Indvendig beklædning - hvilken lim?

Hejsa.

Til foråret skal vi have skiftet 'sørgefloret' i kahytterne - den indvendige beklædning på skroget hænger fælt og trænger til en opfrisker.

Vi har læst, at liggeunderlag af skum (model Jysk Sengetøjslager) er en glimrende beklædning, men hvilken lim skal vi bruge? Formodentlig noget 2-komponent, men det skal vist være noget særligt, hvis det ikke skal opløse skumbeklædningen...

Båden er en Albin 25 med ubehandlet glasfiber på indersiden.

Med ønske om en isfri vinter til jer, der bliver i... vi hopper på land på søndag.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Mig bekendt er sådan noget skum ikke særligt slidstærkt, jeg vil foreslå jer at bruge nålefilt i en tykkelse på 5-6 mm. uden gummibagside og dertil en vandbaseret gulv/tæppelim.

Jeg har selv særdeles gode erfaringer med den "kontruktion".

Nålefilt uden gummibagside kan være lidt svær at få fat i, prøv hos prof. gulvliggere som kan have rester stående.

I opnår en god isolerende og kondensfri beklædning og der er flere farver at vælge mellem.
Filten er nemmest at bearbejde når det er godt lunt - og er altså ikke et vinterjob.

Emnet har iøvrigt været oppe før på dette forum.

Mvh
Henrik.A
hej.
selv om vi har været der før, vil jeg sige nålefilt dur til enkeltkrumme sider, ikke til dobbeltkrumme, som på en Albin, der skal materialet kunne gi' sig. Der er en del, som har brugt kork, men det er et stort arbejde. Det er altid svært at få noget til at sidde pænt på en dobb. krum konveks side.
held med det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Albino.

Det kan jeg godt svare dig på, for jeg bruger netop den slags lim og liggeunderlags skumplader når jeg skal "stive" saddeltasker til motorcykler.
Spørgsmåler er så bare om du kan købe det ? For jeg køber det jo som håndværker ved en læder grosist.
Men prøv ved en velasoteret farvehandler, du skal have en kontakt lim der er beregnet til plast og skum matrialer, og endelig ikke en almindelig kontaktlim for den æder skumpladerne. du skal så have noget filt eller lignende udenpå igen for skumplderne bliver let krasset i stykker når de er et par år gamle.
Men har du tænkt på at de samme skumplader er rigtigt brandfarlige, limen iøvrigt også.
Ps. husk lige på at for at limen skal kunne holde på glasfiberen skal den krasses op med meget groft sandpapir.

V.h. Håndværkeren
Jeg har lige en kommentar til det med det dobbeltkrumme.

Jeg har ikke oplevet det som noget problem.

For en del år siden havde jeg en Solus Alta, hvor jeg beklædte siderne i forrummet samt salonen med filt. Stykkerne var ca. 2 mtr. lange og 60-80 cm høje.
I Bådnyt nr. 378, februar 2005 på side 60 er der nogle ganske gode fotos som viser, hvordan det kom til at se ud.

Især i salonen er der ganske meget facon, men filten er flexibel nok til at lade sig presses ud.

Jeg har lige gentaget successen, denne gang ved beklædning bag ryg-lænene i min Faurby330. Også her er der meget facon.

Mvh
Henrik.A
Citat fra HHA

Jeg har lige en kommentar til det med det dobbeltkrumme.

Jeg har ikke oplevet det som noget problem.

For en del år siden havde jeg en Solus Alta, hvor jeg beklædte siderne i forrummet samt salonen med filt. Stykkerne var ca. 2 mtr. lange og 60-80 cm høje.
I Bådnyt nr. 378, februar 2005 på side 60 er der nogle ganske gode fotos som viser, hvordan det kom til at se ud.

Især i salonen er der ganske meget facon, men filten er flexibel nok til at lade sig presses ud.

Jeg har lige gentaget successen, denne gang ved beklædning bag ryg-lænene i min Faurby330. Også her er der meget facon.

Mvh
Henrik.A
.
det synes at fremgå af dit svar at det ikke var gulvflier, som ovenud nævnt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Ja, der var ikke tale om fliser, men nålefilt på rulle i 2 mtr. bredde.
Jeg forsøger lige at vedhæfte et foto så man kan få et indtryk af, hvor meget facon der er tale om.

mvh
Henrik.A
Citat fra HHA

Ja, der var ikke tale om fliser, men nålefilt på rulle i 2 mtr. bredde.
Jeg forsøger lige at vedhæfte et foto så man kan få et indtryk af, hvor meget facon der er tale om.

mvh
Henrik.A
.

Hej Henrik må man ha' lov at sige " nydeligt arbejde "biggrin

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

.

Hej Henrik må man ha' lov at sige " nydeligt arbejde "biggrin


Tak for de pæne ord.
Jeg købte båden som selvapteret af "middelmådig" kvalitet, så efter et par sæsoner tog jeg den hjem i haven, gravede et hul til kølen og gik så igang med ko-ben og vinkelsliber. Efter denne meget støvede omgang stod kun hovedskottet til venstre for mastestøtten tilbage.
Efter 18 måneders apteringsarbejde var den klar til søens salte vand igen.

mvh
Henrik.A
Hej Albino.
Kan se det er samme skiv som mit at du har
selv har jeg handlet beklædning hos madsendø, de har også en vebshop.
da jeg limede beklædning på kom jeg et godt lag lim på så man kunne flytte lidt på beklædningen inden det bandt
jeg brugte castro gulvlim efter madsendøs anvisning
det er ganske vist kontaktlim og burde derfor tørre inden man sætter beklædning på
men jeg gjorde det mens det var vådt ellers fanger bordet sku lidt for hurtigt
det holder iøvrigt fint.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis