombygget et hav af computere igennem årene. Men da udviklingen for et par år siden nåede det punkt, materialiseret i netop denne bærbare computer, hvor jeg ikke længere kunne finde anledning til at interessere mig for de efterhånden relativt beskedne forbedringer teknologien præsenterede, i hvert fald praktisk betragtet, har jeg i logisk konsekvens heller ikke fundet anledning til at holde mig opdateret og nysgerrigt undersøge alskens ny hardware, herunder tastaturer. Jeg har kikket mig omkring på Nettet og bemærker at andre brugere typisk lovpriser tastaturer med egenskaber som mit eget. Altså et tastatur der er plant, støjsvagt og har flade taster med kort vandring. Jeg søger noget andet!

Ønske: Jeg søger et USB tastatur. Helst ”wireless”. (Men det er det mindste af det hele). Det skal være fysisk tungt. Det skal være fysisk tungt fordi det er kraftigt og solidt. Det skal stå godt fast. Det skal have let hulede taster. Det skal have taster med lang vandring. Det skal have store taster. (Ikke til handicappede, men til håndværkere/musikere). Det skal kunne tåle temmelig hårde anslag – og blive ved med at tåle disse. Det er ligegyldigt om det klaprer, men det må ikke pibe, og tasterne må ikke være eller blive løse. Det må ikke være hvidt eller gråt. Det have dansk layout og begrænse sig til de elementære taster.

Tip mig venligst, hvis du kan.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du ønsker dig et gammeldags tastatur!

Dem ser man mange af på genbrugspladsen, men de er selvfølgelig ikke wireless og nok heller ikke med USB-tilslutning.

Skyldes dit ønske om USB-stik at der ikke er mulighed for "gammeldags" tilslutning af tastaturet?


Torben
Jeg "huggede" - efter et "windows har opdaget en uventet fejl" (som om der er indlagt ventede fejl i windows) med deraf følgende "håndkantslag mod tastatur" et Logitech skråtstillet tastatur fra vores IT-afdelings lager af "sjove indkøb".

Det tog mig ca. en uge at vende mig til tasternes placering - nu vil jeg aldrig have et alm. keyboard igen. Belastningen af håndleddene er mærkbart mindre.

[URL="http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/DA,CRID=2162,CONTENTID=11986"]12060.jpg[/URL]
P/N: 967692-0107

Det opfylder netop de krav du stiller - man har god plads til "pølserne" og der skal en "mande-berøring" til, for at bevæge tasten. Det har nu holdt til diverse raseri-udbrud i to år - hvilket er noget af en præstation smile

Ovenstående er vel at mærke sagt af én, der stadig ønsker sig et rigtigt IBM tastatur anno 1986 eller tidligere.

Og nej - har ikke interesser i Logitech, men lige pt. er de i min verden uovertrufne til arbejdsbrug.

Held og lykke med valget!

Mvh.

Jan R.
Tja, det er jo så nærliggende et bud. Jeg har da også gemt mit gamle, elskede IBM tastatur, der lever op til det meste. Det har blot denne afskyvækkende ”gammelgule” tone i det hvide. Og ikke nok med det, så har det, som vist de fleste i den kategori du refererer til, en overdimensioneret ledning – i dette tilfælde oven i købet ”fjedersnoet”. Noget andet er at; ja, jeg har kun USB indgange, men det er jo til at finde en løsning på.

I det hele taget: Jeg vil have et nyt tastatur. Og jeg helst have et ”wireless”. Det med vægten kan jeg jo selv gøre noget ved – altså; jeg kan sagtens finde en måde at øge vægten på, så det står fast og virker massivt. Stor vægt er vel af praktiske årsager, som produktion og transport, forventeligt det vanskeligste at finde i et nyt. I parentes bemærket betaler jeg gerne hvad det koster for god kvalitet.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej Thye,

Ovennævnte er wireless og usb - og det er langt tungere end andre keybords, jeg har prøvet.

Hvis du skulle købe det - og fortryde det, kan du sælge det til mig. Skal til at lave hjemmekontoret om og skal skifte lidt hardware i samme omgang (har en ledning for meget ;-) )

Mvh.

Jan R.
Var som programmør glad for et Key Tronic. Store klaprende taster, ingen dikkedarer.
Lignede dette, bare i grå: http://www.directron.com/kt800usbbusc.html#caption - med USB straight cable.

I dag fås de med forskellige fjedertryk (35g for lillefinger op til 80g for tomlerne) - ved dog ikke om det gælder for ovenstående.
Annonce
Tak Jan R. og m&&

Begge bud virker meget interessante. Jeg har desværre aldrig haft lejlighed til at prøve at skrive på et skråtstillet tastatur. Jeg kikker straks ned på mine hænder og ja; det virker så naturligt at skråtstille tasterne. Men uha; sikke en forandring. Næste tanke: Hvorfor pokker har jeg ikke set disse tastaturer stå rundt omkring hos andre brugere? Har det en svaghed? Eller er det slet og ret vane og konservatisme, at det ikke er synderlig udbredt?

Hmm. Det Key Tronic tastatur m&& præsenterer ser meget indbydende og gammelkendt ud. Jeg fornemmer straks mine fingres parathed til at drible løs på det. Men den ergonomiske pointe ved det Logitech tastatur Jan R. præsenterer fordrer næsten at det får en chance. Og så giver Jan R. jo en slags fortrydelsesret! Men jeg skal jo også se en del på det, og jeg er sandt for dyden ikke glad for det øverste parti, som vist er den audio-visuelle afdeling. Ikke at det skal være afgørende, så jeg overvejer de gode bud. Tak igen…

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Ak ja, man bliver helt nostalgisk af billedet af "fjernskriveren". Den på billedet er den avancerede model med hulstrimmel, så man kunne rette fejl ved at køre strimlen igennem og standse lige før slåfejlen.

Torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis