Afblæst Trapetz tag

Så nu ved jeg også hvad bund skruer i et trapetz tag er for nogle !
Her til morgen, Kl. 05,00 blæste det halve tag af min værksteds bygning. Det var netop sådan nogle stål trapetz plader sat fast i lægterne med disse såkaldte bundskruer. Men det må virkelig have været en KLAPHAT det har lagt dem op, ingen af skruerne er mere end 2 cm lange og så skruet ned i gamle lægter. Enten er manden der har lagt taget lige landet fra mars eller også er han Danmarks største KLAPHAT.
Resten af taget har jeg sikret ved at lægge en del lange 10 X10 cm. bjælker op på det.
Nå så har jeg prøvet det også !!!

V.h. Håndværkeren smile
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo nok et par underbetalte polakkere som har udført det stk arbejde på dit tag. For det er da nogle klaphatte........ Held og lykke med dit tag. :-)

Hilsen Claus

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Det er jo ikke så godt. På den anden side vil det da også være træls hvis du skulle gå og kede dig her i vinterperioden ;-) Så nu har du lige et nyt lille projekt.

Dit indlæg fik mig dog til at tænke på en anden ting. Jeg er faktisk ofte selv i tvivl om, hvilke dimensioner af skruer jeg skal anvende i forskellige sammenhænge (omend jeg nok ville have valgt dem dybere hvis jeg skulle sætte et ståltag op...). Fx står jeg overfor her i weekenden at skulle påfore en stribe spær med noget 245x45mm T1 spærtræ. Mit valg er faldet på nogle 6,0x90mm skruer, men jeg kan ikke give et eneste solidt argument for ikke at have valgt 5,0x80 eller 5,0x100mm bortset fra lidt mavefornemmelser.
Der må da findes nogle gode tommelfingerregler for hvor dybt skruer skal gå i forhold til træets dimensioner, hvor tykke de skal være, og måske også noget omkring hovedets størrelse i forhold til hvor meget træet arbejder, så skruen ikke arbejder sig igennem.
Mon nogle herinde kan øse af deres overleverede viden fra erfarne tømrermestre?

/Jan
Når du skruer emner op, skal du have 1,5 gange længden ind i væggen (eller bjælke)
Hej Jan.
Det kan godt være lidt svært at svare på dine spørgsmål, og jeg har endnu ikke vænnet mig til de nye dimentions betegnelser for vore dages skruer.
"i gamle dage" talte man om dimention og længde. hvis hovedet var eks. 8 mm. Ø så var kroppen 4 mm. Ø op til en længde på ca. 50 mm. der kunne da også fås specielle dimentioner men det er en anden snak. Jeg har dog lært at du tager træets dimention du skal skrue fast og ganger det med tre så får du den bedste holdbarhed (dette gælder kun når det er træ der skal spændes fast)
Men lad os nu tage mine trapetz plader der skal spændes fast i lægter, der vil jeg bruge skruer der er minimum 45 mm. lange det passer lige med tykkelsen på lægterne der som bekendt er 42 mm. tykke så kommer skruen godt nok lige igennem men det betyder mindre oppe under taget. jeg vil bruge denne længde for at have en ordentlig dimention på skruerne "større rynker"

V.h. Håndværkeren
Jamen - der er vel forskel på, hvordan en skrue skal fungere? Kører du skruen i så den f.eks. ligger vandret, har du klip-styrke, mens f.eks. dine trapez-plader er afhængig af rynkernes styrke - her mener jeg det er lige så vigtigt at skruen er tyk som den er lang. Har jeg fuldstændig uret?
Citat fra snooser

Når du skruer emner op, skal du have 1,5 gange længden ind i væggen (eller bjælke)


Hej snooser.
Ja men det passer så næsten med hvad jeg har lært !

V.h. Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis