LP til CD

Hej Alle

Jeg har en stribe gamle LPer fra min grønne ungdom som jeg gerne vil have overført til CD. Jeg har en gammel pladespiller som jeg derfor gerne vil have koblet til min PC, men hvordan gør jeg det ?

Eller er der andre alternativer ?

Hilsen
Allan
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv været ude i de samme tanker, men synes ( med god tålmodighed) efter hånden at have fundet mange af de gamle LP'er på CD i fornuftige digitale genindspilninger.

Prøv at læse lidt hos ham her : http://www.delback.co.uk/lp-cdr.htm
Hej Allan:

Det du behøver er en RIAA-forforstærker allerførst. Signalet fra grammofonen er så svagt at du ikke kan føre det ind i dit PC-lydkort direkte. Desuden skal frekvensgangen korrigeres, det gør denne forstærker.

Der er to muligheder:

1: køb en RIAA forforstærker, de er ikke så voldsomt dyre (medmindre det skal være tiptop HiFi, så kan det løbe op). Jeg har set en hos Conrad Electronic (Tyskland) til 25 Euro.

2: find et stereoanlæg med Phonoindgang (mangler på de fleste nye anlæg, så du skal nok op på loftet). Anlægget skal også have en "Line" udgang. Denne kobles til din PC.

Mht. software er der sikkert mange der ved meget mere end jeg.

MvH,

Bent.
Jeg oplevede, at mange af pladerne fandtes på cd hos biblio.dk, og så lånte jeg dem bare. (Så får du også opdateret Real-Player el.lign. rigtigt)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der må da indes en adapter du kan sætte på din pladespiller og så direkte i computeren,- ganske simpelt. Og så må der være noget software...? Ville da være det mest optimale. Men den ser ellers ok ud den pladespille.
Annonce
Hej Alle

Tak for jeres mange gode svar. Lige i øjeblikket hælder jeg mest til den løsning som Zakken foreslår (en pladespiller med usbnøgle) det virker som det mest ukomplicerede og nemt for menigmand at gå til. Skulle der imidlertid være en eller anden som kunne foreslå en ukompliceret metode med kendte komponenter der kan bruge en alm. pladespiller er jeg stadig interesseret i dette.

Go' weekend
hilsen
Allan
Jeg kunne godt have mine tvivl om lydkvaliteten i en USB-pladespiller til 1400,- kr.

Anyway, med fare for at gentage mig selv:
Du kan bruge din gamle pladespiller hvis du køber en RIAA-forforstærker (hedder også phono-forforstærker).

Et eksempel her: http://www.elv.com

Klik på "German Shop".
Indtast 68-694-91 i søgefeltet øverst til højre (det er bestillingsnummeret).

Bingo! 19.95 Euro inkl. strømforsyning. Jeg tror ikke det kan gøres meget billigere.

MvH,

Bent.
Jeg er helt enig med Bent Andersen mht. lydkvaliteten i en pladespiller til 1400.-

Jeg mener nu alligevel, at den er fuldt ud fin til formålet, da mp3 i forvejen er et elendigt format til musik, hvis det da ikke bare er til baggrundsmusik.
Man kan sagtens tilslutte en alm. pladespiller til indgangen på computeren men så skal du have en riaa som kan fås fra et par hundrede kroner, her vil jeg nu også stille spørgsmåltegn ved kvaliteten.

Ved at købe pladespilleren, får du alt i et, og man kan sagtens sælge den brugt for et fornuftigt beløb. (der er vel flere som ligger inde med en stor pladesamling)
For et par år siden købte jeg en lille forforstærker fra Terratec (Pre Amp), der monteres direkte på den 15 benede lineindgang på PC,en. Pladespillerens udgang sættes direkte heri.
Til forstærkeren fulgte to programmer. Et redigeringsprogram til at bestemme optagekvaliteten, opdele numrene, lave afslutninger m.v. og et "vaskeprogram" der fjerner klik, rumlen, nålestøj m.v. Tilsvarende programmer kan sikkert findes som freeware, men de kan klart anbefales at anvende.

P.S. Ovenstående kan optage i CD-kvalitet (sampling rate 44.100 så vidt jeg husker)
Jeg gætter på at du allerede har en for-forstærker! For du har vel på et tidspunkt lyttet til de LP'er på traditionel vis, ikke?

Så find den gamle radio/forstærker frem, forbind pladespilleren til PH-in stikket og forbind line-out eller tape-out til line-in på PC'en.

Nu mangler du bare det rette software. Det må kunne findes ved lidt Googling

mvh
Torben
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis