placering af cirkulationspumpe

Jeg har mit gamle oliefyr siddende i husets kælder og er ved at instalere pillefyr i laden.

Jeg har i andre indlæg læst at ens pumpe kunne have en fordel af at skifte til lukket ekspansion, men jeg kommer jo til at skifte fra lukket til åben ekspansion.

Vil det være en fordel at beholde pumpen i husets kælder (ca. 2,5 m lavere og dermed 0,25bar højere tryk) frem for at installere den ved fyret i laden? (fyrrummet i laden bliver forbundet med huset via kælderen, hvor jeg vil have mulighed for at sætte oliefyret i serie, som backup)

mvh Hans
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hans123456789

Jeg har mit gamle oliefyr siddende i husets kælder og er ved at instalere pillefyr i laden.

Jeg har i andre indlæg læst at ens pumpe kunne have en fordel af at skifte til lukket ekspansion, men jeg kommer jo til at skifte fra lukket til åben ekspansion.

Vil det være en fordel at beholde pumpen i husets kælder (ca. 2,5 m lavere og dermed 0,25bar højere tryk) frem for at installere den ved fyret i laden? (fyrrummet i laden bliver forbundet med huset via kælderen, hvor jeg vil have mulighed for at sætte oliefyret i serie, som backup)

mvh Hans


Hej hans..........
der burdte ikke være nogen videre forskæl på om pumpen sider på et anlæg med tryk eller uden tryk ! om det har nogen at sige om pumpen sider i din kæller eller om den sider i dit nye fyrrum er er jeg ikke helt sikker på, kan kun side at jeg har lært at pumpen skal side så tæt på fyret som muligt ! (ikke at den skal side inden for 0,5m fra fyret) ´men man kan jo sige at det er det samme vand den flytter uanset hvor den sider, så du kan jo evt. prøve at lade den side i kælleren, ellers så er det jo ikke verdens største operation at flytte den over i dit nye fyrrum hvis det viser sig det ikke virker !

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Hvad er formålet med at lade den sidde så tæt på fyret som muligt?

Det der bekymrer mig lidt med åben ekspantion er om pumpen kan komme til at levere tilstrækkelig tryk til at drive tilstrækkelig vand gennem mine radiatorer. Uanset hvor meget pumpen er beregnet til at kunne levere, vil jeg mene at fysikken må sætte nogle begrænsninger.

Ved placering i kælder må det maksimale tryk pumpen kan levere være tryk på tryksiden - tryk på sugesiden.

minimal tryk på sugesiden: Teoretisk kunne det jo være absolut 0, men jeg har set i data for alle Grunfoss pumper står der at trykket maksimal må være 0,3bar under omgivelsestryk. Det vil sige ca. 0,7bar

maksimal tryk på tryksiden: Da ekspansionsbeholderen er åben må der jo være ca. 1 bar (omgivelsestrykket) absolut tryk ved overløbet. Går man så baglens ned mod pumpen vil der så yderlig komme trykket fra højdeforskellen ned til pumpen samt tryktab i kedel og i rør ned til pumpe p.g.a. gennemstrømningen.

Hvis hvis højdeforskellen er ca. 6m må det i alt blive:
I alt 1-0,7+6*0,1 + tryktab p.g.a. flow i rør og kedel=
0,9bar + tryktab p.g.a. flow i rør og kedel

Placerer jeg den i fyrrummet og højdeforskellen kun er 3,5m, må det maksimale tryk blive 1-0,7+3,5*0,1 + tryktab p.g.a. flow i kedel=
0,65bar + tryktab p.g.a. flow i kedel (kun kedel)

Ud fra Grunfoss's hjemmeside er jeg kommet frem til at en model Alpha Pro 25-60 ville være et godt valg til mit brug. Da den jo også kun leverer et tryk på 6m vandsøjle (0,6bar) så må det jo stadig være den der sætter begrænsningen, selv om jeg placerer den i fyrrummet. Jeg har bare en ide om at muligvis ville være en fordel ikke at ligge så tæt op ad grænse værdien for den minimale tryk på sugesiden (de 0,3bar under omgivelsestrykket).

Grunden til at mine bekymringer startede og jeg begyndte at regne på det, var at jeg har læst nogle indlæg, hvor man råder folk til løse deres problemer ved at gå over til lukket ekspansion og derved giv pumpen bedre betingelser. Jeg går ud fra at det er for at kunne hæve trykket

mvh Hans
Man kunne jo også sætte den efter kedelen og afgreningen til ekspansionen. Men det synes jeg bare ikke man ser. Hvorfor ikke? Det må da give bedre betingelser. Trykket på sugesiden vil altid være konstant p.g.a vandsøjlen op til ekspansionen, uanset hvor meget modstand der er i radiatorerne. Og pumpen vil kunne levere al det tryk den er konstrueret til, hvis der skulle være brug for det. Men hvorfor ser man den ikke placeret der?

mvh Hans
Citat fra Hans123456789

Man kunne jo også sætte den efter kedelen og afgreningen til ekspansionen. Men det synes jeg bare ikke man ser. Hvorfor ikke? Det må da give bedre betingelser. Trykket på sugesiden vil altid være konstant p.g.a vandsøjlen op til ekspansionen, uanset hvor meget modstand der er i radiatorerne. Og pumpen vil kunne levere al det tryk den er konstrueret til, hvis der skulle være brug for det. Men hvorfor ser man den ikke placeret der?

mvh Hans


hej
Nu er teori en ting og fakta noget andet wink
jeg har pumpen sidende på fremløbssiden lige efter testykket som går op til min eksbh..
Du skal have pumpen sidende efter afganget til eksbh. så pumpen ikke står og pumper op i eksbh. uanset hvad så skal pumpen nok sørge for at vandet kommer runt, hvis pumpen ikkekan hive vandet rundt skyldes det næsten altid at den enten er ; slit op/er under dim./ der er luft i anlæget
NB.hvis du har eksbh. på monteret efter pumpen skal du sørge for at den ikke er det første vandet møder !
Grunden til at der er mange der mont pumpen på retur siden er at de er bange for at høje tmp. vil ødelægge pumpen, du skriver at man aldrig ser pumpen mont på frem.. jeg kender nu til mange steder hvor den sider på frem..

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
pumpen skal sidde på returvandet tæt på fyret grundet her er vandtemperatturen lavest hvilket giver betydelig længere levetid for pumpen, de kan ha svært ved at klare de høje fremløbstemp, hvis du ikke har en blandesløjfe inden dit fremløb løber ud til radiatorerne.
Annonce
Mit anlæg på 2 etager med åben ekspansion, er vidt forgrenet med en 30 m2 gulvvarme aller yderst til den ene side og en stor forbruger i den anden ende.
Jeg har sat cirkulationspumpen på returen lige før fyret, lige efter der hvor min 3 forskellige strenge løber sammen. Jeg har ca. 4 m vandsøjle
Jeg var lidt i tvivl om det var muligt for pumpen at bringe vandet ordentlig ud i afkrogene og satte derfor ekstra pumper på i de 2 værste strenge, men det har vist sig at være unødvendigt.
Pga en senere ikke planlagt udvidelse, må mit værksted nøjes med blot et 15 mm kobberrør, og mærkværdigvis går det glimrende og uden hjælpepumpen.
Der er åbenbart meget enerti i vandet og det tager ret lang tid, før der kommer gang i de yderste områder med hovedpumpen alene, men det kommer og jeg bruger kun hjælpepumperne vis der skal "turbo" på opvarmningen.
Hele min installation er 100% LDS og jeg har ingen speciel viden om dette.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Høje tmp. på fremløbs siden er kun et problem hvis det er fastbrændselsfyr vi snakker om (grundet meget høje tmp) pumpen har faktisk bedre af at køre med tmp. på 60-75* frem for 40-55*
efter som du er ved at montere pillefyr (fillefyr = olifyr drift) så skulde du jo helst holde en nogen lunde konstant tmp. på ca. 60-70* og der er der ingen problemer , problemet er at hvis du kommer for lant op i tmp. over ca. 75* så begynder vadet at spalte (kalk deler sig fra vandet) med der af følgende div. aflej...
så om den i dit tilfølde sider på frem ellerretur set ud fra dette aspekt er underordnet.

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis