Halogen igen

Nu har jeg efterhånden tromlet nettet igennem for alt hvad jeg kunne finde om halogen indbygningsspot - men jeg er stadig i tvivl om et par ting.

Jeg skal flytte ind i et helt nyt hus og vælger at sætte omkring 20 stk. 230v halogenspots op rundt omkring. Grunden til at det bliver 230v er, at mit Smarthouse er forsynet med lysdæmpning (og jeg tror ikke det kører 12v)

Elektrikeren skal have for meget for at lave det hele, så derfor vil jeg gerne udføre så meget som muligt selv og til sidst få en autoriseret ud og godkende og tilslutte det.

Jeg har på forhånd bedt elektrikeren om ikke at lave lampeudtag de pågældende steder men placere samledåser langs gangbroen på loftet.

Jeg har købt et antal plastdåser (eller brandkapper om man vil), der er helt lukkede, hvor der kan laves hul til kabler. Jeg forestiller mig at jeg ved hver installation lægger et installationskabel (1,5 mm2) fra gangbroen hen til den første brandkappe, monterer den første spot og fører ledningen helt inde fra spotten parallelforbundet ud af et andet hul videre til den næste brandkappe osv. (der skal maks være 4 spots ved hver installation).
Derefter forsegler jeg brandkappen med silicone eller tape, så dampspærren bliver indtakt.
Elektrikeren kan herefter komme og sætte kablet ind i samledåsen på gangbroen.

Det er vel det? Er det måden at gøre det på? Noget jeg ikke har tænkt på? Må jeg godt forsegle installationen ved hvert spot eller skal han kunne se at det er samlet rigtigt under brandkappen?

Jeg kunne selvfølgelig spørge elektrikeren, men han er typen der flår 1000-kronesedler op ad lommerne på mig inden jeg når at tælle dem...
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du skulle finde dig en bedere elektrikker... De behøver ikke flå dig, og den slags råd og villedning skal han da give..

Som tommelfinger regel må du ikke selv samle noget som heslt af faste installationer.. Men der er ikke nogen der siger du ikke kan...

Rasmus

www.killerbeast.dk/bad/
Hvis du med plastbokse eller brandkapper mener "safe-bokse" er der ikke noget i vejen med din fremgangsmåde. Du skal dog være opmærksom på om dine bokse kan klare varmen fra dine spots da 230V spots bliver væsentligt varmere end 12V spots.

Jeg kan ikke helt forstå din argumentation for valg af 230V istedet for 12V; valget i sig selv fejler ikke noget, men hvis du vælger 12V spots bliver disse som oftest forsynet fra en 230V transformator....

Du skal dog være opmærksom på én ting: Det er jvf. installatørlovgivningen ulovligt at godkende ikke-ansattes arbejde!

Mvh.
Steinaa
Ledningen fra halogenen skal også være af en type der kan tåle varme, alm. 1,5 m2 dur ikke. Er det lange længder bliver det dyrt.
Elektrikkere vælger så at splejse kabler så det kun er den sidste 1/2 meter der kan tåle varme.

Jeg forstår godt dit valg af 230 volts, hvis du har mange grupper, det giver mange trafos, men de giver altså et andet lys end 12 V. syntes jeg, jeg er heller ikke sikker på at GU10 pærer holder lige så længe som 12 V. Men hvad så, 3 pærer for 20 kr.
Jeg oplever en gang imellem når de "springer" at de tager sikringen med, det har jeg set på 2 ud af 3 defekte.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra steinaa

da 230V spots bliver væsentligt varmere end 12V spots.


Mvh.
Steinaa


Det kommer da an på hvor mange Watt de er på.

En 35W 12v eller 230v bliver lige varm.
Zink brian: Hmm... det har nu været min erfaring at du får da væsentligt mere lys ud af en 35W på 12V fremfor en på 230V og den resterende energi kan vel kun blive til varme? Tommelfingerreglen plejer da at være 25W 12V = 35W 230V osv...
Annonce
En af de store el-grossister plejer at sige at du får en 1/3 del mindre lys, med 230v i forhold til 12v, og lyset er mere diffust ved 230v. Og ved samme wattstyrke kan man se tydelig forskel mellem 230v / 12v.

Med hensyn til installation af spotne skal du være opmærksom på at hvis det er et nyt hus, efter det nye bygningsreglement, så er silicone og alm. tape bandlyst til dampspærren, det skal være en "rigtig" dampspærretape.
og det eneste du selv må lave er at bor hullerne i loftet, og opsætte safe-boxbe, alt det med at trække rør og ledninger er aut. arbejde.
Du skal dog være opmærksom på én ting: Det er jvf. installatørlovgivningen ulovligt at godkende ikke-ansattes arbejde!

Ovenstående er det der bekymrer mig mest. Jeg vil gerne gøre tingene lovligt - men samtidig også billigst muligt. Flere andre indlæg har beskrevet at man sagtens kunne klare en del af arbejdet selv, men hvis du skriver at en elektriker så ikke må røre ved det efterfølgende og tjekke at alt er lovligt og lave den sidste tilslutning, så er det ikke så smart.
Hvor meget mener du jeg vil kunne udføre selv uden at det bliver ulovligt?
Jeg kan ikke helt forstå din argumentation for valg af 230V istedet for 12V; valget i sig selv fejler ikke noget, men hvis du vælger 12V spots bliver disse som oftest forsynet fra en 230V transformator....

Jeg vil gerne holde tingene så enkle som muligt. Var lige oppe på loftet et sted med transformatorer og lysdæmpere hele vejen langs gangbroen - kasser over det hele. Hvor længe holder det?, man kan ikke selv lave det, når noget pludselig ikke virker osv. 230v virker tiltalende fordi man "blot har en ledning hen til en spot og videre til den næste.
-og så er jeg ikke helt klar på om den lysdæmper der sidder i smarthouse-modulet er i stand til at dæmpe en transformator, men nu ved jeg jo heller ikke hvordan sådan noget virker.


Ledningen fra halogenen skal også være af en type der kan tåle varme, alm. 1,5 m2 dur ikke. Er det lange længder bliver det dyrt.


Det er ikke et stort hus - jeg vil tro der alle steder er maks 1 meter hen til den første halogen fra gangbroen hvor dåsen er og derefter ca. 1/2 meter mellem hver spot - hvilken ledning skal jeg bruge, og hvor køber jeg det billigst? Det er garanteret billigere end at få en elektriker til at svejse ledninger sammen.

Som tommelfinger regel må du ikke selv samle noget som heslt af faste installationer.. Men der er ikke nogen der siger du ikke kan...

Jeg er med på at der er masser man ikke må, og jeg prøver sådan set også bare at få klarhed over hvor langt jeg må gå selv og så stadig ende med en lovlig installation. Jeg er ret sikker på, at jeg kunne lave det hele selv også forsvarligt, men den holder bare ikke i retten.
Men det jo ikke være rigtigt at man slet ikke kan lave noget af det.
I princippet kunne jeg vel skære huller i loftet, sætte de 18 spot op, måle, skære og afisolere det antal ledninger der skulle til (varmefast ledning overalt for at gøre det enkelt), lægge ledningerne klar de rigtige steder, ført igennem safe-boksen men ikke tilsluttet spottene eller samledåserne ved gangbroen. Elektrikerens eneste arbejde ville være at sætte ledninger der var afisolerede ind i de rigtige huller i spot og samledåser og det kan vel ikke tage mange minutter, når det hele ligger klar?
Citat fra steinaa

Zink brian: Hmm... det har nu været min erfaring at du får da væsentligt mere lys ud af en 35W på 12V fremfor en på 230V og den resterende energi kan vel kun blive til varme? Tommelfingerreglen plejer da at være 25W 12V = 35W 230V osv...


Den tror jeg ikke på, men jeg har ikke lavet nogle test på det og har heller ikke hørt om det før.

Hvis du har nogle datablade er det jo til at finde du af....

Jeg tror at det du forveksler er at spots til 230v normalt er på 35W eller 50W og dem til 12v er på 20W.


Vi kommer ikke uden om ohms lov. W = I * U.

Hvis vi siger at 25W 12v lyser som en 35W 230W, så går det 10W mere til varme. Det er meget. De Led-spots jeg har, bliver over 50 grader og de bruger kun 4,5W.

Har ikke tid i denne ugen, men vil da gerne undersøge sagen...
Citat fra jackpot

Jeg skal flytte ind i et helt nyt hus og vælger at sætte omkring 20 stk. 230v halogenspots op rundt omkring. Grunden til at det bliver 230v er, at mit Smarthouse er forsynet med lysdæmpning (og jeg tror ikke det kører 12v)


Hej Jackpot

Du skal tænke lidt over andre muligheder, halogen er meget dyrt at bruge.

Prøv at undersøge noget med lav-energi pære, man kan sikker finde andre fede løsninger. (lysstofrør)

Du skriver 20 skt. Er det 20, 35 eller 50W ?

Det er jo 400W, 700W eller 1KW.

Er der mange der bruger lysdæmpning? Jeg har hørt om flere der har det, men ikke ret mange der bruget det?

Er det intelligent eller er det bare en drejeknap?
Citat fra zink_brian

Hej Jackpot

Du skal tænke lidt over andre muligheder, halogen er meget dyrt at bruge.

Prøv at undersøge noget med lav-energi pære, man kan sikker finde andre fede løsninger. (lysstofrør)

Du skriver 20 skt. Er det 20, 35 eller 50W ?

Det er jo 400W, 700W eller 1KW.

Er der mange der bruger lysdæmpning? Jeg har hørt om flere der har det, men ikke ret mange der bruget det?

Er det intelligent eller er det bare en drejeknap?


Nu er det jo ikke lavet endnu, så jeg ved det faktisk ikke helt. Tror der bliver sat en dims ude på controlpanelet, der kan klare 2 * 230v - dvs 2 kontakter kan programmeres til at klare lysdæmpning ved at man bare holder kontakten inde (kontakterne sidder vist 4 sammen med små røde dioder i). Hvis man vil have lysdæmpning flere steder, sættes bare en dims mere op i controlpanelet og så programmeres disse til de pågældende kontakter. Sådan tror jeg det foregår.
Forestiller mig egentlig kun lysdæmpning i køkken/alrum og soveværelse, men man kan jo altid udvide.

Halogenspottene er 35w, men selv om der er 20, så er det jo ikke meningen at de alle skal lyse hele tiden og jeg har da også overvejet om noget af lyset skal være med dioder (det skal dog lige testes først). Der skal sidde spot i entre, bryggers, køkken, badeværelse, soveværelse, garage (som ligger i forbindelse med huset med loft over) og terasseudhæng, så det er jo mange forskellige steder.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis