reparation af tegltag

Hej

Jeg har et tegltag af ældre dato som har en del skævtliggende teglsten og der mangler understrygning.

Er det muligt at rette de skæve sten op selv eller for rimelige penge sammenlignet med et nyt tag?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej morten. er de andre sten, som ligger som de skal, understrøget? Hvis de er det så skal du understryge dem du retter på plads, feks. med tagtæt, for guds skyld ikke skum. afslutningsvis vile jeg bare lige sige at du skal være lidt forsigtig da gamle tegl godt kan være porøse. held og lykke. tømren.
Tak for det.
De fleste tagsten er understrøget, men den er stedvis falder ned. Jeg forstår det sådan at skæve sten kan rettes på plads og herefter understyges. Hvad er tagtæt? Jeg har læst om forskellige mørtelblandinger, der skulle være passende til understrygning. Tak for hjælpen
Hej morten. da jeg er tømrer vil jeg ikke gøre mig klog på mørtelfuge, det ved en murer meget mere om end jeg gør, men har erfaring med at bruge et produkt fra borup som er et silicone produkt og heddder TAGTÆT og fåes hos de fleste trælaster. Er dit tag mere end 30 år gammelt bør du nok overveje et nyt.
Pjat med dig - tømren :-) Det kan altid holde fem år mere...

Med lidt forsigtighed kan stenene godt rettes til. Understrygningen er også til at have med at gøre, selvom det er noget af et tålmodighedsarbejde, hvis det er større områder. Men bare rolig - efter en 15-20 kvadratmeter går det meget nemmere ;-)

Hvad mørtelblanding angår er der mange meninger. Jeg prøvede fx at følge et råd om at blande fæhår i mørtelen, med det resultat, at den lokale mørtelpusher opfattede mig som åndssvag, da jeg spurgte efter det. Jeg endte derfor med at anvende en almindelig blanding som til opmuring. Om et par år kan jeg nok svare på, om det var en skidt ide eller ej...

/Jan
@Mortenkbh
Hvad er hældningen på dit tag?