reparation af tegltag

Hej

Jeg har et tegltag af ældre dato som har en del skævtliggende teglsten og der mangler understrygning.

Er det muligt at rette de skæve sten op selv eller for rimelige penge sammenlignet med et nyt tag?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej morten. er de andre sten, som ligger som de skal, understrøget? Hvis de er det så skal du understryge dem du retter på plads, feks. med tagtæt, for guds skyld ikke skum. afslutningsvis vile jeg bare lige sige at du skal være lidt forsigtig da gamle tegl godt kan være porøse. held og lykke. tømren.
Tak for det.
De fleste tagsten er understrøget, men den er stedvis falder ned. Jeg forstår det sådan at skæve sten kan rettes på plads og herefter understyges. Hvad er tagtæt? Jeg har læst om forskellige mørtelblandinger, der skulle være passende til understrygning. Tak for hjælpen
Hej morten. da jeg er tømrer vil jeg ikke gøre mig klog på mørtelfuge, det ved en murer meget mere om end jeg gør, men har erfaring med at bruge et produkt fra borup som er et silicone produkt og heddder TAGTÆT og fåes hos de fleste trælaster. Er dit tag mere end 30 år gammelt bør du nok overveje et nyt.
Pjat med dig - tømren :-) Det kan altid holde fem år mere...

Med lidt forsigtighed kan stenene godt rettes til. Understrygningen er også til at have med at gøre, selvom det er noget af et tålmodighedsarbejde, hvis det er større områder. Men bare rolig - efter en 15-20 kvadratmeter går det meget nemmere ;-)

Hvad mørtelblanding angår er der mange meninger. Jeg prøvede fx at følge et råd om at blande fæhår i mørtelen, med det resultat, at den lokale mørtelpusher opfattede mig som åndssvag, da jeg spurgte efter det. Jeg endte derfor med at anvende en almindelig blanding som til opmuring. Om et par år kan jeg nok svare på, om det var en skidt ide eller ej...

/Jan
@Mortenkbh
Hvad er hældningen på dit tag?

Min pointe er, at understrygning naturligvis er godt, men jo stærkere hældning taget har, jo "mindre påtrængende" er det.
Det er relativt nemt at understryge med mørtel - det kræver lidt øvelse og bliver måske ikke så pænt som når mureren gør det - men tæt, det bliver det.

@tømren
Et 30 år gammelt tegltag er da helt nyt ;-)
Særligt i kbh-strup, hvor vestenvinden vel aldrig egentlig når over rolleyes

Mvh.

Jan R.
Hvis min aldrende klæbehjerne husker korrekt, så alm. pudsmørtel, i forholdet 1 - 10. Jeg så den tykke murer i Jan Erik Messmann programmet på TV2 for nogle år siden bruge denne blanding. Og så en våd pensel til lige at glitte med, og det måtte ikke være for varmt.

Men understrygning er sku da noget lort for os "fede" på ca. 2 meter. Jeg kan ikke være i min skunk, og slet ikke nede i skunkvæggen.

Man skal have arme som lillebror i "Riget" for at være konstrureret til denne opgave.

Mit tag havde 55 grader (stenene skæve som bare ...), der var ikke et gram understrygning tilbage da jeg købte huset, men minimal sneindtrængning. Så ja det har meget at sige med hældningen, som der skrives.

Sådan et tag skulle da gerne holde i min. 80 år.

Men jeg har set flere i de senere år der har skiftet ud, det må være rent kosmetisk. En på min vej til arbejde har sågar skiftet et flot rødt lertegltag ud med et beton tag. Underligt, og spild af penge.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også