Elektricitet - hvordan beregnes en sikring

Hivs jeg har 4 lanterner a 15 watt har jeg et forbrug på 60 watt

60 watt
------- = 5 ampere
12 volt

Dvs. montere jeg en sikring på 5 ampere så er det fint. :-)

Nu tager jeg spændingen fra batteriet og spændingen falder til 11 volt. Strømen bliver nu højre

60 watt
------- = 5,45 ampere
11 volt

og så springer min 5 ampere sikring.

Jeg kunne godt have sat en sikring i på 10 ampere, men er der en mere realistisk måde at beregne en sikring på.

>>Hilsen Lars cool
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Din beregning er kun rigtig under en forudsætning (som ikke er tilstede) nemlig at effekten er konstant på 60w selv om spændingen falder.
I virkeligheden er det gode gamle ohms lov du skal bruge. Spænding = strøm gange modstand. Hvis vi antager, at modstanden er en konstant størrelse (det en kun delvist rigtigt, men i dette tilfælde en rimelig antagelse) er den 12v/5A = 2,4 ohm. Når spændingen falder til 11 v er strømstyrken = 11v/2,4 ohm = 4,58 A. Effekten bliver altså 11v gange 4,58A = 50W
Jeg ville i øvrigt vælge en lidt større sikring end 5 A.

mvh Anders
Tja - så blev jeg forvirret på højere plan - altså iflg. Anders så springer sikringen ikke (fordi lanternerne lysere svagere), og iflg Lars så springer den. Mit sp. til Lars er bare - sprang sikringen??? - eller spurgte du fordi den ikke sprang?
Prøvede iøvrigt min "bibel" El om bord uden resultat, andet end en kommentar om, at ved for ringe dimensionering ville lanternerne ikke opfylde lovgivningens krav - samt i en af opstillingerne brugte man en 20 amp. sikring til 60W. Så jeg sidder måske med den fornemmelse, at sikringens størrelse i virkeligheden skal sættes efter ledningsnettets kapacitet uden at det bliver varmt? (altså brandfare) ved 12V.
Gerhard.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ohms lov gælder altid. Så hvis sikringerne er sprunget, skyldes det andre omstændigheder end den faldende spænding. Det er volt'ene som skaber 'lysten' til reaktion (om det så er lys eller f.eks en varmeblæser), ampére'ne er blot en reaktion på Voltenes møde med en modstand.

Så hvis spændingen falder, mindskes strømstyrken (ampérene) proportionalt.

Man skal dog ikke undervurdere Ampérene i en båd - som der også står tidligere i tråden. 120 Watt på en 12 volts installation = 10 ampére = max hvad en 0,75 kvadrat ledning (standard flad ledning til husholdningsbrug) er godkendt til. Så når du trækker strøm rundt i båden så lad være med at være nærig, 2,5 kvadrat er minimum til 12 volt. Med 230 volt kan du derimod godt nøjes med 1-1½ kvadrat.

Hust at al ledning på båden skal være den bløde type med mange ledere. En enkelt tyk kobber-leder ryster måske løs og laver kortslutning (=bådbrand) med tiden.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra albino

Ohms lov gælder altid. Så hvis sikringerne er sprunget, skyldes det andre omstændigheder end den faldende spænding. Det er volt'ene som skaber 'lysten' til reaktion (om det så er lys eller f.eks en varmeblæser), ampére'ne er blot en reaktion på Voltenes møde med en modstand.

Så hvis spændingen falder, mindskes strømstyrken (ampérene) proportionalt.



JA ved ohn's belastning.

Hvis der er monteret noget med en switch-mode strømforsyning i, så gælder ohm's low også.

60W = 14V * 4,2857A

60W = 12V * 5A

60W = 10V * 6A.

En switch-mode strømforsyning vil altid prøve at levere samme spænding til sin belastning.

Ved ohm's belastning ændres effektforbruget med spændingen. (glødelampe/modstand)
Sikringen skal dimentioneres som det svage led i kæden.
De skal også kunne levere den strøm som der kræves. Til glødelamper skal du regne med at startsstrømmen er noget højre (*2)end opgivet. Det skyldes at glødetråden er kold når man tænder for den.
Biltema.dk har billig ledning.
Husk at 2 Volt spændingsfald kan ikke ses på 230V men på 12V er det meget.
2,5 kvadrat er min for lanterner hvis jeg eller Albino bestemte.

Syrefri vaseline på samlingerne forhindre ir og rust.

Mvh Thomas

Annonce
Citat fra Lars Jensen

Hivs jeg har 4 lanterner a 15 watt har jeg et forbrug på 60 watt

60 watt
------- = 5 ampere
12 volt

Dvs. montere jeg en sikring på 5 ampere så er det fint. :-)

Nu tager jeg spændingen fra batteriet og spændingen falder til 11 volt. Strømen bliver nu højre

60 watt
------- = 5,45 ampere
11 volt

og så springer min 5 ampere sikring.

Jeg kunne godt have sat en sikring i på 10 ampere, men er der en mere realistisk måde at beregne en sikring på.


Hej Lars.

Sikringen beskytter el instalationen på båden, sikringen må ikke kunne klare større strøm end dine ledninger.

Når din båd motor er startet, så har du nok omkring 13,8V over til batteri. Det vil afhænge af dit totale forbrug.

Dine lanterner er sikkert en ohm's belastning.

Tænk på dit hus, hvis du en en 60W pære, så er der jo en 10A sikring foran. Der er selvfølgelig andre belastninger, men det er hvad lednigen må belastes.
Tak for indlæggene, det er virkeligt et super forum.

Jeg må indrømme at jeg har læst 'El om bord', og selv om det faktisk er nævnt, var det ikke faldet mig ind at sikringen skal beskytte mine ledninger.

Jeg har derfor omskrevet formlen på side 173 og kommet frem til at mine ledninger på 2,5mm ikke må være længere end 10 meter, under forudsætning om 1mm pr. 20 A pr. meter.

>>Hilsen Lars cool
Hej Lars - ka' ik' la' vær: Sprang den sikring? --- og hvad med afstanden til din ankerlanterne fra sikringen?
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Gerhard,

- den sprang ikke. Mit spørgsmål udspringer af en forsat totalrenovering af ledningsnet mv.. Da jeg overtog båden virkede det elektriske kun engang i melllem. Det hele bestod af husholdningsledninger, sågra ledning fra en støvsuger eller et strygejern, strømtyve osv., Der var ikke en eneste sikring i båden, og det ville jeg gerne lave om på. Efterhånden som jeg har udskiftet ledningerne primært til 2,5mm og 6mm er jeg kommet forbi ledninger der har været helt stive, som om de havde været været meget varme, hvilket man også kunne se på plasticen. Nu mangler jeg kun lidt selve tilslutningen til lanterne også en sikringer i en realistisk størrelse.

Tak til alle.

>>Hilsen Lars cool
Fint nok - da jeg selv var gennem samme tur i vinter, kan jeg tilføje, at jeg lagde W sammen /12 og lagde ca 50% oven i, at jeg har brugt nogle billige plastic-sikringsholdere fra Biltema, hvorder var plads til 6 fladsikringer - har på hver af de 4 holdere lavet en "hovedsikring, og derefter en sikring til forbrugsstedet. For lanternernes vedkommende er der en hovedsikring for de 3 lanterner, og derefter en sikring til hver lanterne (og ja- jeg ved godt, at det anbefales SAMME sikring, men har valgt anderledes ue fra devisen, at hellere 2 lanterner med lys, end en mørklagt båd). Og så har jeg også fået en del "husholdningsfladkabel" til udsmid og brugt 2,5 - 4 og 6 kvadrat i inst.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis