Luft i centralvarme

Luft i centralvarme
Hej,

Jeg har lidt problemer ud at få luftet ordenligt ud i mit centralvarme anlæg.

Anlægget har lige været tømt fordi jeg skulle satte en ny radiator op.
jeg fylddte derefter vand på så der var ca. 2,5 MWs tryk på anlægget.
samtidigt med jeg fyldte vand på så havde jeg ventilen åben på de to radiatorer som jeg har på første sal.

Men der nåde aldrig at komme noget vand af dem, fordi jeg turde ikke at fylde mere endtil 2,5 MWS tryk på kedlen.

Grunden til jeg ikke fyldte mere 2,5 MWS på er at når kedlen er varm så bliver de 2,5 til ca. 4 MWS tryk!

Ny er problemet at hvis jeg prøver at fylde mere vand på så stiger trykke, men der kommer stadig ikke vand ud af mine to radiatore på 1 sal.

Hvoen kan det vare?

Bør det vand jeg fylder på ikke skubbe luften ud hvis ventilen er åben?

eller hva?

en anden ting der undre mig er:
Hvis jeg nu fylder for meget vand på anlægget (så trykket er for stort)og derefter lukker lidt vand ud igen vil der så ikke være luft i systemet?

Mvh

NN
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal også lufte ud i alle de andre radiatorer.
Hvis du har tappet alt vandet af anlægget kan der være luftlommer i alle radiatorer. Derfor skal du lufte ud i alle radiatorer mens du fylder på. start fra en ende af og luft ud indtil der kommer vand ud af luftskruen. Derefter videre til den næste osv.
Det skulle gerne løse dit problem.
Har du slukket din cirkulationspumpe, medens du udlufter dine radiatorer?
Hvis min c.pumpe kører, kan jeg ikke få luften ud, tværtimod virker det som der er en venturivirkning som ligefrem hiver luft ind i systemet uagtet at det drypper ud af den åbne ekspansion pga samtidig påfyldning af vand.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan så'n set godt forstå, at der ikke kommer vand ud af dine radiatorluftskruer på første sal. mWs betyder meter-vandsøjle og lur mig om der ikke er mere end 2,5 meter lodret højde fra manometeret til til din luftskrue!
Fyld noget mere vand på - med mindre du har åben ekspansion, hvilket jeg ikke tror på ud fra din beskrivelse, skal dit anlæg snildt kunne holde 15-20 mWs.
Få en til at hjælpe dig og luft ud til der kommer vand ud af radiatorerne. Luk og efterfyld.
Dit totale tryk i anlægget betsår af henholdsvis statisk og dynamisk tryk. Det statiske tryk viser direkte hvor meget vand du har i anlægget og det dynamiske er det der tilgår som følge af pumpen kører. Men pumpen kan ikke ændre på, at der mangler vand på anlægget og der må meget gerne være et pænt statisk overtryk.
Hej

Jeg har døjet meget med luft i mit system.
Fik et råd af en ingenør om at skrue min temperatur på kedelen så højt op som jeg turde, i nogle age. Det skulle brande luften ud af vandet. Det gjorde jeg så, lå på 85 grader i et stykke tid og siden har der ikke været problemer.
Jeg ville fylde mere vand på og ellers lufte ud i vildskab. Der kan være rigtigt meget luft i sådan et anklg, er min erfaring.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis