Radiator der suser

Jeg har en radiator som suser. Der er en Danfoss termostat på, og jeg har haft den af og trykket på tappen en 20 gange. Den suser kun når den er lukket, og det er muligt at trykke tappen hårdt ind og lukke helt for vandet, men så sætter tappen sig lidt fast et minuts tid.

Messingringen står på N ligesom de andre radiatorer i lejligheden. Hvordan drejer man nemmest på ringen, det er umuligt med fingrene og en svensknøgle.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rune

Har du overvejet om det er muligt at sætte pumpetrykket ned ?

Hilsen
Allan
Hej Rune

Ok jeg troede at det var et stand alone anlæg vi snakkede om. Men alligevel har du prøvet muligheden ?

Der er formentlig ikke tvivl om at den susen der er, hidrøre fra transmissionsstøj. denne fremkommer hvor store vandmængder skal passere indsnævringer ved f.eks ventiler og lign. Jo større vandmængder jo mere støj.

Det kunne måske være interessant for dig hvis du ønsker at nedsættet pumpetrykket at kigge på din indregulering og se om denne er optimal.

Dernæst dine fremløbstemperaturer, for lave temperaturer kan betyde at du skal bruge store vandmængder og omvendt kan for høje temperaturer betyde at termostatventilerne åbner meget lidt, hvilket igen betyder at den åbning vandet skal igennem i ventilen er meget lille hvilket skaber støj.

Kører du med både høje fremløbstemperature og pumpetryk er det en selv forstærkende virkning.

Skal du sænke både fremløbstemp. og pumpetryk det det pinedød nødvendig at din indregulering fungere optimalt. En simpel foranstaltning kunne her være at du rører samtlige indreguleringsventiler ventiler ved at åbne og lukke den nogle gange.

Det kan også godt være at du skal igang med at "undervise" samtlige 21 lejemål om hvordan de bruger deres radiatorer. Idet der i forbindelse med individuel varmemåling ofte sker det at der rundt omkring lukket helt ned for radiatorerne og opvarmningen så overlades til en enkelt eller 2 radiatorer i boligen. Disse kan under normale og optimale driftforhold næppe opvarme hele boligen. hvorfor at der kan blive stillet krav til driftspersonalet om at hæve pumpetryk og fremløbstempereturer. Tilsidst kan disse blive så høje at at enkelte er i stand til at "leve" blot af den varme som stigestrenge og naboer levere. Men betyder samtidig at du også vil få den slags problemer som du nu går og tumler med. Så dit problems løsning kan resikere at skulle involvere samtlige boliger.

Du skriver ikke noget om om hvor vidt det er et nyligt opstået fænomen eller det har været kendt tidligere. er det opstået i forbindelse med drift ændringer m.m.

Hilsen
Allan
Hej

Jeg har haft samme problem, det var en stærkt irriterende piben. Det forsvandt da jeg skiftede ventilen. Kan evt gøre en gang når vandet alligevel er taget af systemet.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis