HWAM brændeovne

Vi overvejer at skifte vores gamle ovn ud ved en ny, idet den vi har stående er noget gør-det-selv, som ikke fungerer optimalt.

Vi vil derfor gerne høre, om der er nogen der kender kvaliteten af WHAM's ovne (tidligere abc-ovne)?

De har jo alle automatik, som selv styrer luftmængden - er det noget der virker?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var da ikke klar over at George Michael havde lavet brændeovne i sine yngre dage wink wink . Undskyld, men kunne ikke dy mig.

Nu kender jeg ikke Hvam-ovne, men synes at luftmængde-automatik er lidt over-kill. Det er da mest når man fyrer op at der skal pilles ved luftmængden, en ret lille indsats når man tager det øvrige arbejde med træ i betragtning.

Just my 2 cents.
Hej Ham selv

Jeg kender ikke til hvordan luftautomatikken virker i praksis - altså om det er smartere under fyring. Om effekten er så god som de siger?.. Syntes bare at det lyder praktisk.

Og i øvrigt.. Så var George Michael med i gruppen Wham, ikke HWAM ;-)
HWAM er et af topmærkerne på det danske marked, og kan normalt kun købes i pejseforretninger.
Viking produceres af samme firma, men er byggemarkedsmodeller.

Hilsen Aksel
Hej akselj

Ok, tak for din kommentar. Har andre samme opfattelse?

Og virker luftstyrringen efter hensigten?

(Og god weekend i øvrigt)
Har en af det omtalte ovne fra Hvam - type Vivaldi.

Kanon ovn - brænder flot og luftstyringen virker!
Men den har i mine øjne 2 helt iøjnefaldende fejl:
1. Den knirker som bare fa'n - enten fordi det er en pladejernsovn eller også er det fjederen i automatikken! Man vender sig til det, men det er irriterende i starten.
2. Man kan simpelthen ikke holde ruden foran ren uanset hvordan luftventilen står. Den er iøvrigt meget simpelt lavet - for simpelt, hvis det var mig der havde designet den. I forhold til en ovn med speciel fyringsautomatik, synes jeg et " skubbe-spjæld" er for simpelt.
Annonce
Mr3xs: Det var bare et hint til den 2. linie du skriver wink .

Vvs'eren: Den knirken har min pejseindsats også når der bliver fyret op. Det er noget med når den udvider sig af varmen, det var hvad en "skriftklog" fortalte mig.
Tak for svar til jer alle..

Jeg tror det ender med en Hwam når vi skal skifte den gamle ovn ud.

Tak for hjælpen
Citat fra vvs'eren

Har en af det omtalte ovne fra Hvam - type Vivaldi.

Kanon ovn - brænder flot og luftstyringen virker!
Men den har i mine øjne 2 helt iøjnefaldende fejl:
1. Den knirker som bare fa'n - enten fordi det er en pladejernsovn eller også er det fjederen i automatikken! Man vender sig til det, men det er irriterende i starten.
2. Man kan simpelthen ikke holde ruden foran ren uanset hvordan luftventilen står. Den er iøvrigt meget simpelt lavet - for simpelt, hvis det var mig der havde designet den. I forhold til en ovn med speciel fyringsautomatik, synes jeg et " skubbe-spjæld" er for simpelt.


Jeg har også en Hwam ovn - væghængt 3320'er:
http://www.hwam.com/via235.html?channel=6&edition=1#1016_75

Det med knirken kender jeg også i forbindelse med optænding - men når ovnen først er gennemvarm forsvinder det.

Med hensyn til at holde ruden ren har jeg også haft problemer med det indtil jeg lærte ovnen rigtigt at kende. Brændet skal selvfølgeligt være tørt nok men derudover fandt jeg ud at at det var nødvendigt med en vis mængde brænde for at holde en tilstrækkelig høj temperatur og dermed sikre en helt ren forbrænding. Så nu får ovnen altid to stykker ad gangen. Til gengæld kan jeg så skrue reguleringsskruen ret langt ned - så sørger automatikken for at der stadig er luft nok.

Og så er det altså ret smart med det helt lukkede askeudtag, hvor asken overføres til en ashpot uden risiko for aske i stuen :p

mvh Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis