Pex-rør på uisoleret loft?

Hej,

Korte version:
Kan jeg trække pex-rør til varme henover et loft som ikke er isoleret?

Lidt længere:
Jeg har et Genvex anlæg på loftet som skal have en vandvarme-flade der skal på vores oliefyr. Derudover har vi gamle rør i gulvet som snart står af, så jeg vil gerne trække nye rør til nogle af radiatorerne i huset, henover loftet, og fræset ind i væggen ned til radiatorerne.
Er det muligt at lave sådan en ekstra sløjfe på vores oliefyr? og er det en acceptabel løsning? (alternativet at bryde gulvet op i hele huset frister mig ikke)

Alle input er _meget_ velkomne!

Tak,
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rørene skal isoleres, selvom det er gjort skal der være lidt gennemstrømming dvs. aldrig lukket helt for varmen på de raditatorer som har rørene ført over loftet.

 

Der er naturligvis bedst økonomi i at trække rørene "inde i varmen" da de vil have et vist varmetab uanset isoleringsgraden - har du rørene inde bliver varmen også inde

Vil du trække dem på loftet, kan du eventuelt bruge preisoleret pex og måske bygge en isoleret rørkasse omkring dem

Hvis du trækker rørene som en sløjfe (hvilket du jo skriver) og kobler hver enkelt radiator på denne, behøver du ikke at have åbne radiatorer - da vandet vil cirkulerer i sløjfen og holde denne frostfri (og forøge dit varmetab)sad

Med venlig hilsen

Fladder
Ingen problemer i det!

Jeg har selv lavet samme nummer, og det fungerer fint.

Jeg gjorde det at jeg koblede et strømtee på ude ved fyret, og førte et 16 mm alu-pexrør op på loftet og ned i den anden ende af huset, der satte jeg et tee stykke, derfra gik jeg over til 15mm blødt kobberrør, som jeg førte ned i væggen til de 2 nye radiatorer.

returen fra de 2 radiatorer, blev lave precis modsat, dog satte jeg oppe på loftet et kryds, hvor jeg monterede en kuglehane og en udlufter, og så et 16 mm alu-pexrør retur til returen på den gamle streng, også her monteret med et strømtee.

Jeg gjorde det at jeg sørgede for at afstanden fra min "fordeler" på loftet og ned til de 2 radiatorer var precist lige lange, både for frem og returløb, så var jeg sikker på at der kom det samme flow i begge radiatorer.

Udlufteren sad som den højeste på hele anlægget, og da jeg startede det op åbnede jeg for kuglehanen, så systemet blev luftet ud. Husk at lukke for udlufteren på kuglehanen når det kører og du er sikker på der ikke er mere luft(f.eks efter 8-14 dage), dette er for at forhindre en evt lækage på udlufteren.

Fremløb + returløb isolerede jeg med rørskåle (2 lag) og så snittede jeg dem ned i loftsisoleringen på loftet og lagde en enkelt bats over hele vejen.

Jeg vil dog foreslå at du benytter alu-pex, det fås også som pre-isoleret, og der er meget nemmere at arbejde med på loftet. hvis du køber pre-isoleret, så vil jeg anbefale at komme en ekstra rørskål uden på, så du har samme isoleringstykkelse på som jeg.

Mvh

www.spotvvs.dk
www..spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Jeg ser lige at du skrev uisoleret loft, i så fald kan du ikke lægge rørerne ned i den eksisterende isolering, i så fald vil jeg anbefale at isolere ekstra. Nu er rørskåle til et 3. lag meget dyre, så hvorfor ikke købe noget 75-100 mm glasuld og vikle rundt om de 2 rør med noget ståltråd, så du for 1 lang "pølse"

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Tak for de hurtige og gode svar!
Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål hvis der er nogen der har tid,...

Hvorfor hedder det alupex? og hvor skarpe knæk kan man lave på sådan noget?

Er der regler for hvilken tykkelse af pexrør man skal bruge? hvad er fordele/ulemper ved tynde/tykke rør?.

Findes der termostater som altid har et lille flow selvom de er lukket?
(skal sikre gennemstrømning i varmefladerne på loftet)

Jeg bruger nok isoleret alupex, men en exktra rørskål omkring, og så en trækasse med isolering i ovenpå spærene ved siden af gangbroen. (sad en krage)


Tak,
Annonce
Termostater har en stjerne- eller et frost-symbol mellem 0 og 1, drejer man der til, sikrer termosaten at der er en lille flow/fryser ikke til.

 

Hej,

alupex er et pexrør med et aluminiumslag, og det gør bla.a. at det bliver meget nemmere at arbejde med eftersom når du bukker rørert så bliver det i den position, modsat pexrør som kan være meget vanskeligt at arbejde med.

Se mere på www.megatherm-magneta.dk

Du kan bukke et alupex 2.5 * radius på røret, du kan gøre det i hånden, men skal det være rigtigt godt(pænt) så skal du købe en bukkefjeder.

Fordelen ved tykke rør er at du for større flow igennem, og det er det du har brug for. hvis du er nervøs for at du for vand nok igennem et 16mm rør, så kan du godt gå op til et 20 mm alupex, men det gør jo alt lidt dyrere.

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Citat fra www.spotvvs.dk

Hej,

Du kan bukke et alupex 2.5 * radius på røret, du kan gøre det i hånden, men skal det være rigtigt godt(pænt) så skal du købe en bukkefjeder.
www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser


2,5 gange radius på et 20 mm pex det er en bukkeradius på 25mm altså 5cm mellem rørene - så er det vist ikke meget flow der er tilbage (klemt fladt)

Mindste tilladte bukke-raduis er 5 x udvendig rørdiameter - altså 20cm mellem rørene på et 20mm rør - dette gælder både pex og alu-pex - ved brug af indvendig bukkefjeder dog 3 x diameter

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder,

Du har ret, jeg tog det ud fra hukomelsen.

Rent teoretisk så tror jeg nu nok det skulle kunne lade sig gøre at bukke 2.5 * radius, men selvfølgelig kun hvis du har en bukkefjerder i.biggrin

Hvis der er interresse for det så kan jeg da prøve med en stump i morgen!

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Citat fra www.spotvvs.dk


Rent teoretisk så tror jeg nu nok det skulle kunne lade sig gøre at bukke 2.5 * radius, men selvfølgelig kun hvis du har en bukkefjerder i.biggrin


Det er ret vigtigt at pointere at det x DIAMETER og ikke Radius, og nej jeg tror ikke det er muligt at lave et buk med 2,5 x Dia, da det så vil være meget vanskeligt at få dornen ud igensad

Men hører meget gerne om dit forsøg.....

Med venlig hilsen

Fladder
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis