Gulvvarme: Under eller midt i betonen?

Hej,

Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om gulvvarme - men mangler klarhed på et punkt:

Vi har tænkt os at støbe et 10 cm betonlag ovenpå isoleringen, og et eller andet sted i denne beton skal gulvvarmeslangerne placeres.

Men gulvvarmeslangerne: Er det bedst at placere dem direkte ovenpå isoleringen (fastbundet til rionet), eller er det bedre at hæve nettet en smule (2-4 cm), så slangerne kommer lidt længere op mod gulvet (altså ca. 6-8 cm under det betonens overkant)?

Skal lige tilføje, at isoleringen kun er 100 mm tyk (da det var hvad vi kunne grave ud i kælderen uden at komme under fundament) - det kan måske også have en betydning for placeringen af varmeslangerne. Men da der støbes i en kælder ca. 90 cm under alm. jordniveau, er jorden altid godt lun (7-8 gradet) året rundt.

Der skal klinker ovenpå betonen (badeværelse).
Hej, Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Orla

Forklar lige hvordan fa´en en uarmeret fortovsflise kan holde i 50+år og stadig tåle at blive taget op og lagt igen - når den er fuld af revnersmile

Med venlig hilsen

Fladder
Hej

En fortovsflise er vibreret sammen af en beton med et meget lille fugtindhold og det er det der afgør hvor meget beton svinder.

Der er en væsentlig forskel på et areal på 50 x 50 cm og 2 x 3 m.

Jeg taler ikke nødvendigvis om revner der kan ses med det blotte øje, hvis der er svindarmeret rigtigt, men de er der.
Nu er det jo heller ikke raketvidenskal at støbe et betongulv med gulvvarme.

hvis du for 5 entreprenører til at give et bud på hvordan dit gulv skal laves, ja så for du nok flere forskellige bud på opgaven. confused

Jeg er sikker på lige meget hvordan du gør, så for du et godt resultat, og når gulvet ikke er større end 2*3 meter som orla skriver, ja så har det ingen betydning. Hvis dit gulv havde være f.eks 25-30 m2, så er det vigtig at være mere omhyggelig.

Du skal heller ikke være nervøs for din "bund" den kan ikke være bedre, ler noget af det bedste at fundere på, og når det tillige er en gammel kælder, så har det jo ligget der i mange år og blevet præsset godt sammen.

Jeg vil give Orla ret i at du bør understøbe dine vægge, så du kan få mindts dobbelt så meget isolering i gulvet, det er så besværligt at gøre bagefter.

Som før skrevet: husk kantisolering, og husk at få jordet dit rionet.

Nu da det er i kælderen, så kan det godt være svært at arbejde med et rionet, brug evt. tentorstål, som du binder sammen (med ståltråd) til et net.

God arbejdslyst

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Annonce
Hej Malkeko,

Wow, sikke en ballade om hvem der har ret

Du vil måske gerne have svar på dit spørgsmål om dybden slangerne skal nedstøbes i.

Dybden slangen ligger i er afgørende for varmefordelingen. Hvis den ligger højt, så laver den en relativ smal varmezone og lavt, så bliver den bredere.

Da jeg støbte guld med varme, fik jeg at vide af en ekspert, at følgende regel kunne bruges:

Et 4-6 mm rivenet består typisk af felter på 150 x 150. Her vil det være naturligt at montere slangerne med 150 mm mellemrum, så skal slangen optimalt ned i 8 cm dybde.

Forestil dig en retvinklet trekant der står på hovedet i 80 mm's dybde så har du en bund af trekanten (hypotenusen) på 150 mm ved gulvoverfladen. Dette er den teoretisk optimale varmespredningen ud fra slangen.
Hej allesammen,

Så er gulvet blevet støbt - med pragmatisk hensyntagen til alle jeres råd wink.

Rionettet kom til at ligge ca. 2,5 cm oppe i klaplaget, og dermed ca. 7,5 cm under pudslagets overflade. Slangerne er lagt med 30 cm midt/midt.

Isolering: Ja, jeg havde/har hverken tid/lyst eller penge til at understøbe fundamentet, så jeg måtte nøjes med 10-15 cm isolering. Men jeg har også hørt fra efterhånden en anseelig mængde folk, at bare der er 10 cm er det fint i en kælder, da jorden altid er lun i 1 meters dybde.

Jeg huskede kantisolering biggrin.....

Jording af nettet.............. den smuttede vist........

Nu er det godt nok en gammel tråd - men jeg kan se at du har lagt varmeslangerne med 30 cm afstand?

Jeg har selv lavet badeværelse for ca. 10 år siden - og jeg lagde dem noget tættere (ca. 15 cm) - men da det er et badeværelse med ret højt til loftet, har jeg fortrudt at jeg ikke lagde dem endnu tættere - gerne ned til kun 10 cm, så jeg havde endnu flere meter slange til at afsætte varmen over i betongulvet med, så vandet ikke kom lunkent retur. Desuden er gulvarealet for lille til at opvarme rummet, pga. væggene aftager meget af varmen - så jeg vil opstille flg. regel: jo større rum, jo tættere skal slangerne ligge.

I nogle amerikanske film om gulvvarme har jeg set de lagde gulvvarmeslangerne  meget tæt - måske kun 7 - 8 cm - men de lagde så også kun et tyndt lag beton ovenpå og slangerne var meget tyndere. Desuden brugte de bare en alm. elvandvarmer til at opvarme vandet i slangerne med.

Heldigvis har jeg også en håndklædetørrer - men det er stadig ligesom ikke altid nok, til at man føler det er varmt, når man kommer ind på toilettet i bar figur ;-)

Hvordan fungerer det i dit badeværelse med den store afstand?

Ole ben skrev den 13-12-2017 23:31:35

Nu er det godt nok en gammel tråd - men jeg kan se at du har lagt varmeslangerne med 30 cm afstand?

Jeg har selv lavet badeværelse for ca. 10 år siden - og jeg lagde dem noget tættere (ca. 15 cm) - men da det er et badeværelse med ret højt til loftet, har jeg fortrudt at jeg ikke lagde dem endnu tættere - gerne ned til kun 10 cm, så jeg havde endnu flere meter slange til at afsætte varmen over i betongulvet med, så vandet ikke kom lunkent retur. Desuden er gulvarealet for lille til at opvarme rummet, pga. væggene aftager meget af varmen - så jeg vil opstille flg. regel: jo større rum, jo tættere skal slangerne ligge.

I nogle amerikanske film om gulvvarme har jeg set de lagde gulvvarmeslangerne  meget tæt - måske kun 7 - 8 cm - men de lagde så også kun et tyndt lag beton ovenpå og slangerne var meget tyndere. Desuden brugte de bare en alm. elvandvarmer til at opvarme vandet i slangerne med.

Heldigvis har jeg også en håndklædetørrer - men det er stadig ligesom ikke altid nok, til at man føler det er varmt, når man kommer ind på toilettet i bar figur ;-)

Hvordan fungerer det i dit badeværelse med den store afstand?

 

Hvis du har brugt 20mm pex så er dit problem der ikke kommer vand nok igennem hvis det er for afkølet efter at have været igennem kredsen. Varme strålingen fra en slange er ca. 45 grader igennem beton derfor tykkelse godt kan have en betydning og hvis du lægger et tyndt lag på vil du bare mærke varme striber.

Ulrik123 skrev den 14-12-2017 10:46:05

 

Hvis du har brugt 20mm pex så er dit problem der ikke kommer vand nok igennem hvis det er for afkølet efter at have været igennem kredsen. Varme strålingen fra en slange er ca. 45 grader igennem beton derfor tykkelse godt kan have en betydning og hvis du lægger et tyndt lag på vil du bare mærke varme striber.

Tror ikke du har læst mit indlæg korrekt - der kommer rigeligt vand igennem - og problemet er jo at det ikke afkøles nok, da længden på slangen er for kort - havde jeg lagt slangerne tættere ville jeg have fået en længere slange og dermed mere afkøling gennem kredsen.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis